CARGO - GENERALI Romania Asigurare-Reasigurare - Polita de asigurare a marfurilor pe timpul transportului

CARGO - GENERALI Romania Asigurare-Reasigurare - Polita de asigurare a marfurilor pe timpul transportului
asigurari cargo generali romania abonament transport pitesti arges

ROMANIA, BUCURESTI, Sector 1, Piata Charles de Gaulle, nr. 15, etajele 6 si 7.

office@generali.ro

Tel:   021.207.00.08, 021.312.36.35

Fax:   021.312.37.20

               GENERALI Romania Asigurare Reasigurare SA este o societate de asigurari cu traditie si un istoric indelungat pe meleagurile romanesti. In 1835 era infiintata, la Braila, prima sucursala a grupului Generali, in Romania. In 1935 societatea isi muta sediul la Bucuresti si isi schimba denumirea in GENERALA - Societate Romana de Asigurari Generale. In anul 1948, datorita contextului politic, Grupul Generali este fortat sa se retraga de pe piata est-europeana si, implicit, din Romania. Dupa o pauza de 45 de ani, in anul 1993 Generali revine pe piata din Romania. Astfel, se infiinteaza societatea Generala Asigurari S.A., avand capital mixt italiano-roman, actionarii fiind Assicurazioni Generali (51%) si alte 4 companii romanesti, activitatea vizand in principal asigurarile generale. In anul 1999, Generali Holding Vienna preia pachetul majoritar de actiuni, iar numele companiei devine GENERALI Asigurari. In anul 2011, Generali Asigurari si Ardaf fuzioneaza dand nastere unei noi companii, cunoascuta astazi ca Generali Romania, o companie mai puternica in piata romaneasca de asigurari. Generali Romania este prezenta in toate orasele importante ale tarii, cu peste 88 de agentii si puncte de lucru, reusind in fiecare zi sa protejeze in mod activ si sa imbunatateasca calitatea vietii oamenilor. GENERALI Romania Asigurare Reasigurare SA este autorizata sa comercializeze produse de asigurare proprii, in Romania, fiind inregistrata in Registrul Asiguratorilor la numarul RA-002-10.04.2003.

Aspecte Generale: 

GENERALI Romania Asigurare Reasigurare SA detine in portofoliu, pentru proprietari de marfuri (bunuri), o polita CARGO, de asigurare a acestora pe timpul transportului terestru (rutier sau feroviar), maritim / fluvial, aerian sau combinat intre cele mentionate anterior,atat pe teritoriul Romaniei cat si in afara acestuia, fie pentru un singur transport (CARGO pe voiaj) sau pentru o perioada determinata (CARGO abonament).

                 Polita este valida si pentru asiguratii care au calitatea, in acelasi timp, atat de proprietar al marfurilor (bunurilor) transportate cat si de operator de transport rutier autorizat, al acestora.

                 Polita nu poate avea drept asigurat pe cineva care actioneaza numai ca operator de transport rutier autorizat, pentru aceasta situatie, o astfel de persoana trebuind sa incheie Polita de raspundere a operatorului de transport rutier pentru marfurile transportate (CMR).

                 Din punct de vedere al modalitatii de efectuare a transportului, polita CARGO este structurata astfel:

  • CARGO terestru:
    • Rutier
      • cu mijloace de transport proprii;
      • cu mijloace de transport apartinand tertilor;
    • Feroviar
  • CARGO maritim sau fluvial
  • CARGO aerian
  • CARGO combinat, al celor 3 variante anterioare

                 Din punct de vedere al perioadei de derulare a transportului, polita CARGO este structurata astfel:

  • CARGO individual / pentru un transport / pentru un voiaj - polita este incheiata pentru un singur transport si acopera riscurile unei singure expeditii de marfuri (bunuri), prin modalitatile mentionate anterior, in conditii de timp si spatiu strict delimitate;
  • CARGO abonament / open - polita este incheiata pentru o anumita perioada de timp, de regula 12 luni, acoperind riscurile tuturor expeditiilor de marfuri (bunuri), prin modalitatile mentionate anterior, cu conditia ca aceste expeditii sa se incadreze in termenii si conditiile politei;

                 Din punct de vedere al conditiilor stipulate, polita CARGO poate fi structurata pe 2 paliere:

  • Nivel de asigurare de BAZA, care se rezuma la Conditiile Generale ale politei completate cu una dintre urmatoarele:
    • Conditia de asigurare "A" (all risks / toate riscurile) - care este cea mai cuprinzatoare din punct de vedere al riscurilor acoperite;
    • Conditia de asigurare "B" (riscuri numite) - care este recomandata mai mult pentru transporturile pe apa;
    • Conditia de asigurare "C" (riscuri numite) - care este recomandata mai mult pentru transporturile in interiorul Romaniei;
  • Nivel de asigurare de BAZA + RISCURI SUPLIMENTARE, care pe langa conditiile nivelului de baza poate include si acoperire pentru riscuri cum sunt:
    • riscuri atasate la conditiile "A", "B" sau "C":
      • riscuri de razboi - pentru transport maritim si aerian;
      • riscuri de greve - pentru transport maritim, terestru si aerian;
      • riscuri de depozitare - pentru transport maritim, terestru si aerian;
    • Furt, jaf si nelivrare - se poate atasa numai la conditiile "B" sau "C";
    • Transbordare - este considerata fiecare „pereche“ descarcare-reincarcare pe alt mijloc de transport fara a schimba insa felul transportului (rutier-rutier sau feroviar-feroviar etc.);
    • Transporturi succesive;
Obiectul Asigurarii: 

               GENERALI Romania Asigurare Reasigurare SA, in baza politei de asigurare CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, preia riscurile care vizeaza marfurile (bunurile) si anumite cheltuieli aferente, care sunt cuprinse in circuitul civil, potrivit legii, in legatura cu care exista un interes asigurabil, apartinand persoanelor fizice sau juridice, pentru riscurile ce apar pe timpul transportului. Cel putin una din localitatile de expeditie, respectiv destinatie, trebuie sa se afle pe teritoriul Romaniei.

               Asigurarea valideaza pe timpul transporturilor efectuate cu mijloacele de transport declarate, in limitele teritoriale mentionate in polita si/sau pe timpul depozitarii inclusa sau adiacenta transportului, mentionata in polita de asigurare.

               Polita se incheie pentru marfuri noi, pregatite, ambalate si conditionate pentru expediere.

               Bunurile incarcate in vrac, cele trimise la reparatii, returnate de la santiere, efectele personale se asigura in conditia “C”.

               Marfurile (bunurile) care pot face obiectul politei sunt:

  • Marfuri generale (care nu se regasesc in cele de mai jos);
  • Marfuri supuse riscurilor speciale (spargere, scurgere, risipire, rugina si oxidare, indoire, sarirea emailului, mucegaire, asudare, incingere, pietrificare, autoaprindere, contaminare);
  • Cereale, oleaginoase, legume radacinoase si subproduse;
  • Legume si fructe proaspete / congelate;
  • Carne proaspata / congelata;
  • Animale vii (inclusiv riscul de mortalitate);
  • Cherestea, placaj, panel si alte bunuri similare;
  • Aparatura electronica;
  • Autoturisme;
  • Bumbac, canepa, sisal si similar;
  • Oua, geamuri (foi), produse din sticla;
  • Hartie, carton si similar;
  • Petrol si produse petroliere in vrac;
  • Produse inflamabile (acetona, ortoxilen, toluen si similare);
  • Carbune, minereu, fier vechi;
  • Efecte personale cu exceptia bijuteriilor, banilor, obligatiunilor, cecurilor de calatorie, documentelor.

