CARGO - GOTHAER Asigurari-Reasigurari - Polita de asigurare a bunurilor pe timpul transportului

CARGO - GOTHAER Asigurari-Reasigurari - Polita de asigurare a bunurilor pe timpul transportului
asigurari cargo gothaer abonament transport pitesti arges

ROMANIA, BUCURESTI, Sector 1, Strada Barbu Delavrancea, nr.6A, corp A2.

office@gothaer.ro

Tel:   021.200.00.00

Fax:   021.200.00.98

               Gothaer Asigurari Reasigurari S.A., asa cum este cunoscuta astazi, a luat fiinta in anul 2012 cand Gothaer Finanzholding AG a preluat majoritatea actiunilor societatii Platinum Asigurari Reasigurari. Gothaer Finanzholding AG este parte a grupului Gothaer Versicherungsbank VVaG, una din cele mai importante companii de asigurari mutuale din Germania, cu o experienta de aproape 200 de ani in domeniul asigurarilor, cu peste 3.5 millioane de clienti, gestionand un portofoliu de active de peste 22 miliarde Euro si un volum anual de prime brute subscrise de aproximativ 4 miliarde de Euro. Avand la baza un sistem de valori in care se pune accentul pe siguranta, experienta, incredere, pasiune, flexibilitate si inovatie, Gothaer Asigurari Reasigurari S.A. isi propune sa protejeze cel mai bine si sa imbunatateasca viata clientilor, a familiilor si a afacerilor acestora, si, sa le ofere solutii de asigurare de calitate acestora. Gothaer Asigurari Reasigurari S.A. este autorizata sa comercializeze produse de asigurare proprii, in Romania, fiind inregistrata in Registrul Asiguratorilor la numarul RA-057-06.12.2006. 

Aspecte Generale: 

Gothaer Asigurari Reasigurari S.A. pune la dispozitia proprietarilor de marfuri (bunuri), o polita CARGO complexa, de asigurare a marfurilor (bunurilor) si in anumite conditii a coletelor postale, pe timpul transportului terestru (rutier sau feroviar), maritim / fluvial, aerian sau combinat intre cele mentionate anterior, atat pe teritoriul Romaniei cat si in afara acestuia, fie pentru un singur transport (CARGO pe voiaj) sau pentru o perioada determinata (CARGO abonament).

                 Polita este valida si pentru asiguratii care au calitatea, in acelasi timp, atat de proprietar al marfurilor (bunurilor) transportate cat si de operator de transport rutier autorizat, al acestora.

                 Polita nu poate avea drept asigurat pe cineva care actioneaza numai ca operator de transport rutier autorizat, pentru aceasta situatie, o astfel de persoana trebuind sa incheie Polita de raspundere a operatorului de transport rutier pentru marfurile transportate (CMR).

                 Din punct de vedere al modalitatii de efectuare a transportului, polita CARGO este structurata astfel:

  • CARGO terestru:
    • Rutier
      • cu mijloace de transport proprii;
      • cu mijloace de transport apartinand tertilor;
    • Feroviar
  • CARGO maritim sau fluvial
  • CARGO aerian
  • CARGO combinat, al celor 3 variante anterioare

                 Din punct de vedere al perioadei de derulare a transportului, polita CARGO este structurata astfel:

  • CARGO individual / pentru un transport / pentru un voiaj - polita este incheiata pentru un singur transport si acopera riscurile unei singure expeditii de marfuri (bunuri), prin modalitatile mentionate anterior, in conditii de timp si spatiu strict delimitate;
  • CARGO abonament / open - polita este incheiata pentru o anumita perioada de timp, de regula 12 luni, acoperind riscurile tuturor expeditiilor de marfuri (bunuri), prin modalitatile mentionate anterior, cu conditia ca aceste expeditii sa se incadreze in termenii si conditiile politei;

                 Din punct de vedere al conditiilor stipulate, polita CARGO poate fi structurata pe 2 paliere:

  • Nivel de asigurare de BAZA, care se rezuma la Conditiile Generale ale politei completate cu una dintre urmatoarele:
    • Conditia de asigurare "A" (all risks / toate riscurile) - care este cea mai cuprinzatoare din punct de vedere al riscurilor acoperite;
    • Conditia de asigurare "B" (riscuri numite) - care este recomandata mai mult pentru transporturile pe apa;
    • Conditia de asigurare "C" (riscuri numite) - care este recomandata mai mult pentru transporturile in interiorul Romaniei;
  • Nivel de asigurare de BAZA + RISCURI SUPLIMENTARE, care pe langa conditiile nivelului de baza poate include si acoperire pentru riscuri cum sunt:
    • riscuri atasate la conditiile "A", "B" sau "C":
      • riscuri de razboi - pentru transport maritim si aerian;
      • riscuri de greve - pentru transport maritim, terestru si aerian;
      • riscuri de depozitare - pentru transport maritim, terestru si aerian;
    • Furt, jaf si nelivrare - se poate atasa numai la conditiile "B" sau "C";
    • Transbordare - este considerata fiecare „pereche“ descarcare-reincarcare pe alt mijloc de transport fara a schimba insa felul transportului (rutier-rutier sau feroviar-feroviar etc.);
Obiectul Asigurarii: 

               Gothaer Asigurari Reasigurari S.A., in baza politei de asigurare CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, preia riscurile care vizeaza marfurile (bunurile) si anumite cheltuieli aferente, care sunt cuprinse in circuitul civil, potrivit legii, in legatura cu care exista un interes asigurabil, apartinand persoanelor fizice sau juridice, pentru riscurile ce apar pe timpul transportului. Cel putin una din localitatile de expeditie, respectiv destinatie, trebuie sa se afle pe teritoriul Romaniei.

               Asigurarea valideaza pe timpul transporturilor efectuate cu mijloacele de transport declarate, in limitele teritoriale mentionate in polita si/sau pe timpul depozitarii inclusa sau adiacenta transportului, mentionata in polita de asigurare.

               Polita se incheie pentru marfuri noi, pregatite, ambalate si conditionate pentru expediere.

               Bunurile incarcate in vrac, cele trimise la reparatii, returnate de la santiere, efectele personale se asigura in conditia “C”.

               Marfurile (bunurile) care pot face obiectul politei sunt:

  • Marfuri generale (care nu se regasesc in cele de mai jos);
  • Marfuri supuse riscurilor speciale (spargere, scurgere, risipire, rugina si oxidare, indoire, sarirea emailului, mucegaire, asudare, incingere, pietrificare, autoaprindere, contaminare);
  • Cereale, oleaginoase, legume radacinoase si subproduse;
  • Legume si fructe proaspete / congelate;
  • Carne proaspata / congelata;
  • Animale vii (inclusiv riscul de mortalitate);
  • Cherestea, placaj, panel si alte bunuri similare;
  • Aparatura electronica;
  • Autoturisme;
  • Bumbac, canepa, sisal si similar;
  • Oua, geamuri (foi), produse din sticla;
  • Hartie, carton si similar;
  • Petrol si produse petroliere in vrac;
  • Produse inflamabile (acetona, ortoxilen, toluen si similare);
  • Carbune, minereu, fier vechi;
  • Efecte personale cu exceptia bijuteriilor, banilor, obligatiunilor, cecurilor de calatorie, documentelor.

               In absenta unei conventii contrare, urmatoarele marfuri nu pot face obiectul asigurarii:

  • bijuterii, perle si pietre pretioase, vase din aur si argint, monede, metale pretioase, bancnote, actiuni, obligatiuni, cupoane, titluri si valori de orice fel;
  • blanuri, obiecte de arta, de sculptura sau pictura, antichitati, obiecte de colectie sau curiozitati, documente si esantioane a caror valoare de piata sau conventionala este fara legatura cu valoarea lor intrinseca;
  • marfuri clasificate ca periculoase prin conventii, legi sau reglementari in vigoare;
  • hardware si software altele decat cele declarate separat, timbre (marci postale), carti de credit, documente de credit negociabile, recipiente sub presiune, arme de foc, parti componente ale acestora, droguri si narcotice, materiale pornografice, azbest, ramasite umane (inclusiv cenusa);
  • transporturi al caror punct de plecare/sosire nu se afla pe teritoriul Romaniei;
  • bunuri interzise de autoritati (in Romania, pentru export/import din/in Romania, pentru export/import din/in tara de detinatie/de plecare a transportului);
  • transporturi postale si similare;

               Ambalajele sunt in toate cazurile excluse din acoperire, in absenta unei conventii contrare.

               Asigurarea nu valideaza in favoarea carausului, a unui alt mandatar sau a depozitarului. Face exceptie de la aceasta prevedere situatia in care asiguratul este si caraus. In aceasta situatie asigurarea valideaza numai daca este incheiata in conditia de asigurare "C", in afara de cazul in care polita cuprinde o clauza aditionala care stipuleaza in mod expres altfel.

               Drepturile si obligatiile din polita de asigurare pot fi transmise altei persoane, prin andosare (transmiterea dreptului de a incasa despagubirea unei terte persoane prin depunerea de catre asigurat a semnaturii si stampilei sale pe verso-ul politei).

Clauza de Temporalitate: 

              Polita CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, de la Gothaer Asigurari Reasigurari S.A., include clauza de temporalitate care prevede:

  • Asigurarea intra in vigoare din momentul in care bunul asigurat paraseste depozitul sau locul de depozitare, de la adresa mentionata in polita de asigurare, pentru a incepe transportul, dar nu mai devreme de data incheierii politei de asigurare si plata primei de asigurare.
  • Asigurarea continua in cursul obisnuit al transportului pe ruta mentionata.
  • Asigurarea inceteaza in una din urmatoarele situatii, ori care dintre ele survine mai intai:
    • la livrarea la depozitul sau locul de depozitare al destinatarului, la destinatia mentionata in polita;
    • la livrarea la alt depozit sau loc de depozitare diferit de destinatia finala specificata in polita, sau inainte de aceasta destinatie, pe care asiguratul decide sa-l foloseasca pentru depozitare (altul decat cel obisnuit in cursul transportului), sau pentru alocare sau distribuire;
    • la expirarea a 60 de zile de la terminarea descarcarii marfii, daca locul acesteia este un port si la expirarea a 30 zile de la terminarea descarcarii marfii, daca acest loc este unul de interior (punct terminus al unui transport rutier, aerian sau pe cale ferata), in portul, statia, aeroportul, locul final, intermediar sau de refugiu.
  • Daca, dupa descarcarea de pe mijlocul de transport la destinatia finala, dar inainte de termenul de expirare al acestui contract de asigurare, bunurile trebuiesc livrate la o noua destinatie, alta decat cea mentionata in polita, acoperirea va inceta in momentul de incepere al noului transport catre noua destinatie.
  • Asigurarea va ramane in vigoare pe durata intarzierii care este in afara controlului asiguratului, al oricarei devieri, descarcari fortate, reincarcari sau transbordari, precum si pe durata modificarilor de traseu, intervenite din exercitarea unui drept acordat armatorilor sau navlositorilor in cadrul contractului de navlosire.
  • Daca, din cauze in afara controlului asiguratului, fie contractul de transport se termina in alt port sau loc decat cel de destinatie numit in polita de asigurare, sau transportul se termina in alt fel inainte de livrarea bunurilor la depozitul destinatarului, asigurarea se va considera terminata daca nu se notifica imediat asiguratorul si nu se convine asupra continuarii asigurarii, daca aceasta se doreste de catre asigurat, in schimbul unei prime suplimentare, daca se considera necesara de catre asigurator, fie:
    • pana cand bunurile sunt vandute sau livrate intr-un astfel de port sau loc, sau, daca nu se convine altfel, la expirarea a 60 de zile, respectiv 30 de zile, de la ajungerea bunurilor asigurate intr-un astfel de port sau loc, oricare se produce mai intai, sau,
    • daca bunurile sunt livrate, in decursul perioadei de 60 de zile, respectiv 30 de zile (sau a oricarei perioade de prelungire convenite), la destinatia mentionata in asigurare sau la orice alta destinatie, pana la incetarea acoperirii.
  • In cazul in care, dupa intrarea in vigoare a contractului de asigurare, locul de destinatie este modificat de catre asigurat, asigurarea va fi mentinuta daca se notifica imediat asiguratorul si daca se convine asupra primei si a conditiilor de asigurare.
Conditii de Preluare in Asigurare: 