               In absenta unei conventii contrare, urmatoarele marfuri nu pot face obiectul asigurarii:

  • bijuterii, perle si pietre pretioase, vase din aur si argint, monede, metale pretioase, bancnote, actiuni, obligatiuni, cupoane, titluri si valori de orice fel;
  • blanuri, obiecte de arta, de sculptura sau pictura, antichitati, obiecte de colectie sau curiozitati, documente si esantioane a caror valoare de piata sau conventionala este fara legatura cu valoarea lor intrinseca;
  • marfuri clasificate ca periculoase prin conventii, legi sau reglementari in vigoare;
  • hardware si software altele decat cele declarate separat, timbre (marci postale), carti de credit, documente de credit negociabile, recipiente sub presiune, arme de foc, parti componente ale acestora, droguri si narcotice, materiale pornografice, azbest, ramasite umane (inclusiv cenusa);
  • transporturi al caror punct de plecare/sosire nu se afla pe teritoriul Romaniei;
  • bunuri interzise de autoritati (in Romania, pentru export/import din/in Romania, pentru export/import din/in tara de detinatie/de plecare a transportului);
  • transporturi postale si similare;

               Ambalajele sunt in toate cazurile excluse din acoperire, in absenta unei conventii contrare.

               Asigurarea nu valideaza in favoarea carausului, a unui alt mandatar sau a depozitarului. Face exceptie de la aceasta prevedere situatia in care asiguratul este si caraus. In aceasta situatie asigurarea valideaza numai daca este incheiata in conditia de asigurare "C", in afara de cazul in care polita cuprinde o clauza aditionala care stipuleaza in mod expres altfel.

               Drepturile si obligatiile din polita de asigurare pot fi transmise altei persoane, prin andosare (transmiterea dreptului de a incasa despagubirea unei terte persoane prin depunerea de catre asigurat a semnaturii si stampilei sale pe verso-ul politei).

Clauza de Temporalitate: 

              Polita CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, de la GENERALI Romania Asigurare Reasigurare SA, include clauza de temporalitate, care prevede:

  • Asigurarea incepe din momentul in care marfurile asigurate sunt asezate in mijlocul de transport si se termina in momentul in care parasesc acelasi mijloc de transport pentru a fi descarcate la locul de predare;
  • Atunci cand marfurile asigurate nu sunt descarcate, asigurarea inceteaza dupa 15 zile de la ora 24.00 ale zilei de sosire al mijlocului de transport la destinatie;
  • Daca mijlocul de transport reia drumul fara ca marfurile asigurate sa fie descarcate la locul de destinatie si cu conditia ca asiguratul sa comunice acest fapt imediat asiguratorului si sa plateasca prima suplimentara solicitata, acoperirea asigurativa produce din nou efecte si se termina in locul de destinatie prevazut in contractul de transport sau in cel schimbat, conform celor prevazute mai sus;
  • Daca marfurile sunt descarcate intr-un port sau un punct intermediar in vederea transbordarii si voiajul nu se termina, acoperirea asigurativa se termina dupa consumarea celei de-a 15 zile zile succesive zilei de sosire (ora 24.00) al mijlocului de transport in respectivul loc, cu conditia ca asiguratul sa plateasca eventuala prima suplimentara solicitata. In timpul acestei perioade de 15 zile, asigurarea ramane in vigoare chiar dupa descarcare, dar numai pana cand marfurile raman in locul de transbordare sau in portul unde au fost descarcate. Garantia produce din nou efecte din momentul in care marfurile asigurate sunt asezate la bordul noului mijloc de transport in vederea continuarii si indeplinirii voiajului.
  • Daca voiajul se termina intr-o localitate diferita de locul de destinatie prevazut in contractul de transport, acea localitate este echivalata cu locul de destinatie. Atunci cand marfurile sunt reexpediate in mod succesiv la destinatia originara sau la alta destinatie, si cu conditia ca asiguratul sa comunice acest fapt asiguratorului inainte de inceperea acestui ulterior voiaj si sa plateasca prima suplimentara solicitata, garantia produce din nou efecte din momentul in care marfurile sunt asezate la bordul mijlocului de transport pentru a fi reexpediate ori daca nu au fost descarcarte, din momentul in care mijlocul de transport paraseste localitatea in care se afla.
  • Garantia asigurativa pentru riscurile de mine, torpile imprastiate, plutitoare ori subacvatice, cuprinde si perioada in care marfurile asigurate se afla la bordul ambarcatiunii in asteptarea imbarcarii in mijlocul de transport sau dupa ce au fost descarcate din mijlocul de transport dar nu peste cea de-a 60-a zi din momentul descarcarii (cu exceptia unui acord expres divers cu asiguratorul).
Conditii de Preluare in Asigurare: 

              Pentru a putea sa incheie o polita CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, solicitantul trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • sa fie proprietarul marfurilor (bunurilor) transportate;
  • sa intocmeasca Cererea Chestionar care contine informatii relevante despre solictant, despre marfurile pe care doreste sa le transporte si riscurile la care se expune, despre mijloacele de transport pe care urmeaza sa le foloseasca in activitate, alte informatii care sunt esentiale pentru intocmirea politei CARGO;
  • sa solicite sau nu, atasarea clauzelor suplimentare la polita de baza;
  • sa intocmeasca Specificatia care detaliaza bunurile sau raspunderile asigurate precum si sublimitele de raspundere ale asiguratorului;
  • sa puna la dispozitie asiguratorului documentele anexa solicitate;
  • sa detalieze istoricul de daune, daca este cazul;

              Cererea chestionar trebuie intocmita in oricare din urmatoarele situatii:

  • incheierea unei polite noi;
  • reinoirea unei polite existente, inainte de data expirarii acesteia;
  • alte situatii care presupun schimbari ale riscurilor asigurate;

              Principalele informatii care trebuiesc furnizate prin cererea chestionar sunt, fara a se limita la acestea, urmatoarele:

  • datele de identificare ale Asiguratului / Beneficiarului / Contractantului, dupa caz;
  • informatii despre marfa asigurata:
    • descrierea marfurilor;
    • cantitate, nr. colete, greutate bruta/neta, volum;
    • felul ambalajului: lazi, cartoane, saci, butoaie, in vrac etc. paletizat/nepaletizat etc. container: tip, serie şi sigiliu container(e);
    • marcajul coletelor etc.;
  • conditia de livrare conform INCOTERMS;
  • modalitatea de transport:
    • maritim;
    • fluvial;
    • feroviar;
    • rutier:
      • cu mijloace de transport proprii;
      • cu mijloace de transport apartinand tertilor;
    • aerian;
    • combinat;
  • mijlocul de transport si documentele de transport:
    • Maritim/fluvial: nume/an de constructie/pavilion/voiaj nava - nr. si data B/L (conosament);
    • Rutier: nr. inmatriculare vehicule - nr. si data CMR;
    • Feroviar: nr. vagoane CFR - nr. si data Scrisoare de trasura CFR;
    • Aerian: nr. zbor - nr. si data AWB;
      • Factura Proforma, Factura comerciala, Aviz de insotire, etc.
  • felul incarcarii:
    • containerizat / necontainerizat;
    • maritim: pe punte / in cala navei;
    • rutier: in vehicule carosate / cu prelata / descoperite / agabaritic / altele;
    • feroviar: in vagoane carosate / cu prelata / descoperite / agabaritic / altele;
    • aerian: aeronave pentru pasageri / aeronave cargo;
  • ruta (locul / tara de incarcare, descarcare, transbordare, destinatie);
  • conditii de asigurare si acoperiri suplimentare;
  • suma asigurata;
  • frecventa transporturilor;
  • perioada asigurata;
  • data expedierii;
  • istoricul de daune;
Perioada Asigurata: 

               Asigurarea CARGO de la GENERALI Romania Asigurare Reasigurare SA se poate incheia pe durata unui singur transport, efectuat pe o ruta determinata sau pe o perioada de un an, in cazul asigurarii abonament. Asigurarea incheiata pentru un singur transport nu are o limita de timp bine definita. Ea este valabila pe durata transportului, incepand cu data expedierii bunurilor. La cererea asiguratului, asigurarea abonament se poate incheia si pe perioade mai scurte de un an. Intrarea in valabilitate se face cel mai devreme, incepand cu ora 00:00 a zilei urmatoare emiterii politei CARGO iar iesirea din valabilitate se produce la ora 24:00 a ultimei zile de valabilitate inscrisa pe polita CARGO.

               Polita de asigurare CARGO isi inceteaza valabilitatea si implicit inceteaza raspunderea asiguratorului, in urmatoarele cazuri:

  • la ora si ziua inscrise in polita de asigurare, ca si data de expirare;
  • in caz de dauna totala;
  • la data schimbarii proprietarului/utilizatorului interesului asigurabil;
  • cu acordul ambelor parti;
  • prin denuntare unilaterala, sub forma unei scrisori recomandate cu confirmare de primire, cu un preaviz de 20 zile;
  • ìn caz de forta majora;
  • prin desfiintarea de drept a contractului in cazul in care asiguratul nu-si indeplineste obligatiile contractuale;
Teritorialitate: 

               Polita CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, de la GENERALI Romania Asigurare Reasigurare SA, isi exercita acoperirea pentru riscurile asigurate care se pot manifesta atat pe teritoriul Romaniei cat si in afara acestuia. Cel putin una din localitatile de expeditie, respectiv destinatie, trebuie sa se afla pe teritoriul Romaniei.

Asiguratul: 

              Asiguratul in cadrul politei de asigurare CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, de la GENERALI Romania Asigurare Reasigurare SA este orice persoana fizica sau juridica mentionata in polita, care poate suferi un prejudiciu patrimonial in situatia in care bunul asigurat sufera o dauna si care trebuie sa aiba un interes cu privire la bunul asigurat, interes care trebuie sa existe si sa fie actual pe intreaga perioada asigurata.

              Notiunii de asigurat ii sunt asimilati si prepusii acestuia si/ sau persoanele din conducere, cand acesti prepusi sau aceste persoane actioneaza in exercitiul functiilor lor.

Suma Asigurata: 

              Suma asigurata sau limita maxima a raspunderii asiguratorului, este acea valoare globala mentionata de catre solicitant in cererea chestionar si care reprezinta suma maxima, pe eveniment si pe intreaga perioada asigurata, in limita careia GENERALI Romania Asigurare Reasigurare SA poate acorda despagubiri asiguratului sau celor indreptatiti, in cazul producerii evenimentului asigurat, sau suma totala a despagubirilor ce se pot acorda pe toata perioada de valabilitate a asigurarii. In aceasta valoare globala sunt asigurate atat riscurile standard cat si cele acoperite prin clauzele suplimentare atasate politei CARGO. Suma asigurata poate fi exprimata in RON, USD sau EURO.

              Suma asigurata poate fi formata din:

  • valoarea bunurilor transportate in conformitate cu valoarea facturii (in cazul bunurilor care nu au valoare comerciala (mostre etc.), aceasta este valoarea pe piata a acestora la locul de expediere in momentul incheierii asigurarii);
  • costul transportului, costul asigurarii, precum si alte costuri care sunt in legatura cu transportul bunurilor, in masura in care acestea nu sunt incluse in valoarea facturii;
  • cheltuielile si taxele vamale;
  • o suma suplimentara de 10% din valoarea bunurilor, daca nu s-a convenit altfel, pentru acoperirea acelor cheltuieli care nu pot fi prevazute la incheierea asigurarii;

              Elementele constitutive ale sumei asigurate reprezinta baza de evaluare in caz de dauna.

              Dupa fiecare acordare a unei despagubiri suma asigurata corespunzatoare se micsoreaza, cu incepere de la data producerii evenimentului asigurat, cu valoarea despagubirii.

              In aceasta situatie:

  • asigurarea poate continua pentru suma asigurata ramasa, fara modificarea primei de asigurare;
  • la optiunea asiguratului/contractantului si in baza cererii a acestuia, suma asigurata poate fi reintregita, prin plata unei prime corespunzatoare sau prin retinerea acesteia din despagubire (cota de prima va reprezenta, pentru fiecare luna de asigurare inceputa sau intreaga ramasa pana la expirarea asigurarii, 1/12 din cota de prima anuala, si se va aplica asupra sumei reprezentand despagubirea).

              In cazul in care polita de asigurare s-a incheiat pentru o suma asigurata, inferioara valorii asigurabile, despagubirea se reducere corespunzator raportului dintre suma prevazuta in contract si valoarea asigurabila a bunului. Chiar daca suma asigurata declarata de asigurat si stabilita prin polita depaseste valoarea de asigurare astfel cum este aceasta stabilita prin polita (supraasigurare), asiguratorul nu este obligat sa plateasca asiguratului mai mult decat despagubirea cuvenita, in conformitate cu conditiile convenite prin polita. In cazul in care, dupa producerea unei daune, se constata supraasigurarea, asiguratorul va recalcula prima de asigurare si va restitui, la cerere, asiguratului sau contractantului, dupa caz, partea aferenta supraasigurarii.
              Totodata, asiguratul are dreptul sa ceara, oricand, reducerea sumei asigurate pe care o considera supraasigurata, si recalcularea corespunzatoare a primei de asigurare.

Prima de Asigurare: 

              Prima de asigurare pe polita CARGO reprezinta suma datorata de asigurat in schimbul obligatiei pe care si-o asuma GENERALI Romania Asigurare Reasigurare SA, de plata a indemnizatiei de asigurare (despagubire) in caz de producere a riscurilor asigurate. Ea rezulta, in urma aplicarii, la valoare sumei asigurate, a unei cote de prima, procentuala, stabilita de catre asigurator in functie de anumite criterii. Este exprimata valoric, in moneda incheierii contractului, RON, USD sau EURO. Sumele in valuta se achita in RON la cursul BNR valabil pentru ziua efectuarii platii.