              Pentru a putea sa incheie o polita CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, solicitantul trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • sa fie proprietarul marfurilor (bunurilor) transportate;
  • sa intocmeasca Cererea Chestionar care contine informatii relevante despre solictant, despre marfurile pe care doreste sa le transporte si riscurile la care se expune, despre mijloacele de transport pe care urmeaza sa le foloseasca in activitate, alte informatii care sunt esentiale pentru intocmirea politei CARGO;
  • sa solicite sau nu, atasarea clauzelor suplimentare la polita de baza;
  • sa intocmeasca Specificatia care detaliaza bunurile sau raspunderile asigurate precum si sublimitele de raspundere ale asiguratorului;
  • sa puna la dispozitie asiguratorului documentele anexa solicitate;
  • sa detalieze istoricul de daune, daca este cazul;

              Cererea chestionar trebuie intocmita in oricare din urmatoarele situatii:

  • incheierea unei polite noi;
  • reinoirea unei polite existente, inainte de data expirarii acesteia;
  • alte situatii care presupun schimbari ale riscurilor asigurate;

              Principalele informatii care trebuiesc furnizate prin cererea chestionar sunt, fara a se limita la acestea, urmatoarele:

  • datele de identificare ale Asiguratului / Beneficiarului / Contractantului, dupa caz;
  • informatii despre marfa asigurata:
    • descrierea marfurilor;
    • cantitate, nr. colete, greutate bruta/neta, volum;
    • felul ambalajului: lazi, cartoane, saci, butoaie, in vrac etc. paletizat/nepaletizat etc. container: tip, serie şi sigiliu container(e);
    • marcajul coletelor etc.;
  • conditia de livrare conform INCOTERMS;
  • modalitatea de transport:
    • maritim;
    • fluvial;
    • feroviar;
    • rutier:
      • cu mijloace de transport proprii;
      • cu mijloace de transport apartinand tertilor;
    • aerian;
    • combinat;
  • mijlocul de transport si documentele de transport:
    • Maritim/fluvial: nume/an de constructie/pavilion/voiaj nava - nr. si data B/L (conosament);
    • Rutier: nr. inmatriculare vehicule - nr. si data CMR;
    • Feroviar: nr. vagoane CFR - nr. si data Scrisoare de trasura CFR;
    • Aerian: nr. zbor - nr. si data AWB;
      • Factura Proforma, Factura comerciala, Aviz de insotire, etc.
  • felul incarcarii:
    • containerizat / necontainerizat;
    • maritim: pe punte / in cala navei;
    • rutier: in vehicule carosate / cu prelata / descoperite / agabaritic / altele;
    • feroviar: in vagoane carosate / cu prelata / descoperite / agabaritic / altele;
    • aerian: aeronave pentru pasageri / aeronave cargo;
  • ruta (locul / tara de incarcare, descarcare, transbordare, destinatie);
  • conditii de asigurare si acoperiri suplimentare;
  • suma asigurata;
  • frecventa transporturilor;
  • perioada asigurata;
  • data expedierii;
  • istoricul de daune;
Perioada Asigurata: 

               Asigurarea CARGO de la Gothaer Asigurari Reasigurari S.A. se poate incheia pe durata unui singur transport, efectuat pe o ruta determinata sau pe o perioada de un an, in cazul asigurarii abonament. Asigurarea incheiata pentru un singur transport nu are o limita de timp bine definita. Ea este valabila pe durata transportului, incepand cu data expedierii bunurilor. La cererea asiguratului, asigurarea abonament se poate incheia si pe perioade mai scurte de un an. Intrarea in valabilitate se face cel mai devreme, incepand cu ora 00:00 a zilei urmatoare emiterii politei CARGO iar iesirea din valabilitate se produce la ora 24:00 a ultimei zile de valabilitate inscrisa pe polita CARGO.

               Polita de asigurare CARGO isi inceteaza valabilitatea si implicit inceteaza raspunderea asiguratorului, in urmatoarele cazuri:

  • la ora si ziua inscrise in polita de asigurare, ca si data de expirare;
  • in caz de dauna totala;
  • la data schimbarii proprietarului/utilizatorului interesului asigurabil;
  • cu acordul ambelor parti;
  • prin denuntare unilaterala, sub forma unei scrisori recomandate cu confirmare de primire, cu un preaviz de 20 zile;
  • ìn caz de forta majora;
  • prin desfiintarea de drept a contractului in cazul in care asiguratul nu-si indeplineste obligatiile contractuale;
Teritorialitate: 

               Polita CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, de la Gothaer Asigurari Reasigurari S.A., isi exercita acoperirea pentru riscurile asigurate care se pot manifesta atat pe teritoriul Romaniei cat si in afara acestuia. Cel putin una din localitatile de expeditie, respectiv destinatie, trebuie sa se afla pe teritoriul Romaniei.

Asiguratul: 

              Asiguratul in cadrul politei de asigurare CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, de la Gothaer Asigurari Reasigurari S.A. este orice persoana fizica sau juridica mentionata in polita, care poate suferi un prejudiciu patrimonial in situatia in care bunul asigurat sufera o dauna si care trebuie sa aiba un interes cu privire la bunul asigurat, interes care trebuie sa existe si sa fie actual pe intreaga perioada asigurata.

              Notiunii de asigurat ii sunt asimilati si prepusii acestuia si/ sau persoanele din conducere, cand acesti prepusi sau aceste persoane actioneaza in exercitiul functiilor lor.

Suma Asigurata: 

              Suma asigurata sau limita maxima a raspunderii asiguratorului, este acea valoare globala mentionata de catre solicitant in cererea chestionar si care reprezinta suma maxima, pe eveniment si pe intreaga perioada asigurata, in limita careia Gothaer Asigurari Reasigurari S.A. poate acorda despagubiri asiguratului sau celor indreptatiti, in cazul producerii evenimentului asigurat, sau suma totala a despagubirilor ce se pot acorda pe toata perioada de valabilitate a asigurarii. In aceasta valoare globala sunt asigurate atat riscurile standard cat si cele acoperite prin clauzele suplimentare atasate politei CARGO. Suma asigurata poate fi exprimata in RON, USD sau EURO.

              Suma asigurata poate fi formata din:

  • valoarea bunurilor transportate in conformitate cu valoarea facturii (in cazul bunurilor care nu au valoare comerciala (mostre etc.), aceasta este valoarea pe piata a acestora la locul de expediere in momentul incheierii asigurarii);
  • costul transportului, costul asigurarii, precum si alte costuri care sunt in legatura cu transportul bunurilor, in masura in care acestea nu sunt incluse in valoarea facturii;
  • cheltuielile si taxele vamale;
  • o suma suplimentara de 10% din valoarea bunurilor, daca nu s-a convenit altfel, pentru acoperirea acelor cheltuieli care nu pot fi prevazute la incheierea asigurarii;

              Elementele constitutive ale sumei asigurate reprezinta baza de evaluare in caz de dauna.

              Dupa fiecare acordare a unei despagubiri suma asigurata corespunzatoare se micsoreaza, cu incepere de la data producerii evenimentului asigurat, cu valoarea despagubirii.

              In aceasta situatie:

  • asigurarea poate continua pentru suma asigurata ramasa, fara modificarea primei de asigurare;
  • la optiunea asiguratului/contractantului si in baza cererii a acestuia, suma asigurata poate fi reintregita, prin plata unei prime corespunzatoare sau prin retinerea acesteia din despagubire (cota de prima va reprezenta, pentru fiecare luna de asigurare inceputa sau intreaga ramasa pana la expirarea asigurarii, 1/12 din cota de prima anuala, si se va aplica asupra sumei reprezentand despagubirea).

              In cazul in care polita de asigurare s-a incheiat pentru o suma asigurata, inferioara valorii asigurabile, despagubirea se reducere corespunzator raportului dintre suma prevazuta in contract si valoarea asigurabila a bunului. Chiar daca suma asigurata declarata de asigurat si stabilita prin polita depaseste valoarea de asigurare astfel cum este aceasta stabilita prin polita (supraasigurare), asiguratorul nu este obligat sa plateasca asiguratului mai mult decat despagubirea cuvenita, in conformitate cu conditiile convenite prin polita. In cazul in care, dupa producerea unei daune, se constata supraasigurarea, asiguratorul va recalcula prima de asigurare si va restitui, la cerere, asiguratului sau contractantului, dupa caz, partea aferenta supraasigurarii.
              Totodata, asiguratul are dreptul sa ceara, oricand, reducerea sumei asigurate pe care o considera supraasigurata, si recalcularea corespunzatoare a primei de asigurare.

Prima de Asigurare: 

              Prima de asigurare pe polita CARGO reprezinta suma datorata de asigurat in schimbul obligatiei pe care si-o asuma Gothaer Asigurari Reasigurari S.A., de plata a indemnizatiei de asigurare (despagubire) in caz de producere a riscurilor asigurate. Ea rezulta, in urma aplicarii, la valoare sumei asigurate, a unei cote de prima, procentuala, stabilita de catre asigurator in functie de anumite criterii. Este exprimata valoric, in moneda incheierii contractului, RON, USD sau EURO. Sumele in valuta se achita in RON la cursul BNR valabil pentru ziua efectuarii platii.

              Prima de asigurare se plateste astfel:

  • In cazul politelor individuale, prima de asigurare se plateste anticipat si integral, la incheierea asigurarii, daca nu s-a convenit altfel;
  • In cazul politelor abonament, prima de asigurare se plateste in cuantumul si la datele scadente mentionate in specificatia politei;

              Neachitarea unei rate de prima la data scadenta, mentionata in polita de asigurare, precum si dupa trecerea unui termen de gratie de 15 zile calendaristice, are ca rezultat rezilierea de drept a politei de asigurare, cu incepere din ziua imediat urmatoare datei scadente, daca in urma solicitarii scrise a asiguratului, partile nu convin altfel, in scris.

              In cazul andosarii politei, prima se considera ca fiind achitata fata de terti.

              Asiguratorul nu are obligatia de a aminti asiguratului scadenta obligatiilor de plata.

              In cazul in care polita inceteaza ca urmare a imposibilitatii producererii riscurilor asigurate, disparitiei / distrugerii bunurilor asigurate din alte cauze decat cele acoperite prin polita sau disparitiei interesului asigurat, prima de asigurare cuvenita va fi aceea aferenta perioadei in care polita de asigurare a fost valabila, diferenta dintre prima de asigurare incasata si cea cuvenita se va restitui, la cerere, asiguratului sau contractantului, dupa caz.

Sistemul de Fransize: 

              Polita de asigurare CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, de la Gothaer Asigurari Reasigurari S.A. poate fi incheiata cu sau fara fransize deductibile per eveniment, in functie de anumite criterii stabilite de catre asigurator.

             Pentru fiecare procent de fransiza negociat cu asiguratorul si acceptat in plus fata de fransiza obligatorie standard pentru riscul respectiv, se poate scadea maxim 4% din cota de prima prevazuta.