              Prima de asigurare se plateste astfel:

  • In cazul politelor individuale, prima de asigurare se plateste anticipat si integral, la incheierea asigurarii, daca nu s-a convenit altfel;
  • In cazul politelor abonament, prima de asigurare se plateste in cuantumul si la datele scadente mentionate in specificatia politei;

              Neachitarea unei rate de prima la data scadenta, mentionata in polita de asigurare, precum si dupa trecerea unui termen de gratie de 15 zile calendaristice, are ca rezultat rezilierea de drept a politei de asigurare, cu incepere din ziua imediat urmatoare datei scadente, daca in urma solicitarii scrise a asiguratului, partile nu convin altfel, in scris.

              In cazul andosarii politei, prima se considera ca fiind achitata fata de terti.

              Asiguratorul nu are obligatia de a aminti asiguratului scadenta obligatiilor de plata.

              In cazul in care polita inceteaza ca urmare a imposibilitatii producererii riscurilor asigurate, disparitiei / distrugerii bunurilor asigurate din alte cauze decat cele acoperite prin polita sau disparitiei interesului asigurat, prima de asigurare cuvenita va fi aceea aferenta perioadei in care polita de asigurare a fost valabila, diferenta dintre prima de asigurare incasata si cea cuvenita se va restitui, la cerere, asiguratului sau contractantului, dupa caz.

Sistemul de Fransize: 

              Polita de asigurare CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, de la GENERALI Romania Asigurare Reasigurare SA poate fi incheiata cu sau fara fransize deductibile per eveniment, in functie de anumite criterii stabilite de catre asigurator.

             Pentru fiecare procent de fransiza negociat cu asiguratorul si acceptat in plus fata de fransiza obligatorie standard pentru riscul respectiv, se poate scadea maxim 5% din cota de prima prevazuta.

Riscuri Asigurate Standard: 

              Riscurile asigurate prin polita CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, de la GENERALI Romania Asigurare Reasigurare SA sunt cele mentionate in conditiile de asigurare specifice "A", "B" sau "C":

  • Riscuri asigurate in conditia "A" - all risks (toate riscurile);
  • Riscuri asigurate in conditia "B" - riscuri numite:
    • pierderea sau avaria bunurilor asigurate cauzate de:
      • incendiu sau explozie;
      • esuarea, scufundarea sau rasturnarea navei sau ambarcatiunii, ferry – boat de linie;
      • esuarea sau prabusirea aeronavei;
      • rasturnarea sau deraierea mijlocului de transport terestru;
      • coliziunea accidentala sau contactul navei, ambarcatiunii sau mijlocului de transport cu orice obiect exterior, altul decat apa;
      • prabusirea unui pod sau tunel;
      • descarcarea bunurilor intr-un port de refugiu;
      • cutremur de pamant, eruptie vulcanica sau trasnet;
    • pierderea sau avaria bunurilor asigurate cauzate de:
      • sacrificiul in avaria comuna;
      • aruncarea bunurilor sau luarea lor de valuri peste bord;
      • intrarea apei de mare, lac sau rau in nava, ambarcatiune, mijloc de transport, container, liftvan (cutie, lada – ambalaj) sau loc de depozitare;
    • dauna totala a unui colet pierdut peste bord sau cazut in timpul incarcarii pe sau descarcarii de pe nava, ambarcatiune, aeronava sau alt mijloc de transport;
    • cheltuielile si contributiile la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu
      evitarea unei pierderi cauzate de orice evenimente, cu exceptia acelora excluse;
    • despagubirea asiguratul pentru suma ce reprezinta proportia raspunderii stabilite conform clauzei “Culpa Comuna in caz de Coliziune”, daca aceasta clauza este prevazuta in contractul de navlosire. In cazul oricarei pretentii de despagubire formulate de proprietarul navei in baza acestei clauze, asiguratul este de acord sa notifice asiguratorului acest lucru, asiguratorul avand dreptul, pe propria sa cheltuiala, sa apere asiguratul impotriva unei astfel de pretentii;
  • Riscuri asigurate in conditia "C" - riscuri numite:
    • pierderea sau avaria bunurilor asigurate, cauzate de:
      • incendiu sau explozie;
      • esuarea, scufundarea sau rasturnarea navei sau ambarcatiunii, ferry – boat de linie;
      • esuarea sau prabusirea aeronavei;
      • rasturnarea sau deraierea mijlocului de transport terestru;
      • coliziunea accidentala sau contactul navei, ambarcatiunii sau mijlocului de transport cu orice obiect exterior, altul decat apa;
      • prabusirea unui pod sau tunel;
      • descarcarea bunurilor intr-un port de refugiu;
    • pierderea sau avaria bunurilor asigurate cauzate de:
      • sacrificiul in avaria comuna;
      • aruncarea bunurilor sau luarea lor de valuri peste bord;
    • cheltuielile si contributiile la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu
      evitarea unei pierderi cauzate de orice evenimente, cu exceptia acelora excluse;
    • despagubirea asiguratul pentru suma ce reprezinta proportia raspunderii stabilite conform clauzei “Culpa Comuna in caz de Coliziune”, daca aceasta clauza este prevazuta in contractul de navlosire. In cazul oricarei pretentii de despagubire formulate de proprietarul navei in baza acestei clauze, asiguratul este de acord sa notifice asiguratorului acest lucru, asiguratorul avand dreptul, pe propria sa cheltuiala, sa apere asiguratul impotriva unei astfel de pretentii;

              Asigurarea incheiata in conditia "A", "B" sau "C" poate fi extinsa suplimentar, in baza urmatoarelor conditii:

  • Riscuri de razboi;
    • pierderea sau avaria bunului asigurat, cauzate de:
      • razboi, razboi civil, revolutie, rebeliune, insurectie sau conflict civil rezultand din acestea, ori orice act ostil al sau impotriva unei puteri beligerante;
      • capturare, sechestrare, arestare, retinere sau detentie rezultand din riscurile precizate anterior, consecintele acestora sau orice tentativa de acest fel;
      • mine, torpile, bombe sau alte arme de razboi abandonate;
    • cheltuielile si contributia la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu evitarea unei pierderi cauzate de un risc asigurat;
  • Riscuri de greve;
    • pierderea sau avaria bunului asigurat cauzate de:
      • grevisti, persoane in greve patronale sau persoane luand parte la tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
      • orice terorist sau orice persoana actionand dintr-un motiv politic;
      • cheltuielile si contributia la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu evitarea unei pierderi cauzate de un risc asigurat 
  • Riscuri de depozitare;
    • pierderea sau avaria bunurilor asigurate, cauzate de:
      • incendiu;
      • trasnet, chiar daca trasnetul nu a fost urmat de incendiu;
      • explozie, chiar daca explozia nu a fost urmata de incendiu;
      • ploaie torentiala inclusiv efectele indirecte ale acesteia;
      • grindina;
      • inundatie;
      • furtuna;
      • uragan;
      • cutremur de pamant;
      • prabusire sau alunecare de teren;
      • greutatea stratului de zapada sau gheata;
      • avalanse de zapada;
      • caderea pe cladiri sau alte constructii a unor corpuri;
      • furt prin efractie, cu exceptia cazului cand bunul asigurat este depozitat sub cerul liber;

              Suplimentar fata de aceste conditii, anumite riscuri se pot asigura prin clauze aditionale, si anume:

  • Furt, jaf si nelivrare - se poate atasa numai la conditiile "B" sau "C";
  • Transbordare - este considerata fiecare „pereche“ descarcare-reincarcare pe alt mijloc de transport fara a schimba insa felul transportului (rutier-rutier sau feroviar-feroviar etc.);
  • Transporturi succesive;

              Asigurarea incheiata in conditia de asigurare “A” poate fi extinsa pentru a acoperi riscuri specifice bunurilor asigurate, prin prevederea expresa a acestor extinderi in polita.