Riscuri Asigurate Standard: 

              Riscurile asigurate prin polita CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, de la Gothaer Asigurari Reasigurari S.A. sunt cele mentionate in conditiile de asigurare specifice "A", "B" sau "C":

  • Riscuri asigurate in conditia "A" - all risks (toate riscurile);
  • Riscuri asigurate in conditia "B" - riscuri numite:
    • pierderea sau avaria bunurilor asigurate cauzate de:
      • incendiu sau explozie;
      • esuarea, scufundarea sau rasturnarea navei sau ambarcatiunii, ferry – boat de linie;
      • esuarea sau prabusirea aeronavei;
      • rasturnarea sau deraierea mijlocului de transport terestru;
      • coliziunea accidentala sau contactul navei, ambarcatiunii sau mijlocului de transport cu orice obiect exterior, altul decat apa;
      • prabusirea unui pod sau tunel;
      • descarcarea bunurilor intr-un port de refugiu;
      • cutremur de pamant, eruptie vulcanica sau trasnet;
    • pierderea sau avaria bunurilor asigurate cauzate de:
      • sacrificiul in avaria comuna;
      • aruncarea bunurilor sau luarea lor de valuri peste bord;
      • intrarea apei de mare, lac sau rau in nava, ambarcatiune, mijloc de transport, container, liftvan (cutie, lada – ambalaj) sau loc de depozitare;
    • dauna totala a unui colet pierdut peste bord sau cazut in timpul incarcarii pe sau descarcarii de pe nava, ambarcatiune, aeronava sau alt mijloc de transport;
    • cheltuielile si contributiile la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu
      evitarea unei pierderi cauzate de orice evenimente, cu exceptia acelora excluse;
    • despagubirea asiguratul pentru suma ce reprezinta proportia raspunderii stabilite conform clauzei “Culpa Comuna in caz de Coliziune”, daca aceasta clauza este prevazuta in contractul de navlosire. In cazul oricarei pretentii de despagubire formulate de proprietarul navei in baza acestei clauze, asiguratul este de acord sa notifice asiguratorului acest lucru, asiguratorul avand dreptul, pe propria sa cheltuiala, sa apere asiguratul impotriva unei astfel de pretentii;
  • Riscuri asigurate in conditia "C" - riscuri numite:
    • pierderea sau avaria bunurilor asigurate, cauzate de:
      • incendiu sau explozie;
      • esuarea, scufundarea sau rasturnarea navei sau ambarcatiunii, ferry – boat de linie;
      • esuarea sau prabusirea aeronavei;
      • rasturnarea sau deraierea mijlocului de transport terestru;
      • coliziunea accidentala sau contactul navei, ambarcatiunii sau mijlocului de transport cu orice obiect exterior, altul decat apa;
      • prabusirea unui pod sau tunel;
      • descarcarea bunurilor intr-un port de refugiu;
    • pierderea sau avaria bunurilor asigurate cauzate de:
      • sacrificiul in avaria comuna;
      • aruncarea bunurilor sau luarea lor de valuri peste bord;
    • cheltuielile si contributiile la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu
      evitarea unei pierderi cauzate de orice evenimente, cu exceptia acelora excluse;
    • despagubirea asiguratul pentru suma ce reprezinta proportia raspunderii stabilite conform clauzei “Culpa Comuna in caz de Coliziune”, daca aceasta clauza este prevazuta in contractul de navlosire. In cazul oricarei pretentii de despagubire formulate de proprietarul navei in baza acestei clauze, asiguratul este de acord sa notifice asiguratorului acest lucru, asiguratorul avand dreptul, pe propria sa cheltuiala, sa apere asiguratul impotriva unei astfel de pretentii;

              Asigurarea incheiata in conditia "A", "B" sau "C" poate fi extinsa suplimentar, in baza urmatoarelor conditii:

  • Riscuri de razboi;
    • pierderea sau avaria bunului asigurat, cauzate de:
      • razboi, razboi civil, revolutie, rebeliune, insurectie sau conflict civil rezultand din acestea, ori orice act ostil al sau impotriva unei puteri beligerante;
      • capturare, sechestrare, arestare, retinere sau detentie rezultand din riscurile precizate anterior, consecintele acestora sau orice tentativa de acest fel;
      • mine, torpile, bombe sau alte arme de razboi abandonate;
    • cheltuielile si contributia la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu evitarea unei pierderi cauzate de un risc asigurat;
  • Riscuri de greve;
    • pierderea sau avaria bunului asigurat cauzate de:
      • grevisti, persoane in greve patronale sau persoane luand parte la tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
      • orice terorist sau orice persoana actionand dintr-un motiv politic;
      • cheltuielile si contributia la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu evitarea unei pierderi cauzate de un risc asigurat 
  • Riscuri de depozitare;
    • pierderea sau avaria bunurilor asigurate, cauzate de:
      • incendiu;
      • trasnet, chiar daca trasnetul nu a fost urmat de incendiu;
      • explozie, chiar daca explozia nu a fost urmata de incendiu;
      • ploaie torentiala inclusiv efectele indirecte ale acesteia;
      • grindina;
      • inundatie;
      • furtuna;
      • uragan;
      • cutremur de pamant;
      • prabusire sau alunecare de teren;
      • greutatea stratului de zapada sau gheata;
      • avalanse de zapada;
      • caderea pe cladiri sau alte constructii a unor corpuri;
      • furt prin efractie, cu exceptia cazului cand bunul asigurat este depozitat sub cerul liber;

              Suplimentar fata de aceste conditii, anumite riscuri se pot asigura prin clauze aditionale, si anume:

  • Furt, jaf si nelivrare - se poate atasa numai la conditiile "B" sau "C";
  • Transbordare - este considerata fiecare „pereche“ descarcare-reincarcare pe alt mijloc de transport fara a schimba insa felul transportului (rutier-rutier sau feroviar-feroviar etc.);

              Asigurarea incheiata in conditia de asigurare “A” poate fi extinsa pentru a acoperi riscuri specifice bunurilor asigurate, prin prevederea expresa a acestor extinderi in polita.

              Asigurarea incheiata in conditia "B" sau "C", poate fi extinsa pentru a acoperi riscurile de furt, jaf si nelivrare.

Riscuri Excluse: 

              Riscurile excluse prin polita CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, de la Gothaer Asigurari Reasigurari S.A. sunt cele mentionate in conditiile de asigurare specifice "A", "B" sau "C":

  • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din sau provocate de comportamentul voit necorespunzator al asiguratului;
  • scurgerea ordinara, pierderea uzuala in greutate sau volum, ori uzura normala a bunului asigurat;
  • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de ambalarea si pregatirea insuficienta sau necorespunzatoare a bunului asigurat, termenul “ambalare” se considera ca include stivuirea intr-un container sau liftvan (lada, cutie-ambalaj), dar numai daca stivuirea este efectuata fie inainte de intrarea in vigoare a asigurarii, fie de catre asigurat sau de prepusii acestuia;
  • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de viciul propriu sau natura bunului asigurat;
  • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de intarziere, chiar daca intarzierea se datoreaza unui risc asigurat;
  • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din insolvabilitatea sau neindeplinirea obligatiilor financiare de catre proprietarii, administratorii, navlositorii sau operatorii navei;
  • pierderea sau frustrarea voiajului sau calatoriei;
  • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din utilizarea oricarei arme de razboi care foloseste fisiunea si/sau fuziunea atomica, nucleara sau alta reactie asemanatoare, ori alta forta sau obiect radioactiv;
  • pierderea ca urmare a oricarui tip de furt, cu exceptia furtului savarsit prin acte de talharie sau prin efractie;
  • lipsurile de bunuri din mijlocul de transport / container cu sigiliu si/sau alte mijloace de inchidere / securizare intacte (cu exceptia cazului in care eventuale avarii la mijlocul de transport / container justifica lipsurile de bunuri);

              Asigurarea CARGO nu acopera standard, pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din:

  • starea de nenavigabilitate a navei sau a ambarcatiunii;
  • faptul ca nava, ambarcatiunea, mijlocul de transport, containerul sau liftvan-ul (lada, cutia-ambalaj) sunt inadecvate pentru transportul in bune conditii al bunului asigurat;

             daca asiguratul sau prepusii sai au cunostinta de o asemenea stare de nenavigabilitate sau de inadecvare in momentul incarcarii bunului asigurat in acestea.

              Asiguratorul il va exonera pe asigurat de raspunderea ce rezulta din incalcarea garantiilor rezonabile legate de starea de navigabilitate si de adecvare a navei pentru transportul in bune conditii la destinatie a bunului asigurat, cu exceptia cazului in care asiguratul ori prepusii sai au cunostinta de o astfel de stare de nenavigabilitate sau de inadecvare.

              Asigurarea nu acopera standard, pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de:

  • razboi, razboi civil, revolutie, rebeliune, insurectie sau conflict civil rezultand din acestea, ori orice act ostil al sau impotriva unei puteri beligerante;
  • capturare, sechestrare, arestare, retinere sau detentie (cu exceptia pirateriei) si consecintele acestora sau orice tentativa de acest fel;
  • mine, torpile, bombe sau alte arme de razboi abandonate;
  • cauzate de grevisti, persoane in greve patronale sau persoane luand parte la tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
  • rezultand din greve, greve patronale, tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
  • cauzate de orice terorist sau orice persoana actionand dintr-un motiv politic;
  • transportul coletelor postale, chiar cele cu valoare declarata, decat prin intermediul unor conventii si a unor prime speciale.
Conditia de Asigurare "A": 
  • RISCURI ACOPERITE
    • CLAUZA RISCURILOR
      • Asigurarea acopera toate riscurile de pierdere sau de avariere a bunului asigurat, cu exceptia cazurilor excluse, prevazute de mai jos.
    • CLAUZA AVARIEI COMUNE
      • Asigurarea acopera cheltuielile si contributiile la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu evitarea unei pierderi cauzate de orice evenimente, cu exceptia acelora prevazute mai jos.
    • CLAUZA „CULPA COMUNA IN CAZ DE COLIZIUNE”
      • Asigurarea este extinsa sa despagubeasca asiguratul pentru suma ce reprezinta proportia raspunderii stabilite conform Clauzei “Culpa Comuna in caz de Coliziune”, daca aceasta clauza este prevazuta in contractul de navlosire. In cazul oricarei pretentii de despagubire formulate de proprietarul navei in baza acestei clauze, asiguratul este de acord sa notifice asiguratorul, acesta avand dreptul, pe propria sa cheltuiala, sa apere asiguratul impotriva unei astfel de pretentii.
  • EXCLUDERI
    • CLAUZA EXCLUDERILOR GENERALE
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din sau provocate de comportamentul voit necorespunzator al asiguratului;
      • scurgerea ordinara, pierderea uzuala in greutate sau volum, ori uzura normala a bunului asigurat;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de ambalarea si pregatirea insuficienta sau necorespunzatoare a bunului asigurat (termenul “ambalare” se considera ca include stivuirea intr-un container sau liftvan (lada, cutie-ambalaj), dar numai daca stivuirea este efectuata fie inainte de intrarea in vigoare a asigurarii, fie de catre asigurat sau de prepusii acestuia);
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de viciul propriu sau natura bunului asigurat;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de intarziere, chiar daca intarzierea se datoreaza unui risc asigurat (cu exceptia cheltuielilor platibile conform prevederilor de la CLAUZA AVARIEI COMUNE);
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din insolvabilitatea sau neindeplinirea obligatiilor financiare de catre proprietarii, administratorii, navlositorii sau operatorii navei; daca la momentul incarcarii bunurilor in mijlocul de transport asiguratul cunostea sau ar fi trebuit sa cunoasca aceasta situatie ce ar fi putut afecta derularea normala a voiajului; pierderea sau frustrarea voiajului sau calatoriei; Aceasta excludere nu se va aplica in situatia in care polita de asigurare a fost atribuita reclamantului despagubirii care a cumparat bunul asigurat cu buna credinta in temeiul unui contract cu caracter obligatoriu;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din utilizarea oricarei arme de razboi care foloseste fisiunea si/sau fuziunea atomica, nucleara sau alta reactie asemanatoare, ori alta forta sau obiect radioactiv;
      • pierderea ca urmare a oricarui tip de furt, cu exceptia furtului savarsit prin acte de talharie sau prin efractie;
      • lipsurile de bunuri din mijlocul de transport / container cu sigiliu si/sau alte mijloace de inchidere / securizare intacte (cu exceptia cazului in care eventuale avarii la mijlocul de transport / container justifica lipsurile de bunuri).
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PRIVIND STAREA DE NENAVIGABILITATE SI INADECVAREA
      • Asigurarea nu acopera pierderea, avarierea sau cheltuielile provenind din:
        • lipsa starii de navigabilitate sau inadecvarea navei sau ambarcatiunii privind transportul in siguranta al bunurilor asigurate, in situatia in care asiguratul sau prepusii sai au cunostinta, in momentul incarcarii bunurilor asigurate, de o astfel de lipsa privind starea de navigabilitate sau inadecvare;
        • inadecvarea containerului/box-palet-ului/mijlocului de transport privind transportul in siguranta al bunurilor asigurate, dar numai daca incarcarea acestora este efectuata fie inainte de intrarea in vigoare a asigurarii, fie de catre asigurat sau prepusii acestuia.
      • In masura in care asigurarea este andosata/cesionata ulterior persoanei reclamante care a cumparat sau si-a dat acordul sa cumpere bunurile asigurate in baza unui contract ferm, excluderea evidentiata mai sus nu este aplicabila.
      • Asiguratorul nu va invoca excluderea privind starea de navigabilitate a navei si adecvarea acesteia de a transporta bunurile asigurate la destinatie (garantii implicite ale armatorului).
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PENTRU RISCUL DE RAZBOI
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de razboi, razboi civil, revolutie, rebeliune, insurectie sau conflict civil rezultand din acestea, ori orice act ostil al sau impotriva unei puteri beligerante;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de capturare, sechestrare, arestare, retinere sau detentie (cu exceptia pirateriei) si consecintele acestora sau orice tentativa de acest fel;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de mine, torpile, bombe sau alte arme de razboi abandonate.
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PENTRU RISCUL DE GREVE
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de grevisti, persoane in greve patronale sau persoane luand parte la tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din greve, greve patronale, tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzata de un act de terorism, respectiv un act al oricarei persoane care actioneaza in numele sau in legatura cu orice organizatie care desfasoara activitati indreptate spre rasturnarea sau influentarea, prin forta sau violenta, a oricarui guvern sau stat legal sau nu constituit;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de orice terorist sau orice persoana actionand dintr-un motiv politic.
  • DURATA ASIGURARII; RASPUNDEREA ASIGURATORULUI
    • CLAUZA DE TRANSPORT
      • Raspunderea asiguratorului incepe, pentru fiecare transport in parte, din momentul in care bunul asigurat paraseste depozitul sau locul de depozitare precizat in specificatia politei ca loc de incepere a transportului, in vederea incarcarii imediate in mijlocul de transport si efectuarii voiajului, dar nu mai devreme de incheierea politei de asigurare si plata primei de asigurare sau, dupa caz, a celei dintai rate a acesteia.
      • Raspunderea asiguratorului continua pe toata durata transportului si inceteaza in una din urmatoarele situatii, oricare dintre ele survine mai intai:
        • cand bunul este descarcat din mijlocul de transport si este livrat in depozitul destinatarului sau in alt depozit final ori loc de depozitare, la destinatia precizata in specificatia politei;
        • cand bunul este descarcat din mijlocul de transport livrat in orice alt depozit sau loc de depozitare, la destinatia precizata in specificatia politei sau inainte de aceasta, pe care asiguratul decide sa-l foloseasca:
          • pentru depozitare, alta decat in cursul obisnuit al transportului;
          • sau
          • pentru alocare sau distributie;
        • la expirarea a 60 de zile de la terminarea descarcarii bunului asigurat de pe nava maritima in portul final de descarcare.
      • Daca, dupa descarcarea de pe nava maritima in portul final de descarcare, dar totusi inainte de terminarea asigurarii, bunul urmeaza sa fie expediat catre o alta destinatie decat cea precizata in specificatia politei, raspunderea asiguratorului nu se va extinde dupa inceperea transportului catre o astfel de alta destinatie, daca asigurarea nu a incetat deja in conformitate cu prevederile de mai sus.
      • Asigurarea va ramane in vigoare (cu conditia terminarii ei conform prevederilor de mai sus si respectarii prevederilor de mai jos) in timpul intarzierii care nu este sub controlul asiguratului, in timpul oricarei devieri, descarcari fortate, reexpedieri sau transbordari, ca si in timpul oricarei schimbari a voiajului intervenite din exercitarea unui drept acordat armatorilor sau navlositorilor prin contractul de navlosire.
    • CLAUZA INCETARII CONTRACTULUI DE TRANSPORT
      • Daca, datorita unor circumstante care nu sunt sub controlul asiguratului, contractul de transport se termina intr-un alt port sau loc decat destinatia precizata in acesta, ori tranzitul este terminat altfel decat inainte de descarcarea bunurilor din mijlocul de transport asa cum este prevazut mai sus, atunci asigurarea va inceta de asemenea in acel loc. Face exceptie cazul in care asiguratul notifica prompt asiguratorul, solicitandu-i continuarea asigurarii, asigurarea ramanand in vigoare cu conditia platii unei prime de asigurare suplimentare, daca aceasta este ceruta de catre asigurator:
        • fie pana cand bunul este vandut si livrat intr-un asemenea port sau loc sau, daca nu s-a convenit altfel, pana la expirarea celor 60 de zile de la sosirea bunului asigurat intr-un astfel de port sau loc, oricare dintre aceste situatii survine mai intai;
        • fie pana cand asigurarea inceteaza conform prevederilor de mai sus, daca in aceasta perioada de 60 de zile (sau in orice extindere agreata a acesteia) bunul este expediat la destinatia precizata in specificatia politei sau catre orice alta destinatie.
    • CLAUZA MODIFICARII/SCHIMBARII CALATORIEI
      • Daca, dupa intrarea in vigoare a asigurarii, asiguratul schimba destinatia precizata in specificatia politei, cu conditia ca asiguratorul sa fie avizat prompt de aceasta schimbare, asigurarea continua contra unei prime de asigurare suplimentare si in conditii ce urmeaza a fi agreate de comun acord.
      • In cazul in care bunurile asigurate pentru care se incheie polita de asigurare sunt livrate catre o destinatie diferita de cea precizata in specificatia politei fara ca asiguratul sa aiba cunostinta de acest fapt se considera ca fiind asigurate de la inceputul voiajului respectiv.
  • DESPAGUBIRI
    • CLAUZA INTERESULUI ASIGURABIL
      • Asiguratul trebuie sa aiba un interes cu privire la riscul asigurat, interes care trebuie sa fie valabil la momentul producerii daunei.
      • Asiguratul este indreptatit sa primeasca despagubirea pentru dauna survenita in timpul perioadei de asigurare fara a face atingere faptul ca dauna a survenit inainte de incheierea contractului de asigurare, cu exceptia cazului in care asiguratul stia de producerea daunei si nu a informat si asiguratorul.
    • CLAUZA CHELTUIELILOR DE EXPEDITIE
      • In cazul in care, ca rezultat al unor operatiuni in legatura cu riscul asigurat, tranzitul asigurat se incheie intr-un port sau loc altul decat cel mentionat in polita, asiguratorul il va despagubi pe asigurat pentru orice cheltuieli suplimentare rezonabil efectuate cu ocazia descarcarii, depozitarii si reexpedierii bunurilor asigurate catre destinatia precizata in contractul de asigurare.
      • Aceasta prevedere, care nu se aplica in cazul avariei comune sau cheltuielilor de salvare, va fi sub rezerva excluderilor prevazute si nu va acoperi costurile provenite din neglijenta grava, insolventa sau neindeplinirea obligatiilor financiare ale asiguratului sau angajatilor / prepusilor acestuia.
    • CLAUZA DAUNEI TOTALE CONSTRUCTIVA
      • Dauna totala constructiva survenita se va despagubi doar in situatia in care bunul asigurat este distrus intr-un asemenea grad incat acesta este in mod justificat abandonat de asigurat fie datorita faptului ca dauna totala reala este inevitabila, deoarece costul salvarii, repararii, reconditionarii si reexpedierii la destinatie ar depasi suma asigurata.
    • CLAUZA VALORII MAJORATE
      • Daca asiguratul asigura bunurile la o valoare majorata, valoarea agreata a bunurilor va fi considerata majorata pana la suma totala asigurata prin asigurare plus sumele asigurate in toate celelalte asigurari care acopera dauna produsa, iar raspunderea conform asigurarii va fi in aceeasi proportie ca si suma asigurata prin asigurare fata de suma asigurata totala rezultata. In caz de cerere de despagubire, asiguratul va prezenta asiguratorului toate documentele privind toate celelalte asigurari certificand sumele asigurate.
      • Daca se incheie asigurarea pentru o valoare majorata, se va aplica urmatoarea clauza:
        • Valoarea agreata a bunurilor va fi considerata ca fiind egala cu suma totala asigurata conform asigurarii initiale plus sumele asigurate in toate celelalte asigurari care acopera dauna produsa, iar raspunderea in baza asigurarii va fi in aceeasi proportie ca si suma asigurata prin asigurarea fata de suma asigurata totala rezultata.
      • In caz de dauna, asiguratul va prezenta asiguratorului dovada tuturor sumelor asigurate prin toate celelalte asigurari incheiate pentru aceleasi bunuri.
      • Daca bunurile asigurate/o parte a acestora nu au fost expediate/transportate, cuantumul oricarei despagubiri solicitate in legatura cu acestea se va stabili in functie de suma asigurata aferenta, mai putin (daca au fost incluse) cheltuielile de transport/taxele vamale, toate cheltuielile neefectuate.
  • BENEFICIUL ASIGURARII
    • CLAUZA DE NEAPLICARE
      • Drepturile din asigurare valideaza exclusiv in folosul asiguratului sau al celor desemnati legal de acesta.
      • Asigurarea nu valideaza in favoarea carausului sau a altui mandatar.
  • DIMINUAREA PIERDERILOR
    • CLAUZA OBLIGATIEI ASIGURATULUI
      • In legatura cu daunele acoperite prin asigurarea, este de datoria asiguratului, prepusilor si agentilor sai:
        • sa ia masurile rezonabile in scopul evitarii sau micsorarii daunei si
        • sa ia masuri ca toate drepturile impotriva transportatorilor, imputernicitilor sau altor terti sa fie pastrate si exercitate corespunzator iar asiguratorul va rambursa asiguratului, in plus fata de despagubirea cuvenita pentru dauna acoperita prin asigurare, orice cheltuieli efectuate corect si rezonabil pentru indeplinirea acestei indatoriri.
    • CLAUZA DE RENUNTARE
      • Masurile luate de asigurat sau asigurator in scopul salvarii, protejarii sau recuperarii bunurilor asigurate nu vor fi considerate ca o renuntare sau acceptare a abandonului sau in alte privinte o prejudiciere a drepturilor uneia din parti.
  • EVITAREA INTARZIERILOR
    • CLAUZA PROMPTITUDINII REZONABILE
      • Asiguratul trebuie sa actioneze rezonabil de rapid in toate imprejurarile aflate sub controlul sau.
  • CLAUZA PRIVIND LEGEA SI JURISDICTIA APLICABILA
    • Asigurarea este supusa legislattiei si jurisdictiei romane.

            NOTA
                      Este necesar ca asiguratul, atunci cand a aflat/a fost informat despre orice eveniment acoperit prin asigurarea sa instiinteze prompt, in scris asiguratorul. Dreptul la despagubire depinde de indeplinirea acestei obligatii. Asigurarea nu acopera pierderea, avarierea sau cheltuielile cauzate de embargo, respingere, interzicere/prohibitie sau retinere de catre guvernul tarii/agentiile sau departamentele sale care efectueaza importul, dar nu exclude pierderea sau avarierea bunurilor asigurate cauzate de riscurile asigurate prin asigurare si suferite/produse anterior unui astfel de embargo, respingere, interzicere/prohibitie sau retinere.