              Asigurarea incheiata in conditia "B" sau "C", poate fi extinsa pentru a acoperi riscurile de furt, jaf si nelivrare.

Riscuri Excluse: 

              Riscurile excluse prin polita CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, de la GENERALI Romania Asigurare Reasigurare SA sunt cele mentionate in conditiile de asigurare specifice "A", "B" sau "C":

  • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din sau provocate de comportamentul voit necorespunzator al asiguratului;
  • scurgerea ordinara, pierderea uzuala in greutate sau volum, ori uzura normala a bunului asigurat;
  • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de ambalarea si pregatirea insuficienta sau necorespunzatoare a bunului asigurat, termenul “ambalare” se considera ca include stivuirea intr-un container sau liftvan (lada, cutie-ambalaj), dar numai daca stivuirea este efectuata fie inainte de intrarea in vigoare a asigurarii, fie de catre asigurat sau de prepusii acestuia;
  • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de viciul propriu sau natura bunului asigurat;
  • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de intarziere, chiar daca intarzierea se datoreaza unui risc asigurat;
  • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din insolvabilitatea sau neindeplinirea obligatiilor financiare de catre proprietarii, administratorii, navlositorii sau operatorii navei;
  • pierderea sau frustrarea voiajului sau calatoriei;
  • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din utilizarea oricarei arme de razboi care foloseste fisiunea si/sau fuziunea atomica, nucleara sau alta reactie asemanatoare, ori alta forta sau obiect radioactiv;
  • pierderea ca urmare a oricarui tip de furt, cu exceptia furtului savarsit prin acte de talharie sau prin efractie;
  • lipsurile de bunuri din mijlocul de transport / container cu sigiliu si/sau alte mijloace de inchidere / securizare intacte (cu exceptia cazului in care eventuale avarii la mijlocul de transport / container justifica lipsurile de bunuri);

              Asigurarea CARGO nu acopera standard, pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din:

  • starea de nenavigabilitate a navei sau a ambarcatiunii;
  • faptul ca nava, ambarcatiunea, mijlocul de transport, containerul sau liftvan-ul (lada, cutia-ambalaj) sunt inadecvate pentru transportul in bune conditii al bunului asigurat;

             daca asiguratul sau prepusii sai au cunostinta de o asemenea stare de nenavigabilitate sau de inadecvare in momentul incarcarii bunului asigurat in acestea.

              Asiguratorul il va exonera pe asigurat de raspunderea ce rezulta din incalcarea garantiilor rezonabile legate de starea de navigabilitate si de adecvare a navei pentru transportul in bune conditii la destinatie a bunului asigurat, cu exceptia cazului in care asiguratul ori prepusii sai au cunostinta de o astfel de stare de nenavigabilitate sau de inadecvare.

              Asigurarea nu acopera standard, pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de:

  • razboi, razboi civil, revolutie, rebeliune, insurectie sau conflict civil rezultand din acestea, ori orice act ostil al sau impotriva unei puteri beligerante;
  • capturare, sechestrare, arestare, retinere sau detentie (cu exceptia pirateriei) si consecintele acestora sau orice tentativa de acest fel;
  • mine, torpile, bombe sau alte arme de razboi abandonate;
  • cauzate de grevisti, persoane in greve patronale sau persoane luand parte la tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
  • rezultand din greve, greve patronale, tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
  • cauzate de orice terorist sau orice persoana actionand dintr-un motiv politic.
Conditia de Asigurare "A": 
  • RISCURI ACOPERITE
    • CLAUZA RISCURILOR
      • Asigurarea acopera toate riscurile de pierdere sau de avariere a bunului asigurat, cu exceptia cazurilor excluse, prevazute de mai jos.
    • CLAUZA AVARIEI COMUNE
      • Asigurarea acopera cheltuielile si contributiile la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu evitarea unei pierderi cauzate de orice evenimente, cu exceptia acelora prevazute mai jos.
    • CLAUZA „CULPA COMUNA IN CAZ DE COLIZIUNE”
      • Asigurarea este extinsa sa despagubeasca asiguratul pentru suma ce reprezinta proportia raspunderii stabilite conform Clauzei “Culpa Comuna in caz de Coliziune”, daca aceasta clauza este prevazuta in contractul de navlosire. In cazul oricarei pretentii de despagubire formulate de proprietarul navei in baza acestei clauze, asiguratul este de acord sa notifice asiguratorul, acesta avand dreptul, pe propria sa cheltuiala, sa apere asiguratul impotriva unei astfel de pretentii.
  • EXCLUDERI
    • CLAUZA EXCLUDERILOR GENERALE
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din sau provocate de comportamentul voit necorespunzator al asiguratului;
      • scurgerea ordinara, pierderea uzuala in greutate sau volum, ori uzura normala a bunului asigurat;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de ambalarea si pregatirea insuficienta sau necorespunzatoare a bunului asigurat (termenul “ambalare” se considera ca include stivuirea intr-un container sau liftvan (lada, cutie-ambalaj), dar numai daca stivuirea este efectuata fie inainte de intrarea in vigoare a asigurarii, fie de catre asigurat sau de prepusii acestuia);
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de viciul propriu sau natura bunului asigurat;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de intarziere, chiar daca intarzierea se datoreaza unui risc asigurat (cu exceptia cheltuielilor platibile conform prevederilor de la CLAUZA AVARIEI COMUNE);
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din insolvabilitatea sau neindeplinirea obligatiilor financiare de catre proprietarii, administratorii, navlositorii sau operatorii navei; daca la momentul incarcarii bunurilor in mijlocul de transport asiguratul cunostea sau ar fi trebuit sa cunoasca aceasta situatie ce ar fi putut afecta derularea normala a voiajului; pierderea sau frustrarea voiajului sau calatoriei; Aceasta excludere nu se va aplica in situatia in care polita de asigurare a fost atribuita reclamantului despagubirii care a cumparat bunul asigurat cu buna credinta in temeiul unui contract cu caracter obligatoriu;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din utilizarea oricarei arme de razboi care foloseste fisiunea si/sau fuziunea atomica, nucleara sau alta reactie asemanatoare, ori alta forta sau obiect radioactiv;
      • pierderea ca urmare a oricarui tip de furt, cu exceptia furtului savarsit prin acte de talharie sau prin efractie;
      • lipsurile de bunuri din mijlocul de transport / container cu sigiliu si/sau alte mijloace de inchidere / securizare intacte (cu exceptia cazului in care eventuale avarii la mijlocul de transport / container justifica lipsurile de bunuri).
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PRIVIND STAREA DE NENAVIGABILITATE SI INADECVAREA
      • Asigurarea nu acopera pierderea, avarierea sau cheltuielile provenind din:
        • lipsa starii de navigabilitate sau inadecvarea navei sau ambarcatiunii privind transportul in siguranta al bunurilor asigurate, in situatia in care asiguratul sau prepusii sai au cunostinta, in momentul incarcarii bunurilor asigurate, de o astfel de lipsa privind starea de navigabilitate sau inadecvare;
        • inadecvarea containerului/box-palet-ului/mijlocului de transport privind transportul in siguranta al bunurilor asigurate, dar numai daca incarcarea acestora este efectuata fie inainte de intrarea in vigoare a asigurarii, fie de catre asigurat sau prepusii acestuia.
      • In masura in care asigurarea este andosata/cesionata ulterior persoanei reclamante care a cumparat sau si-a dat acordul sa cumpere bunurile asigurate in baza unui contract ferm, excluderea evidentiata mai sus nu este aplicabila.
      • Asiguratorul nu va invoca excluderea privind starea de navigabilitate a navei si adecvarea acesteia de a transporta bunurile asigurate la destinatie (garantii implicite ale armatorului).
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PENTRU RISCUL DE RAZBOI
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de razboi, razboi civil, revolutie, rebeliune, insurectie sau conflict civil rezultand din acestea, ori orice act ostil al sau impotriva unei puteri beligerante;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de capturare, sechestrare, arestare, retinere sau detentie (cu exceptia pirateriei) si consecintele acestora sau orice tentativa de acest fel;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de mine, torpile, bombe sau alte arme de razboi abandonate.
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PENTRU RISCUL DE GREVE
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de grevisti, persoane in greve patronale sau persoane luand parte la tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din greve, greve patronale, tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzata de un act de terorism, respectiv un act al oricarei persoane care actioneaza in numele sau in legatura cu orice organizatie care desfasoara activitati indreptate spre rasturnarea sau influentarea, prin forta sau violenta, a oricarui guvern sau stat legal sau nu constituit;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de orice terorist sau orice persoana actionand dintr-un motiv politic.
  • DURATA ASIGURARII; RASPUNDEREA ASIGURATORULUI
    • CLAUZA DE TRANSPORT
      • Raspunderea asiguratorului incepe, pentru fiecare transport in parte, din momentul in care bunul asigurat paraseste depozitul sau locul de depozitare precizat in specificatia politei ca loc de incepere a transportului, in vederea incarcarii imediate in mijlocul de transport si efectuarii voiajului, dar nu mai devreme de incheierea politei de asigurare si plata primei de asigurare sau, dupa caz, a celei dintai rate a acesteia.
      • Raspunderea asiguratorului continua pe toata durata transportului si inceteaza in una din urmatoarele situatii, oricare dintre ele survine mai intai:
        • cand bunul este descarcat din mijlocul de transport si este livrat in depozitul destinatarului sau in alt depozit final ori loc de depozitare, la destinatia precizata in specificatia politei;
        • cand bunul este descarcat din mijlocul de transport livrat in orice alt depozit sau loc de depozitare, la destinatia precizata in specificatia politei sau inainte de aceasta, pe care asiguratul decide sa-l foloseasca:
          • pentru depozitare, alta decat in cursul obisnuit al transportului;
          • sau
          • pentru alocare sau distributie;
        • la expirarea a 60 de zile de la terminarea descarcarii bunului asigurat de pe nava maritima in portul final de descarcare.
      • Daca, dupa descarcarea de pe nava maritima in portul final de descarcare, dar totusi inainte de terminarea asigurarii, bunul urmeaza sa fie expediat catre o alta destinatie decat cea precizata in specificatia politei, raspunderea asiguratorului nu se va extinde dupa inceperea transportului catre o astfel de alta destinatie, daca asigurarea nu a incetat deja in conformitate cu prevederile de mai sus.
      • Asigurarea va ramane in vigoare (cu conditia terminarii ei conform prevederilor de mai sus si respectarii prevederilor de mai jos) in timpul intarzierii care nu este sub controlul asiguratului, in timpul oricarei devieri, descarcari fortate, reexpedieri sau transbordari, ca si in timpul oricarei schimbari a voiajului intervenite din exercitarea unui drept acordat armatorilor sau navlositorilor prin contractul de navlosire.
    • CLAUZA INCETARII CONTRACTULUI DE TRANSPORT
      • Daca, datorita unor circumstante care nu sunt sub controlul asiguratului, contractul de transport se termina intr-un alt port sau loc decat destinatia precizata in acesta, ori tranzitul este terminat altfel decat inainte de descarcarea bunurilor din mijlocul de transport asa cum este prevazut mai sus, atunci asigurarea va inceta de asemenea in acel loc. Face exceptie cazul in care asiguratul notifica prompt asiguratorul, solicitandu-i continuarea asigurarii, asigurarea ramanand in vigoare cu conditia platii unei prime de asigurare suplimentare, daca aceasta este ceruta de catre asigurator:
        • fie pana cand bunul este vandut si livrat intr-un asemenea port sau loc sau, daca nu s-a convenit altfel, pana la expirarea celor 60 de zile de la sosirea bunului asigurat intr-un astfel de port sau loc, oricare dintre aceste situatii survine mai intai;
        • fie pana cand asigurarea inceteaza conform prevederilor de mai sus, daca in aceasta perioada de 60 de zile (sau in orice extindere agreata a acesteia) bunul este expediat la destinatia precizata in specificatia politei sau catre orice alta destinatie.
    • CLAUZA MODIFICARII/SCHIMBARII CALATORIEI
      • Daca, dupa intrarea in vigoare a asigurarii, asiguratul schimba destinatia precizata in specificatia politei, cu conditia ca asiguratorul sa fie avizat prompt de aceasta schimbare, asigurarea continua contra unei prime de asigurare suplimentare si in conditii ce urmeaza a fi agreate de comun acord.
      • In cazul in care bunurile asigurate pentru care se incheie polita de asigurare sunt livrate catre o destinatie diferita de cea precizata in specificatia politei fara ca asiguratul sa aiba cunostinta de acest fapt se considera ca fiind asigurate de la inceputul voiajului respectiv.
  • DESPAGUBIRI
    • CLAUZA INTERESULUI ASIGURABIL
      • Asiguratul trebuie sa aiba un interes cu privire la riscul asigurat, interes care trebuie sa fie valabil la momentul producerii daunei.
      • Asiguratul este indreptatit sa primeasca despagubirea pentru dauna survenita in timpul perioadei de asigurare fara a face atingere faptul ca dauna a survenit inainte de incheierea contractului de asigurare, cu exceptia cazului in care asiguratul stia de producerea daunei si nu a informat si asiguratorul.
    • CLAUZA CHELTUIELILOR DE EXPEDITIE
      • In cazul in care, ca rezultat al unor operatiuni in legatura cu riscul asigurat, tranzitul asigurat se incheie intr-un port sau loc altul decat cel mentionat in polita, asiguratorul il va despagubi pe asigurat pentru orice cheltuieli suplimentare rezonabil efectuate cu ocazia descarcarii, depozitarii si reexpedierii bunurilor asigurate catre destinatia precizata in contractul de asigurare.
      • Aceasta prevedere, care nu se aplica in cazul avariei comune sau cheltuielilor de salvare, va fi sub rezerva excluderilor prevazute si nu va acoperi costurile provenite din neglijenta grava, insolventa sau neindeplinirea obligatiilor financiare ale asiguratului sau angajatilor / prepusilor acestuia.
    • CLAUZA DAUNEI TOTALE CONSTRUCTIVA
      • Dauna totala constructiva survenita se va despagubi doar in situatia in care bunul asigurat este distrus intr-un asemenea grad incat acesta este in mod justificat abandonat de asigurat fie datorita faptului ca dauna totala reala este inevitabila, deoarece costul salvarii, repararii, reconditionarii si reexpedierii la destinatie ar depasi suma asigurata.
    • CLAUZA VALORII MAJORATE
      • Daca asiguratul asigura bunurile la o valoare majorata, valoarea agreata a bunurilor va fi considerata majorata pana la suma totala asigurata prin asigurare plus sumele asigurate in toate celelalte asigurari care acopera dauna produsa, iar raspunderea conform asigurarii va fi in aceeasi proportie ca si suma asigurata prin asigurare fata de suma asigurata totala rezultata. In caz de cerere de despagubire, asiguratul va prezenta asiguratorului toate documentele privind toate celelalte asigurari certificand sumele asigurate.
      • Daca se incheie asigurarea pentru o valoare majorata, se va aplica urmatoarea clauza:
        • Valoarea agreata a bunurilor va fi considerata ca fiind egala cu suma totala asigurata conform asigurarii initiale plus sumele asigurate in toate celelalte asigurari care acopera dauna produsa, iar raspunderea in baza asigurarii va fi in aceeasi proportie ca si suma asigurata prin asigurarea fata de suma asigurata totala rezultata.
      • In caz de dauna, asiguratul va prezenta asiguratorului dovada tuturor sumelor asigurate prin toate celelalte asigurari incheiate pentru aceleasi bunuri.
      • Daca bunurile asigurate/o parte a acestora nu au fost expediate/transportate, cuantumul oricarei despagubiri solicitate in legatura cu acestea se va stabili in functie de suma asigurata aferenta, mai putin (daca au fost incluse) cheltuielile de transport/taxele vamale, toate cheltuielile neefectuate.
  • BENEFICIUL ASIGURARII
    • CLAUZA DE NEAPLICARE
      • Drepturile din asigurare valideaza exclusiv in folosul asiguratului sau al celor desemnati legal de acesta.
      • Asigurarea nu valideaza in favoarea carausului sau a altui mandatar.
  • DIMINUAREA PIERDERILOR
    • CLAUZA OBLIGATIEI ASIGURATULUI
      • In legatura cu daunele acoperite prin asigurarea, este de datoria asiguratului, prepusilor si agentilor sai:
        • sa ia masurile rezonabile in scopul evitarii sau micsorarii daunei si
        • sa ia masuri ca toate drepturile impotriva transportatorilor, imputernicitilor sau altor terti sa fie pastrate si exercitate corespunzator iar asiguratorul va rambursa asiguratului, in plus fata de despagubirea cuvenita pentru dauna acoperita prin asigurare, orice cheltuieli efectuate corect si rezonabil pentru indeplinirea acestei indatoriri.
    • CLAUZA DE RENUNTARE
      • Masurile luate de asigurat sau asigurator in scopul salvarii, protejarii sau recuperarii bunurilor asigurate nu vor fi considerate ca o renuntare sau acceptare a abandonului sau in alte privinte o prejudiciere a drepturilor uneia din parti.
  • EVITAREA INTARZIERILOR
    • CLAUZA PROMPTITUDINII REZONABILE
      • Asiguratul trebuie sa actioneze rezonabil de rapid in toate imprejurarile aflate sub controlul sau.
  • CLAUZA PRIVIND LEGEA SI JURISDICTIA APLICABILA
    • Asigurarea este supusa legislattiei si jurisdictiei romane.