Conditia de Asigurare "B": 
  • RISCURI ACOPERITE
    • CLAUZA RISCURILOR
      • Asigurarea acopera urmatoarele riscuri de pierdere sau de avariere a bunului asigurat, cu exceptia cazurilor excluse, prevazute de mai jos.
        • pierderea sau avaria bunurilor asigurate cauzate de:
          • incendiu sau explozie;
          • esuarea, scufundarea sau rasturnarea navei sau ambarcatiunii;
          • rasturnarea sau deraierea mijlocului de transport terestru;
          • coliziunea sau contactul navei, ambarcatiunii sau mijlocului de transport cu orice obiect exterior, altul decat apa;
          • descarcarea bunurilor intr-un port de refugiu;
          • cutremur de pamant, eruptie vulcanica sau trasnet.
        • pierderea sau avaria bunurilor asigurate cauzate de:
          • sacrificiul in avaria comuna;
          • aruncarea bunurilor sau luarea lor de valuri peste bord;
          • intrarea apei de mare, lac sau rau in nava, ambarcatiune, mijloc de transport, container, liftvan (cutie, lada – ambalaj) sau loc de depozitare.
        • dauna totala a unui colet pierdut peste bord sau cazut in timpul incarcarii pe sau descarcarii de pe nava, ambarcatiune sau alt mijloc de transport.
    • CLAUZA AVARIEI COMUNE
      • Asigurarea acopera cheltuielile si contributiile la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu evitarea unei pierderi cauzate de orice evenimente, cu exceptia acelora prevazute mai jos sau oriunde altundeva in asigurare.
    • CLAUZA „CULPA COMUNA IN CAZ DE COLIZIUNE”
      • Asigurarea este extinsa sa despagubeasca asiguratul pentru suma ce reprezinta proportia raspunderii stabilite conform Clauzei “Culpa Comuna in caz de Coliziune”, daca aceasta clauza este prevazuta in contractul de navlosire. In cazul oricarei pretentii de despagubire formulate de proprietarul navei in baza acestei clauze, asiguratul este de acord sa notifice asiguratorul, acesta avand dreptul, pe propria sa cheltuiala, sa apere asiguratul impotriva unei astfel de pretentii.
  • EXCLUDERI
    • CLAUZA EXCLUDERILOR GENERALE
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din sau provocate de comportamentul voit necorespunzator al asiguratului;
      • scurgerea ordinara, pierderea uzuala in greutate sau volum, ori uzura normala a bunului asigurat;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de ambalarea si pregatirea insuficienta sau necorespunzatoare a bunului asigurat (in contextul acestui articol, termenul “ambalare” se considera ca include stivuirea intr-un container sau liftvan ( lada, cutie-ambalaj), dar numai daca stivuirea este efectuata fie inainte de intrarea in vigoare a asigurarii, fie de catre asigurat sau de prepusii acestuia);
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de viciul propriu sau natura bunului asigurat;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de intarziere, chiar daca intarzierea se datoreaza unui risc asigurat (cu exceptia cheltuielilor platibile conform prevederilor de la CLAUZA AVARIEI COMUNE);
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din insolvabilitatea sau neindeplinirea obligatiilor financiare de catre proprietarii, administratorii, navlositorii sau operatorii navei; pierderea sau frustrarea voiajului sau calatoriei; Aceasta excludere nu se va aplica in situatia in care polita de asigurare a fost atribuita reclamantului despagubirii care a cumparat bunul asigurat cu buna credinta in temeiul unui contract cu caracter obligatoriu;
      • daune deliberate, cu intentie sau distrugerea deliberata a bunului asigurat sau a oricarei parti din acesta prin actiunea voit necorespunzatoare a oricarei persoane sau grup de persoane;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din utilizarea oricarei arme de razboi care foloseste fisiunea si/sau fuziunea atomica, nucleara sau alta reactie asemanatoare, ori alta forta sau obiect radioactiv;
      • pierderea ca urmare a oricarui tip de furt, cu exceptia furtului savarsit prin acte de talharie sau prin efractie;
      • lipsurile de bunuri din mijlocul de transport / container cu sigiliu si/sau alte mijloace de inchidere / securizare intacte (cu exceptia cazului in care eventuale avarii la mijlocul de transport / container justifica lipsurile de bunuri).
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PRIVIND STAREA DE NENAVIGABILITATE SI INADECVAREA
      • Asigurarea nu acopera pierderea, avarierea sau cheltuielile provenind din:
        • lipsa starii de navigabilitate sau inadecvarea navei sau ambarcatiunii privind transportul in siguranta al bunurilor asigurate, in situatia in care asiguratul sau prepusii sai au cunostinta, in momentul incarcarii bunurilor asigurate, de o astfel de lipsa privind starea de navigabilitate sau inadecvare;
        • inadecvarea containerului/box-palet-ului/mijlocului de transport privind transportul in siguranta al bunurilor asigurate, dar numai daca incarcarea acestora este efectuata fie inainte de intrarea in vigoare a asigurarii, fie de catre asigurat sau prepusii acestuia.
      • In masura in care aceasta asigurare este andosata/cesionata ulterior persoanei reclamante care a cumparat sau si-a dat acordul sa cumpere bunurile asigurate in baza unui contract ferm, excluderea evidentiata la paragraful anterior nu este aplicabila.
      • Asiguratorul nu va invoca excluderea privind starea de navigabilitate a navei si adecvarea acesteia de a transporta bunurile asigurate la destinatie (garantii implicite ale armatorului).
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PENTRU RISCUL DE RAZBOI
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de razboi, razboi civil, revolutie, rebeliune, insurectie sau conflict civil rezultand din acestea, ori orice act ostil al sau impotriva unei puteri beligerante;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de capturare, sechestrare, arestare, retinere sau detentie (cu exceptia pirateriei) si consecintele acestora sau orice tentativa de acest fel;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de mine, torpile, bombe sau alte arme de razboi abandonate.
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PENTRU RISCUL DE GREVE
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de grevisti, persoane in greve patronale sau persoane luand parte la tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din greve, greve patronale, tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzata de un act de terorism, respectiv un act al oricarei persoane care actioneaza in numele sau in legatura cu orice organizatie care desfasoara activitati indreptate spre rasturnarea sau influentarea, prin forta sau violenta, a oricarui guvern sau stat legal sau nu constituit;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de orice terorist sau orice persoana actionand dintr-un motiv politic.
  • DURATA ASIGURARII; RASPUNDEREA ASIGURATORULUI
    • CLAUZA DE TRANSPORT
      • Raspunderea asiguratorului incepe, pentru fiecare transport in parte, din momentul in care bunul asigurat paraseste depozitul sau locul de depozitare precizat in specificatia politei ca loc de incepere a transportului, in vederea incarcarii imediate in mijlocul de transport si efectuarii voiajului, dar nu mai devreme de incheierea politei de asigurare si plata primei de asigurare sau, dupa caz, a celei dintai rate a acesteia.
      • Raspunderea asiguratorului continua pe toata durata transportului si inceteaza in una din urmatoarele situatii, oricare dintre ele survine mai intai:
        • cand bunul este descarcat din mijlocul de transport si este livrat in depozitul destinatarului sau in alt depozit final ori loc de depozitare, la destinatia precizata in specificatia politei;
        • cand bunul este descarcat din mijlocul de transport livrat in orice alt depozit sau loc de depozitare, la destinatia precizata in specificatia politei sau inainte de aceasta, pe care asiguratul decide sa-l foloseasca:
          • pentru depozitare, alta decat in cursul obisnuit al transportului;
          • sau
          • pentru alocare sau distributie;
        • cand asiguratul sau prepusii acestuia decid sa foloseasca orice mijloc de transport sau container pentru depozitare alta decat in cursul normal al tranzitului;
        • la expirarea a 60 de zile de la terminarea descarcarii bunului asigurat de pe nava maritima in portul final de descarcare.
      • Daca, dupa descarcarea de pe nava maritima in portul final de descarcare, dar totusi inainte de terminarea asigurarii, bunul urmeaza sa fie expediat catre o alta destinatie decat cea precizata in specificatia politei, raspunderea asiguratorului nu se va extinde dupa inceperea transportului catre o astfel de alta destinatie, daca asigurarea nu a incetat deja in conformitate cu prevederile de mai sus.
      • Asigurarea va ramane in vigoare (cu conditia terminarii ei conform prevederilor de mai sus si respectarii prevederilor de mai jos) in timpul intarzierii care nu este sub controlul asiguratului, in timpul oricarei devieri, descarcari fortate, reexpedieri sau transbordari, ca si in timpul oricarei schimbari a voiajului intervenite din exercitarea unui drept acordat armatorilor sau navlositorilor prin contractul de navlosire.
    • CLAUZA INCETARII CONTRACTULUI DE TRANSPORT
      • Daca, datorita unor circumstante care nu sunt sub controlul asiguratului, contractul de transport se termina intr-un alt port sau loc decat destinatia precizata in acesta, ori tranzitul este terminat altfel decat inainte de descarcarea bunurilor din mijlocul de transport, atunci asigurarea va inceta de asemenea in acel loc. Face exceptie cazul in care asiguratul notifica prompt asiguratorul, solicitandu-i continuarea asigurarii, asigurarea ramanand in vigoare cu conditia platii unei prime de asigurare suplimentare, daca aceasta este ceruta de catre asigurator:
        • fie pana cand bunul este vandut si livrat intr-un asemenea port sau loc sau, daca nu s-a convenit altfel, pana la expirarea celor 60 de zile de la sosirea bunului asigurat intr-un astfel de port sau loc, oricare dintre aceste situatii survine mai intai;
        • fie pana cand asigurarea inceteaza, daca in aceasta perioada de 60 de zile (sau in orice extindere agreata a acesteia) bunul este expediat la destinatia precizata in specificatia politei sau catre orice alta destinatie.
    • CLAUZA MODIFICARII/SCHIMBARII CALATORIEI
      • Daca, dupa intrarea in vigoare a asigurarii, asiguratul schimba destinatia precizata in specificatia politei, cu conditia ca asiguratorul sa fie avizat prompt de aceasta schimbare, asigurarea continua contra unei prime de asigurare suplimentare si in conditii ce urmeaza a fi agreate de comun acord.
      • In cazul in care bunurile asigurate pentru care se incheie polita de asigurare sunt livrate catre o destinatie diferita de cea precizata in specificatia politei fara ca asiguratul sa aiba cunostinta de acest fapt se considera ca fiind asigurate de la inceputul voiajului respectiv.
  • DESPAGUBIRI
    • CLAUZA INTERESULUI ASIGURABIL
      • Asiguratul trebuie sa aiba un interes cu privire la riscul asigurat, interes care trebuie sa fie valabil la momentul producerii daunei.
      • Sub rezerva paragrafului anterior asiguratul este indreptatit sa primeasca despagubirea pentru dauna survenita in timpul perioadei de asigurare fara a face atingere faptul ca dauna a survenit inainte de incheierea politei de asigurare, cu exceptia cazului in care asiguratul stia de producerea daunei si nu a informat si asiguratorul.
    • CLAUZA CHELTUIELILOR DE EXPEDITIE
      • In cazul in care, ca rezultat al unor operatiuni in legatura cu riscul asigurat, tranzitul asigurat se incheie intr-un port sau loc altul decat cel mentionat in polita, asiguratorul il va despagubi pe asigurat pentru orice cheltuieli suplimentare rezonabil efectuate cu ocazia descarcarii, depozitarii si reexpedierii bunurilor asigurate catre destinatia precizata in contractul de asigurare.
      • Aceasta prevedere, care nu se aplica in cazul avariei comune sau cheltuielilor de salvare, va fi sub rezerva excluderilor si nu va acoperi costurile provenite din neglijenta grava, insolventa sau neindeplinirea obligatiilor financiare ale asiguratului sau angajatilor / prepusilor acestuia.
    • CLAUZA DAUNEI TOTALE CONSTRUCTIVA
      • Dauna totala constructiva survenita se va despagubi doar in situatia in care bunul asigurat este distrus intr-un asemenea grad incat acesta este in mod justificat abandonat de asigurat fie datorita faptului ca dauna totala reala este inevitabila, deoarece costul salvarii, repararii, reconditionarii si reexpedierii la destinatie ar depasi suma asigurata.
    • CLAUZA VALORII MAJORATE
      • Daca asiguratul asigura bunurile la o valoare majorata, valoarea agreata a bunurilor va fi considerata majorata pana la suma totala asigurata prin aceasta asigurare plus sumele asigurate in toate celelalte asigurari care acopera dauna produsa, iar raspunderea conform asigurarii va fi in aceeasi proportie ca si suma asigurata prin aceasta asigurare fata de suma asigurata totala rezultata. In caz de cerere de despagubire, asiguratul va prezenta asiguratorului toate documentele privind toate celelalte asigurari certificand sumele asigurate.
      • Daca se incheie asigurarea pentru o valoare majorata, se va aplica urmatoarea clauza:
        • Valoarea agreata a bunurilor va fi considerata ca fiind egala cu suma totala asigurata conform asigurarii initiale plus sumele asigurate in toate celelalte asigurari care acopera dauna produsa, iar raspunderea in baza asigurarii va fi in aceeasi proportie ca si suma asigurata prin aceasta asigurare fata de suma asigurata totala rezultata.
      • In caz de dauna, asiguratul va prezenta asiguratorului dovada tuturor sumelor asigurate prin toate celelalte asigurari incheiate pentru aceleasi bunuri.
      • Daca bunurile asigurate/o parte a acestora nu au fost expediate/transportate, cuantumul oricarei despagubiri solicitate in legatura cu acestea se va stabili in functie de suma asigurata aferenta, mai putin (daca au fost incluse) cheltuielile de transport/taxele vamale, toate cheltuielile neefectuate.
  • BENEFICIUL ASIGURARII
    • CLAUZA DE NEAPLICARE
      • Drepturile din asigurare valideaza exclusiv in folosul asiguratului sau al celor desemnati legal de acesta.
      • Asigurarea nu valideaza in favoarea carausului sau a altui mandatar.
  • DIMINUAREA PIERDERILOR
    • CLAUZA OBLIGATIEI ASIGURATULUI
      • In legatura cu daunele acoperite prin aceasta asigurare, este de datoria asiguratului, prepusilor si agentilor sai:
        • sa ia masurile rezonabile in scopul evitarii sau micsorarii daunei si
        • sa ia masuri ca toate drepturile impotriva transportatorilor, imputernicitilor sau altor terti sa fie pastrate si exercitate corespunzator iar asiguratorul va rambursa asiguratului, in plus fata de despagubirea cuvenita pentru dauna acoperita prin asigurare, orice cheltuieli efectuate corect si rezonabil pentru indeplinirea acestei indatoriri.
    • CLAUZA DE RENUNTARE
      • Masurile luate de asigurat sau asigurator in scopul salvarii, protejarii sau recuperarii bunurilor asigurate nu vor fi considerate ca o renuntare sau acceptare a abandonului sau in alte privinte o prejudiciere a drepturilor uneia din parti.
  • EVITAREA INTARZIERILOR
    • CLAUZA PROMPTITUDINII REZONABILE
      • Asiguratul trebuie sa actioneze rezonabil de rapid in toate imprejurarile aflate sub controlul sau.
    • CLAUZA PRIVIND LEGEA SI JURISDICTIA APLICABILA
      • Asigurarea este supusa legislatiei si jurisdictiei romane.

             NOTA
                       Este necesar ca asiguratul, atunci cand a aflat/a fost informat despre orice eveniment acoperit prin aceasta asigurare sa instiinteze prompt, in scris asiguratorul. Dreptul la despagubire depinde de indeplinirea acestei obligatii.
Asigurarea nu acopera pierderea, avarierea sau cheltuielile cauzate de embargo, respingere, interzicere/prohibitie sau retinere de catre guvernul tarii/agentiile sau departamentele sale care efectueaza importul, dar nu exclude pierderea sau avarierea bunurilor asigurate cauzate de riscurile asigurate prin prezenta asigurare si suferite/produse anterior unui astfel de embargo, respingere, interzicere/prohibitie sau retinere.

Conditia de Asigurare "C": 
  • RISCURI ACOPERITE
    • CLAUZA RISCURILOR
      • Asigurarea acopera riscurile de pierdere sau de avariere a bunului asigurat, cu exceptia cazurilor excluse, prevazute mai jos.
        • pierderea sau avaria bunurilor asigurate cauzate de:
          • incendiu sau explozie;
          • esuarea, scufundarea, rasturnarea sau coliziunea oricarui ferry – boat de linie;
          • rasturnarea sau deraierea mijlocului de transport;
          • coliziunea (si anume coliziunea accidentala a mijlocului de transport cu orice alt vehicul sau obiect exterior);
          • descarcarea bunurilor intr-un port de refugiu;
        • pierderea sau avaria bunurilor asigurate cauzate de:
          • sacrificiul in avaria comuna;
          • aruncarea bunurilor sau luarea lor de valuri peste bord;
    • CLAUZA AVARIEI COMUNE
      • Asigurarea acopera cheltuielile si contributiile la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu evitarea unei pierderi cauzate de orice evenimente, cu exceptia acelora prevazute mai jos sau oriunde altundeva in asigurare.
    • CLAUZA „CULPA COMUNA IN CAZ DE COLIZIUNE”
      • Asigurarea este extinsa sa despagubeasca asiguratul pentru suma ce reprezinta proportia raspunderii stabilite conform Clauzei “Culpa Comuna in caz de Coliziune”, daca aceasta clauza este prevazuta in contractul de navlosire. In cazul oricarei pretentii de despagubire formulate de proprietarul navei in baza acestei clauze, asiguratul este de acord sa notifice asiguratorul, acesta avand dreptul, pe propria sa cheltuiala, sa apere asiguratul impotriva unei astfel de pretentii.
  • EXCLUDERI
    • CLAUZA EXCLUDERILOR GENERALE
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din sau provocate de comportamentul voit necorespunzator al asiguratului;
      • scurgerea ordinara, pierderea uzuala in greutate sau volum, ori uzura normala a bunului asigurat;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de ambalarea si pregatirea insuficienta sau necorespunzatoare a bunului asigurat (termenul “ambalare” se considera ca include stivuirea intr-un container sau liftvan ( lada, cutie-ambalaj), dar numai daca stivuirea este efectuata fie inainte de intrarea in vigoare a asigurarii, fie de catre asigurat sau de prepusii acestuia);
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de viciul propriu sau natura bunului asigurat;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de intarziere, chiar daca intarzierea se datoreaza unui risc asigurat (cu exceptia cheltuielilor platibile conform prevederilor de la CLAUZA AVARIEI COMUNE);
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din insolvabilitatea sau neindeplinirea obligatiilor financiare de catre proprietarii, administratorii, navlositorii sau operatorii navei; pierderea sau frustrarea voiajului sau calatoriei; Aceasta excludere nu se va aplica in situatia in care polita de asigurare a fost atribuita reclamantului despagubirii care a cumparat bunul asigurat cu buna credinta in temeiul unui contract cu caracter obligatoriu;
      • daune deliberate, cu intentie sau distrugerea deliberata a bunului asigurat sau a oricarei parti din acesta prin actiunea voit necorespunzatoare a oricarei persoane sau grup de persoane;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din utilizarea oricarei arme de razboi care foloseste fisiunea si/sau fuziunea atomica, nucleara sau alta reactie asemanatoare, ori alta forta sau obiect radioactiv;
      • pierderea ca urmare a oricarui tip de furt, cu exceptia furtului savarsit prin acte de talharie sau prin efractie;
      • lipsurile de bunuri din mijlocul de transport / container cu sigiliu si/sau alte mijloace de inchidere / securizare intacte (cu exceptia cazului in care eventuale avarii la mijlocul de transport / container justifica lipsurile de bunuri).
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PRIVIND STAREA DE NENAVIGABILITATE SI INADECVAREA
      • asigurarea nu acopera pierderea, avarierea sau cheltuielile provenind din:
        • lipsa starii de navigabilitate sau inadecvarea navei sau ambarcatiunii privind transportul in siguranta al bunurilor asigurate, in situatia in care asiguratul sau prepusii sai au cunostinta, in momentul incarcarii bunurilor asigurate, de o astfel de lipsa privind starea de navigabilitate sau inadecvare;
        • inadecvarea containerului/box-palet-ului/mijlocului de transport privind transportul in siguranta al bunurilor asigurate, dar numai daca incarcarea acestora este efectuata fie inainte de intrarea in vigoare a asigurarii, fie de catre asigurat sau prepusii acestuia.
      • In masura in care asigurarea este andosata/cesionata ulterior persoanei reclamante care a cumparat sau si-a dat acordul sa cumpere bunurile asigurate in baza unui contract ferm, excluderea evidentiata mai sus nu este aplicabila.
      • Asiguratorul nu va invoca excluderea privind starea de navigabilitate a navei si adecvarea acesteia de a transporta bunurile asigurate la destinatie (garantii implicite ale armatorului).
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PENTRU RISCUL DE RAZBOI
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de razboi, razboi civil, revolutie, rebeliune, insurectie sau conflict civil rezultand din acestea, ori orice act ostil al sau impotriva unei puteri beligerante;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de capturare, sechestrare, arestare, retinere sau detentie (cu exceptia pirateriei) si consecintele acestora sau orice tentativa de acest fel;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de mine, torpile, bombe sau alte arme de razboi abandonate.
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PENTRU RISCUL DE GREVE
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de grevisti, persoane in greve patronale sau persoane luand parte la tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din greve, greve patronale, tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzata de un act de terorism, respectiv un act al oricarei persoane care actioneaza in numele sau in legatura cu orice organizatie care desfasoara activitati indreptate spre rasturnarea sau influentarea, prin forta sau violenta, a oricarui guvern sau stat legal sau nu constituit.
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de orice terorist sau orice persoana actionand dintr-un motiv politic.
  • DURATA ASIGURARII; RASPUNDEREA ASIGURATORULUI
    • CLAUZA DE TRANSPORT
      • Raspunderea asiguratorului incepe, pentru fiecare transport in parte, din momentul in care bunul asigurat paraseste depozitul sau locul de depozitare precizat in specificatia politei ca loc de incepere a transportului, in vederea incarcarii imediate in mijlocul de transport si efectuarii voiajului, dar nu mai devreme de incheierea politei de asigurare si plata primei de asigurare sau, dupa caz, a celei dintai rate a acesteia.
      • Raspunderea asiguratorului continua pe toata durata transportului si inceteaza in una din urmatoarele situatii, oricare dintre ele survine mai intai:
        • cand bunul este descarcat din mijlocul de transport si este livrat in depozitul destinatarului sau in alt depozit final ori loc de depozitare, la destinatia precizata in specificatia politei;
        • cand bunul este descarcat din mijlocul de transport livrat in orice alt depozit sau loc de depozitare, la destinatia precizata in specificatia politei sau inainte de aceasta, pe care asiguratul decide sa-l foloseasca:
          • pentru depozitare, alta decat in cursul obisnuit al transportului;
          • sau
          • pentru alocare sau distributie;
        • cand asiguratul sau prepusii acestuia decid sa foloseasca orice mijloc de transport sau container pentru depozitare alta decat in cursul normal al tranzitului;
        • la expirarea a 60 de zile de la terminarea descarcarii bunului asigurat de pe nava maritima in portul final de descarcare.
      • Daca, dupa descarcarea de pe nava maritima in portul final de descarcare, dar totusi inainte de terminarea asigurarii, bunul urmeaza sa fie expediat catre o alta destinatie decat cea precizata in specificatia politei, raspunderea asiguratorului nu se va extinde dupa inceperea transportului catre o astfel de alta destinatie, daca asigurarea nu a incetat deja in conformitate cu prevederile de mai sus.
      • Asigurarea va ramane in vigoare (cu conditia terminarii ei conform prevederilor de mai sus si respectarii prevederilor de mai jos) in timpul intarzierii care nu este sub controlul asiguratului, in timpul oricarei devieri, descarcari fortate, reexpedieri sau transbordari, ca si in timpul oricarei schimbari a voiajului intervenite din exercitarea unui drept acordat armatorilor sau navlositorilor prin contractul de navlosire.
    • CLAUZA INCETARII CONTRACTULUI DE TRANSPORT
      • Daca, datorita unor circumstante care nu sunt sub controlul asiguratului, contractul de transport se termina intr-un alt port sau loc decat destinatia precizata in acesta, ori tranzitul este terminat altfel decat inainte de descarcarea bunurilor din mijlocul de transport asa cum este prevazut mai sus, atunci asigurarea va inceta de asemenea in acel loc. Face exceptie cazul in care asiguratul notifica prompt asiguratorul, solicitandu-i continuarea asigurarii, asigurarea ramanand in vigoare cu conditia platii unei prime de asigurare suplimentare, daca aceasta este ceruta de catre asigurator:
        • fie pana cand bunul este vandut si livrat intr-un asemenea port sau loc sau, daca nu s-a convenit altfel, pana la expirarea celor 60 de zile de la sosirea bunului asigurat intr-un astfel de port sau loc, oricare dintre aceste situatii survine mai intai;
        • fie pana cand asigurarea inceteaza conform prevederilor de mai sus, daca in aceasta perioada de 60 de zile (sau in orice extindere agreata a acesteia) bunul este expediat la destinatia precizata in specificatia politei sau catre orice alta destinatie.
    • CLAUZA MODIFICARII/SCHIMBARII CALATORIEI
      • Daca, dupa intrarea in vigoare a asigurarii, asiguratul schimba destinatia precizata in specificatia politei, cu conditia ca asiguratorul sa fie avizat prompt de aceasta schimbare, asigurarea continua contra unei prime de asigurare suplimentare si in conditii ce urmeaza a fi agreate de comun acord.
      • In cazul in care bunurile asigurate pentru care se incheie polita de asigurare sunt livrate catre o destinatie diferita de cea precizata in specificatia politei fara ca asiguratul sa aiba cunostinta de acest fapt se considera ca fiind asigurate de la inceputul voiajului respectiv.
  • DESPAGUBIRI
    • CLAUZA INTERESULUI ASIGURABIL
      • Asiguratul trebuie sa aiba un interes cu privire la riscul asigurat, interes care trebuie sa fie valabil la momentul producerii daunei.
      • Sub rezerva paragrafului anterior asiguratul este indreptatit sa primeasca despagubirea pentru dauna survenita in timpul perioadei de asigurare fara a face atingere faptul ca dauna a survenit inainte de incheierea politei de asigurare, cu exceptia cazului in care asiguratul stia de producerea daunei si nu a informat si asiguratorul.
    • CLAUZA CHELTUIELILOR DE EXPEDITIE
      • In cazul in care, ca rezultat al unor operatiuni in legatura cu riscul asigurat, tranzitul asigurat se incheie intr-un port sau loc altul decat cel mentionat in polita, asiguratorul il va despagubi pe asigurat pentru orice cheltuieli suplimentare rezonabil efectuate cu ocazia descarcarii, depozitarii si reexpedierii bunurilor asigurate catre destinatia precizata in contractul de asigurare.
      • Aceasta prevedere, care nu se aplica in cazul avariei comune sau cheltuielilor de salvare, va fi sub rezerva excluderilor prevazute si nu va acoperi costurile provenite din neglijenta grava, insolventa sau neindeplinirea obligatiilor financiare ale asiguratului sau angajatilor / prepusilor acestuia.
    • CLAUZA DAUNEI TOTALE CONSTRUCTIVA
      • Dauna totala constructiva survenita se va despagubi doar in situatia in care bunul asigurat este distrus intr-un asemenea grad incat acesta este in mod justificat abandonat de asigurat fie datorita faptului ca dauna totala reala este inevitabila, deoarece costul salvarii, repararii, reconditionarii si reexpedierii la destinatie ar depasi suma asigurata.
    • CLAUZA VALORII MAJORATE
      • Daca asiguratul asigura bunurile la o valoare majorata, valoarea agreata a bunurilor va fi considerata majorata pana la suma totala asigurata prin asigurare plus sumele asigurate in toate celelalte asigurari care acopera dauna produsa, iar raspunderea conform asigurarii va fi in aceeasi proportie ca si suma asigurata prin asigurare fata de suma asigurata totala rezultata. In caz de cerere de despagubire, asiguratul va prezenta asiguratorului toate documentele privind toate celelalte asigurari certificand sumele asigurate.
      • Daca se incheie asigurarea pentru o valoare majorata, se va aplica urmatoarea clauza:
        • Valoarea agreata a bunurilor va fi considerata ca fiind egala cu suma totala asigurata conform asigurarii initiale plus sumele asigurate in toate celelalte asigurari care acopera dauna produsa, iar raspunderea in baza asigurarii va fi in aceeasi proportie ca si suma asigurata prin asigurarea fata de suma asigurata totala rezultata.
      • In caz de dauna, asiguratul va prezenta asiguratorului dovada tuturor sumelor asigurate prin toate celelalte asigurari incheiate pentru aceleasi bunuri.
      • Daca bunurile asigurate/o parte a acestora nu au fost expediate/transportate, cuantumul oricarei despagubiri solicitate in legatura cu acestea se va stabili in functie de suma asigurata aferenta, mai putin (daca au fost incluse) cheltuielile de transport/taxele vamale, toate cheltuielile neefectuate.
  • BENEFICIUL ASIGURARII
    • CLAUZA DE NEAPLICARE
      • Drepturile din asigurare valideaza exclusiv in folosul asiguratului sau al celor desemnati legal de acesta.
      • Asigurarea nu valideaza in favoarea carausului sau a altui mandatar.
  • DIMINUAREA PIERDERILOR
    • CLAUZA OBLIGATIEI ASIGURATULUI
      • In legatura cu daunele acoperite prin asigurare, este de datoria asiguratului, prepusilor si agentilor sai:
        • sa ia masurile rezonabile in scopul evitarii sau micsorarii daunei si
        • sa ia masuri ca toate drepturile impotriva transportatorilor, imputernicitilor sau altor terti sa fie pastrate si exercitate corespunzator iar asiguratorul va rambursa asiguratului, in plus fata de despagubirea cuvenita pentru dauna acoperita prin asigurare, orice cheltuieli efectuate corect si rezonabil pentru indeplinirea acestei indatoriri.
    • CLAUZA DE RENUNTARE
      • Masurile luate de asigurat sau asigurator in scopul salvarii, protejarii sau recuperarii bunurilor asigurate nu vor fi considerate ca o renuntare sau acceptare a abandonului sau in alte privinte o prejudiciere a drepturilor uneia din parti.
  • EVITAREA INTARZIERILOR
    • CLAUZA PROMPTITUDINII REZONABILE
      • Asiguratul trebuie sa actioneze rezonabil de rapid in toate imprejurarile aflate sub controlul sau.
    • CLAUZA PRIVIND LEGEA SI JURISDICTIA APLICABILA
      • Acesta asigurare este supusa legislatiei si jurisdictiei romane.

            NOTA
                      Este necesar ca asiguratul, atunci cand a aflat/a fost informat despre orice eveniment acoperit prin asigurarea sa instiinteze prompt, in scris asiguratorul. Dreptul la despagubire depinde de indeplinirea acestei obligatii.
Asigurarea nu acopera pierderea, avarierea sau cheltuielile cauzate de embargo, respingere, interzicere/prohibitie sau retinere de catre guvernul tarii/agentiile sau departamentele sale care efectueaza importul, dar nu exclude pierderea sau avarierea bunurilor asigurate cauzate de riscurile asigurate prin prezenta asigurare si suferite/produse anterior unui astfel de embargo, respingere, interzicere/prohibitie sau retinere.

Clauze Suplimentare: 

              La polita CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, de la Gothaer Asigurari Reasigurari S.A. se poate realiza o extindere suplimentara a riscurilor asigurate, in baza urmatoarelor conditii:

  • Riscuri de razboi;
    • pierderea sau avaria bunului asigurat, cauzate de:
      • razboi, razboi civil, revolutie, rebeliune, insurectie sau conflict civil rezultand din acestea, ori orice act ostil al sau impotriva unei puteri beligerante;
      • capturare, sechestrare, arestare, retinere sau detentie rezultand din riscurile precizate anterior, consecintele acestora sau orice tentativa de acest fel;
      • mine, torpile, bombe sau alte arme de razboi abandonate;
    • cheltuielile si contributia la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu evitarea unei pierderi cauzate de un risc asigurat;
  • Riscuri de greve;
    • pierderea sau avaria bunului asigurat cauzate de:
      • grevisti, persoane in greve patronale sau persoane luand parte la tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
      • orice terorist sau orice persoana actionand dintr-un motiv politic;
      • cheltuielile si contributia la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu evitarea unei pierderi cauzate de un risc asigurat 
  • Riscuri de depozitare;
    • pierderea sau avaria bunurilor asigurate, cauzate de:
      • incendiu;
      • trasnet, chiar daca trasnetul nu a fost urmat de incendiu;
      • explozie, chiar daca explozia nu a fost urmata de incendiu;
      • ploaie torentiala inclusiv efectele indirecte ale acesteia;
      • grindina;
      • inundatie;
      • furtuna;
      • uragan;
      • cutremur de pamant;
      • prabusire sau alunecare de teren;
      • greutatea stratului de zapada sau gheata;
      • avalanse de zapada;
      • caderea pe cladiri sau alte constructii a unor corpuri;
      • furt prin efractie, cu exceptia cazului cand bunul asigurat este depozitat sub cerul liber;
  • Furt, jaf si nelivrare;
  • Transbordare - este considerata fiecare „pereche“ descarcare-reincarcare pe alt mijloc de transport fara a schimba insa felul transportului (rutier-rutier sau feroviar-feroviar etc.);
Obligatiile Asiguratului: 

               Principalele obligatii pe care asiguratul le are prin polita CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, de la Gothaer Asigurari Reasigurari S.A. sunt:

  • La incheierea asigurarii, asiguratul este obligat sa raspunda in scris la cererea-chestionar de asigurare a bunurilor pe timpul transportului, cu privire la imprejurarile esentiale, referitoare la risc, pe care le cunoaste.
  • Daca in momentul completarii cererii-chestionar de asigurare informatiile cerute in aceasta nu sunt cunoscute in totalitate, asiguratul are obligatia de a comunica asiguratorului, de indata ce ele vor fi cunoscute, toate informatiile necomunicate.
  • Daca imprejurarile esentiale privind riscul, asa cum au fost declarate de asigurat, se modifica in cursul valabilitatii contractului, asiguratul este obligat sa comunice in scris asiguratorului schimbarea, imediat ce a cunoscut-o, urmand ca prima de asigurare sa fie aplicata corespunzator, daca este cazul.
  • Daca asiguratul a dat raspunsuri inexacte sau incomplete, ori daca nu a facut comunicarea la asigurator cu privire la circumstantele privind riscul, asiguratorul are dreptul:
    • inainte de producerea evenimentului asigurat, sa propuna asiguratului modificarea corespunzatoare a contractului sau sa-l denunte, daca cunoscand exact circumstantele, asigurarea nu s-ar fi incheiat;
    • dupa producerea evenimentului asigurat, sa reduca despagubirea cuvenita, corespunzator raportului dintre prima stabilita si cea care, cunoscand exact imprejurarile, ar fi fost datorata, sau sa refuze plata despagubirii, daca, fata de aceste imprejurari, asigurarea nu s-ar fi incheiat.
  • Daca asiguratul a fost de rea credinta, asiguratorul, inainte de producerea evenimentului asigurat, va denunta contractul, iar dupa producerea acestui eveniment, va refuza plata despagubirii.
  • Asiguratul are obligatia de a informa asiguratorul despre asigurarea sau cuprinderea in alte contracte a acelorasi riscuri.
  • Asiguratul mai are obligatia:
    • sa intretina, sa ambaleze si sa manipuleze marfa, in conditii corespunzatoare si in conformitate cu normativele in vigoare, in scopul prevenirii producerii evenimentului asigurat;
    • sa instiinteze in scris asiguratorul sau comisariatul de avarie indicat de catre acesta, despre producerea evenimentului asigurat, imediat ce a luat cunostinta de aceasta; Avizarea se va efectua in mod obligatoriu in scris si se va inregistra doar la sediul legal al asiguratorului asa cum rezulta din polita sau modificarile succesive inscrise conform legii la Registrul Comertului, si prin e-mail la adresa avizari@gothaer.ro , sau pe fax la nr. 021 200 098. Orice informare transmisa si/sau inregistrata la o alta locatie sau adresa de e-mail / fax, nu este valabila si nu va fi luata in considerare.
    • sa ia toate masurile pentru conservarea, paza si salvarea bunurilor, limitarea si micsorarea pagubei, ca si cum nu ar fi fost asigurat, solicitand avizul asiguratorului in cazul in care unele masuri implica cheltuieli suplimentare;
    • sa ia toate masurile pentru recuperarea despagubirilor de la cei raspunzatori de producerea pagubei cerand si avizul asiguratorului daca, prin aceastea, sunt ocazionate cheltuieli suplimentare si sa conserve dreptul de regres al acestuia;
    • sa se asigure ca toate drepturile fata de carausi, depozitari sau alte terte parti sunt clar prevazute in contracte si sunt exercitate;
    • sa permita si sa inlesneasca asiguratorului sau reprezentantilor acestuia, participarea la constatarea si evaluarea pagubei;
    • sa se abtina sa trateze si/sau sa incaseze vreo despagubire fara consimtamantul scris al asiguratorului;
    • sa reconditioneze si/sau sa valorifice bunul avariat in conditii cat mai avantajoase;
    • sa prezinte rezervele cu privire la marfa chiar la livrarea acesteia, in cazul daunelor aparente, sau, in cazul daunelor non aparente, intr-uninterval de maxim 3 zile de la livrare, transmitand aceste rezerve prin scrisoare recomandata transportatorului in care sa ceara expres participarea acestuia la constatarea daunelor;
    • sa puna la dispozitia asiguratorului spre verificare, toate actele si documentele cu privire la asigurarea marfii, plata primelor de asigurare, cauza si intinderea daunei.

              In caz de neindeplinire in mod dolosiv a vreuneia din obligatiile ce-i revin asiguratului, acesta decade din drepturi, iar in cazul in care asiguratul omite din culpa sa indeplineasca una dintre obligatiile de mai sus, asiguratorul are dreptul sa refuze plata despagubirii sau sa reduca cuantumul acesteia.

    Obligatiile Asiguratorului: 

                   Principalele obligatii, pe care Gothaer Asigurari Reasigurari S.A. le are in calitatea sa de asigurator, prin polita CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului sunt:

    • Asiguratorul are obligatia sa constate si sa evalueze daunele direct sau prin reprezentanti agreati si numiti de acesta, impreuna cu asiguratul sau beneficiarul/primitorul bunurilor avariate, inclusiv prin experti, daca se convine in acest mod de catre cele doua parti.
    • Asiguratorul va presta serviciile care ii incumba in cadrul unei perioade de maximum 15 zile de la primirea cererii de despagubire. Daca se constata ca asiguratul trebuie sa mai prezinte documente pentru determinarea cauzelor si a imprejurarilor in care s-a produs evenimentul asigurat, precum si a intinderii pagubei, termenul de 15 zile se va calcula de la data primirii ultimului document.
    • Asiguratorul are, de asemenea, obligatia sa stabileasca si sa plateasca despagubirile cuvenite, in baza documentatiei complete privind cauzele si imprejurarile in care s-a produs riscul asigurat.
    • Termenul de acordare a despagubirilor nu va depasi 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data completarii dosarului de dauna cu toate documentele solicitate de asigurator, in forma si continutul cerute de acesta.
    • Asiguratorul are obligatia sa puna la dispoziia asiguratului sau contractantului asigurarii informaii complete si corecte in legatura cu polita de asigurare, atat inaintea incheierii, cat si pe durata derularii acesteia;
    • Asiguratorul are obligatia sa elibereze, la cerere, un duplicat al poliei de asigurare, in cazul in care originalul a fost pierdut sau distrus;
    • Asiguratorul are obligatia sa pastreze confidenialitatea informaiei despre asigurat, de care a luat cunostina in procesul asigurarii;
    • Asiguratorul are obligatia sa ramburseze asiguratului cheltuielile aferente limitarii pagubelor legate de producerea evenimentului asigurat.
    Procedura Daune: 
    • Asiguratul sau destinatarul/ primitorul bunurilor este obligat sa se adreseze comisarilor de avarie indicati de asigurator in scopul efectuarii expertizei amiabile sau judiciare.
    • Asiguratorul este in drept sa respinga reclamatia in cazul in care constatarea nu este efectuata conform indicatiilor sale.
    • Constatarile efectuate de catre comisarii de avarie, de comun acord cu asiguratul sau destinatarul/ primitorul bunurilor, sau de un expert neutru desemnat de cele doua parti, determina natura, cauza si importanta avariilor si pierderilor.
    • In cazul in care exista pareri divergente, partile sunt in drept sa solicite, in maxim 15 (cincisprezece) zile care urmeaza datei expertizei, o contra-expertiza amiabila sau judiciara.
    • Despagubirea se acorda pe baza cererii de despagubire, formulata in scris de asigurat, care trebuie sa aiba anexate urmatoarele acte si documente necesare dovedirii:
      • drepturilor din contractul de asigurare: polita de asigurare, in original, dovada efectuarii platii primei de asigurare etc;
      • interesului asupra bunurilor asigurate: factura, conosament, charter-party, scrisoare de trasura CMR, foaie de parcurs etc.;
      • producerii daunei: raportul de constatare (cargo raport), certificat de descarcare, protest de mare, extras din jurnalul de bord, act vamal, expertiza, procesul-verbal de constatare al organelor competente (cai ferate, politie, pompieri), scrisoarea de rezerve impotriva transportatorului si raspunsul la protest etc.;
      • cuantumului despagubirii: facturi si alte documente originale dovedind valoarea bunurilor asigurate, certificatul intocmit de comisarul de avarie al asiguratorului, raportul expertului, chitante, facturi, etc. pentru cheltuielile suplimentare efectuate, procesul-verbal intocmit de comisia de receptie, dispasa pentru cazurile de avarie comuna etc, precum si orice alte documente relevante pentru determinarea cauzelor producerii si intinderii pagubei.
    • Asiguratorul isi rezerva dreptul de a solicita si alte acte si documente, in masura in care acestea sunt necesare pentru stabilirea drepturilor de despagubire.
    • Orice plata de despagubire se face numai cu conditia ca prima de asigurare aferenta transportului pentru care se solicita despagubirea sa fie achitata integral.
    • Despagubirea nu poate depasi valoarea marfurilor din momentul producerii riscului asigurat, cuantumul pagubei si nici suma la care s-a facut asigurarea.
    • In caz de dauna totala efectiva, se plateste suma asigurata stabilita in polita de asigurare.
    • In caz de dauna totala constructiva, despagubirea se plateste numai daca marfa asigurata este abandonata in mod rezonabil (cazurile prevazute in mod expres de dispozitiile privind abandonul din Codul Comercial), fie datorita inevitabilitatii daunei totale efective, fie intrucat costul recuperarii, reconditionarii si expedierii marfii respective la destinatia specificata depaseste valoarea sa la sosire.
    • In caz de dauna partiala se despagubeste partea din suma asigurata care reprezinta valoarea partii pierdute sau avariate, chiar daca aceasta nu a fost evaluata separat, sau partea din suma asigurata rezultata din aplicarea procentului de avarie, stabilit prin compararea bunului avariat cu cea a bunului neavariat.
    • Asiguratorul despagubeste si cheltuielile suplimentare efective facute in mod rezonabil pentru descarcarea, depozitarea si expedierea marfii la destinatia specificata in polita de asigurare, atunci cand, ca urmare a unui risc asigurat, transportul marfii se termina intr-un port sau loc, altul decat cel pentru care marfa este asigurata.
    • Se acorda despagubiri si pentru cheltuielile referitoare la limitarea si micsorarea pagubei, salvarea si conservarea marfii asigurate, onorariile expertilor si avocatilor, deplasari, garantii si depozite de avarie comuna, comisioane, taxe si altele asemanatoare, numai in masura in care pentru acestea se prezinta documente justificative.
    • Daca, dupa plata despagubirii, marfa pierduta a fost gasita, asiguratul va restitui despagubirea primita, iar daca acesta nu intentioneaza sa preia marfa primita, va lua masuri pentru valorificarea cat mai avantajoasa a acesteia.
    • Daca se procedeaza la vanzarea marfurilor daunate, cu consimtamantul asiguratorului, suma neta realizata va tine locul de valoare estimativa a marfurilor in conditiile care se gasesc ca urmare a producerii evenimentului asigurat.
    • Eventualele despagubiri se platesc in lei la cursul valutar din data incheierii politei de asigurare sau in valuta in care a fost efectuata plata primelor de asigurare.
    • Din despagubire se va deduce fransiza prevazuta in polita de asigurare.
    • Daca asigurarea a fost incheiata pentru o suma mai mica decat valoarea reala, asiguratorul despagubeste pierderile, avariile si cheltuielile asigurate numai in proportia dintre suma asigurata si valoarea reala.
    • Daca asigurarea a fost incheiata pentru o suma mai mare decat valoarea reala, despagubirea nu se va plati pentru acea parte din suma asigurata, care depaseste valoarea reala.
    • In cazul producerii evenimentului asigurat, daca existau la momentul producerii acestuia mai multi asiguratori pentru bunurile avariate, asiguratul trebuie sa comunice la asigurator numele tuturor celorlalti asiguratori, caz in care asiguratorul va plati numai o parte a despagubirii, care rezulta din repartizarea proportionala a despagubirilor datorate de catre toti asiguratorii, fiind exclusa orice responsabilitate solidara, astfel incat despagubirea totala platita asiguratului sa nu depaseasca valoarea daunei.
    • Asiguratorul nu este raspunzator, nu acopera si nu acorda despagubiri pentru nicio pretentie care ar constitui o incalcare din partea asiguratorului a oricarei interdictii sau restrictii privind sanctiunile economice sau comerciale nationale si/sau internationale si/sau care rezulta direct sau indirect din aplicarea oricarei sanctiuni, interdictii sau restrictii privind sanctiunile economice sau comerciale nationale si/sau internationale.

    Notificare DAUNE:

    Call Center Constatare Daune

    Tel: 021.200.00.00; 021 200 00 98​

    Email: avizari@gothaer.ro

    Formular on-line pentru avizare daune: https://www.gothaer.ro/daune/anunta-o-dauna/

    Diverse: 

                  Asiguratorul este subrogat in drepturile asiguratului impotriva celor raspunzatori de producerea pagubei iar asiguratul este obligat sa-i prezerve acest drept asiguratorului, sub sanctiunea nedecontarii daunei.

                  Asiguratorul este exonerat de raspundere pentru partea din dauna ce ramane, in sarcina asiguratului fata de tertii prejudiciati, asiguratul raspunzand fata de acestia pentru partea din prejudiciu neacoperita prin asigurare.

                  Modificarea politei de asigurare se poate face numai prin intelegere scrisa intre parti.

                  Denuntarea politei de asigurare se poate face unilateral de catre fiecare parte in 20 de zile si in conditiile expres mentionate.

                  Partile vor fi exonerate de raspundere in conditiile in care vor dovedi ca nerespectarea obligatiilor asumate prin polita se datoreaza fortei majore, definite conform legii civile si dovedite cu documente emise de autoritatile legale competente.

                  Orice diferent intre parti se solutioneaza pe cale amiabila sau in caz contrar in instantele de judecata din Romania.

                  Asiguratul poate apela la Fondul de Garantare a Asiguratilor care este gestionat de Autoritatea de Supraveghere din Romania in cazul in care asiguratorul se afla in procedura de faliment sau insolventa.