            NOTA
                      Este necesar ca asiguratul, atunci cand a aflat/a fost informat despre orice eveniment acoperit prin asigurarea sa instiinteze prompt, in scris asiguratorul. Dreptul la despagubire depinde de indeplinirea acestei obligatii. Asigurarea nu acopera pierderea, avarierea sau cheltuielile cauzate de embargo, respingere, interzicere/prohibitie sau retinere de catre guvernul tarii/agentiile sau departamentele sale care efectueaza importul, dar nu exclude pierderea sau avarierea bunurilor asigurate cauzate de riscurile asigurate prin asigurare si suferite/produse anterior unui astfel de embargo, respingere, interzicere/prohibitie sau retinere.

Conditia de Asigurare "B": 
  • RISCURI ACOPERITE
    • CLAUZA RISCURILOR
      • Asigurarea acopera urmatoarele riscuri de pierdere sau de avariere a bunului asigurat, cu exceptia cazurilor excluse, prevazute de mai jos.
        • pierderea sau avaria bunurilor asigurate cauzate de:
          • incendiu sau explozie;
          • esuarea, scufundarea sau rasturnarea navei sau ambarcatiunii;
          • rasturnarea sau deraierea mijlocului de transport terestru;
          • coliziunea sau contactul navei, ambarcatiunii sau mijlocului de transport cu orice obiect exterior, altul decat apa;
          • descarcarea bunurilor intr-un port de refugiu;
          • cutremur de pamant, eruptie vulcanica sau trasnet.
        • pierderea sau avaria bunurilor asigurate cauzate de:
          • sacrificiul in avaria comuna;
          • aruncarea bunurilor sau luarea lor de valuri peste bord;
          • intrarea apei de mare, lac sau rau in nava, ambarcatiune, mijloc de transport, container, liftvan (cutie, lada – ambalaj) sau loc de depozitare.
        • dauna totala a unui colet pierdut peste bord sau cazut in timpul incarcarii pe sau descarcarii de pe nava, ambarcatiune sau alt mijloc de transport.
    • CLAUZA AVARIEI COMUNE
      • Asigurarea acopera cheltuielile si contributiile la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu evitarea unei pierderi cauzate de orice evenimente, cu exceptia acelora prevazute mai jos sau oriunde altundeva in asigurare.
    • CLAUZA „CULPA COMUNA IN CAZ DE COLIZIUNE”
      • Asigurarea este extinsa sa despagubeasca asiguratul pentru suma ce reprezinta proportia raspunderii stabilite conform Clauzei “Culpa Comuna in caz de Coliziune”, daca aceasta clauza este prevazuta in contractul de navlosire. In cazul oricarei pretentii de despagubire formulate de proprietarul navei in baza acestei clauze, asiguratul este de acord sa notifice asiguratorul, acesta avand dreptul, pe propria sa cheltuiala, sa apere asiguratul impotriva unei astfel de pretentii.
  • EXCLUDERI
    • CLAUZA EXCLUDERILOR GENERALE
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din sau provocate de comportamentul voit necorespunzator al asiguratului;
      • scurgerea ordinara, pierderea uzuala in greutate sau volum, ori uzura normala a bunului asigurat;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de ambalarea si pregatirea insuficienta sau necorespunzatoare a bunului asigurat (in contextul acestui articol, termenul “ambalare” se considera ca include stivuirea intr-un container sau liftvan ( lada, cutie-ambalaj), dar numai daca stivuirea este efectuata fie inainte de intrarea in vigoare a asigurarii, fie de catre asigurat sau de prepusii acestuia);
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de viciul propriu sau natura bunului asigurat;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de intarziere, chiar daca intarzierea se datoreaza unui risc asigurat (cu exceptia cheltuielilor platibile conform prevederilor de la CLAUZA AVARIEI COMUNE);
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din insolvabilitatea sau neindeplinirea obligatiilor financiare de catre proprietarii, administratorii, navlositorii sau operatorii navei; pierderea sau frustrarea voiajului sau calatoriei; Aceasta excludere nu se va aplica in situatia in care polita de asigurare a fost atribuita reclamantului despagubirii care a cumparat bunul asigurat cu buna credinta in temeiul unui contract cu caracter obligatoriu;
      • daune deliberate, cu intentie sau distrugerea deliberata a bunului asigurat sau a oricarei parti din acesta prin actiunea voit necorespunzatoare a oricarei persoane sau grup de persoane;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din utilizarea oricarei arme de razboi care foloseste fisiunea si/sau fuziunea atomica, nucleara sau alta reactie asemanatoare, ori alta forta sau obiect radioactiv;
      • pierderea ca urmare a oricarui tip de furt, cu exceptia furtului savarsit prin acte de talharie sau prin efractie;
      • lipsurile de bunuri din mijlocul de transport / container cu sigiliu si/sau alte mijloace de inchidere / securizare intacte (cu exceptia cazului in care eventuale avarii la mijlocul de transport / container justifica lipsurile de bunuri).
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PRIVIND STAREA DE NENAVIGABILITATE SI INADECVAREA
      • Asigurarea nu acopera pierderea, avarierea sau cheltuielile provenind din:
        • lipsa starii de navigabilitate sau inadecvarea navei sau ambarcatiunii privind transportul in siguranta al bunurilor asigurate, in situatia in care asiguratul sau prepusii sai au cunostinta, in momentul incarcarii bunurilor asigurate, de o astfel de lipsa privind starea de navigabilitate sau inadecvare;
        • inadecvarea containerului/box-palet-ului/mijlocului de transport privind transportul in siguranta al bunurilor asigurate, dar numai daca incarcarea acestora este efectuata fie inainte de intrarea in vigoare a asigurarii, fie de catre asigurat sau prepusii acestuia.
      • In masura in care aceasta asigurare este andosata/cesionata ulterior persoanei reclamante care a cumparat sau si-a dat acordul sa cumpere bunurile asigurate in baza unui contract ferm, excluderea evidentiata la paragraful anterior nu este aplicabila.
      • Asiguratorul nu va invoca excluderea privind starea de navigabilitate a navei si adecvarea acesteia de a transporta bunurile asigurate la destinatie (garantii implicite ale armatorului).
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PENTRU RISCUL DE RAZBOI
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de razboi, razboi civil, revolutie, rebeliune, insurectie sau conflict civil rezultand din acestea, ori orice act ostil al sau impotriva unei puteri beligerante;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de capturare, sechestrare, arestare, retinere sau detentie (cu exceptia pirateriei) si consecintele acestora sau orice tentativa de acest fel;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de mine, torpile, bombe sau alte arme de razboi abandonate.
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PENTRU RISCUL DE GREVE
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de grevisti, persoane in greve patronale sau persoane luand parte la tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din greve, greve patronale, tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzata de un act de terorism, respectiv un act al oricarei persoane care actioneaza in numele sau in legatura cu orice organizatie care desfasoara activitati indreptate spre rasturnarea sau influentarea, prin forta sau violenta, a oricarui guvern sau stat legal sau nu constituit;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de orice terorist sau orice persoana actionand dintr-un motiv politic.
  • DURATA ASIGURARII; RASPUNDEREA ASIGURATORULUI
    • CLAUZA DE TRANSPORT
      • Raspunderea asiguratorului incepe, pentru fiecare transport in parte, din momentul in care bunul asigurat paraseste depozitul sau locul de depozitare precizat in specificatia politei ca loc de incepere a transportului, in vederea incarcarii imediate in mijlocul de transport si efectuarii voiajului, dar nu mai devreme de incheierea politei de asigurare si plata primei de asigurare sau, dupa caz, a celei dintai rate a acesteia.
      • Raspunderea asiguratorului continua pe toata durata transportului si inceteaza in una din urmatoarele situatii, oricare dintre ele survine mai intai:
        • cand bunul este descarcat din mijlocul de transport si este livrat in depozitul destinatarului sau in alt depozit final ori loc de depozitare, la destinatia precizata in specificatia politei;
        • cand bunul este descarcat din mijlocul de transport livrat in orice alt depozit sau loc de depozitare, la destinatia precizata in specificatia politei sau inainte de aceasta, pe care asiguratul decide sa-l foloseasca:
          • pentru depozitare, alta decat in cursul obisnuit al transportului;
          • sau
          • pentru alocare sau distributie;
        • cand asiguratul sau prepusii acestuia decid sa foloseasca orice mijloc de transport sau container pentru depozitare alta decat in cursul normal al tranzitului;
        • la expirarea a 60 de zile de la terminarea descarcarii bunului asigurat de pe nava maritima in portul final de descarcare.
      • Daca, dupa descarcarea de pe nava maritima in portul final de descarcare, dar totusi inainte de terminarea asigurarii, bunul urmeaza sa fie expediat catre o alta destinatie decat cea precizata in specificatia politei, raspunderea asiguratorului nu se va extinde dupa inceperea transportului catre o astfel de alta destinatie, daca asigurarea nu a incetat deja in conformitate cu prevederile de mai sus.
      • Asigurarea va ramane in vigoare (cu conditia terminarii ei conform prevederilor de mai sus si respectarii prevederilor de mai jos) in timpul intarzierii care nu este sub controlul asiguratului, in timpul oricarei devieri, descarcari fortate, reexpedieri sau transbordari, ca si in timpul oricarei schimbari a voiajului intervenite din exercitarea unui drept acordat armatorilor sau navlositorilor prin contractul de navlosire.
    • CLAUZA INCETARII CONTRACTULUI DE TRANSPORT
      • Daca, datorita unor circumstante care nu sunt sub controlul asiguratului, contractul de transport se termina intr-un alt port sau loc decat destinatia precizata in acesta, ori tranzitul este terminat altfel decat inainte de descarcarea bunurilor din mijlocul de transport, atunci asigurarea va inceta de asemenea in acel loc. Face exceptie cazul in care asiguratul notifica prompt asiguratorul, solicitandu-i continuarea asigurarii, asigurarea ramanand in vigoare cu conditia platii unei prime de asigurare suplimentare, daca aceasta este ceruta de catre asigurator:
        • fie pana cand bunul este vandut si livrat intr-un asemenea port sau loc sau, daca nu s-a convenit altfel, pana la expirarea celor 60 de zile de la sosirea bunului asigurat intr-un astfel de port sau loc, oricare dintre aceste situatii survine mai intai;
        • fie pana cand asigurarea inceteaza, daca in aceasta perioada de 60 de zile (sau in orice extindere agreata a acesteia) bunul este expediat la destinatia precizata in specificatia politei sau catre orice alta destinatie.
    • CLAUZA MODIFICARII/SCHIMBARII CALATORIEI
      • Daca, dupa intrarea in vigoare a asigurarii, asiguratul schimba destinatia precizata in specificatia politei, cu conditia ca asiguratorul sa fie avizat prompt de aceasta schimbare, asigurarea continua contra unei prime de asigurare suplimentare si in conditii ce urmeaza a fi agreate de comun acord.
      • In cazul in care bunurile asigurate pentru care se incheie polita de asigurare sunt livrate catre o destinatie diferita de cea precizata in specificatia politei fara ca asiguratul sa aiba cunostinta de acest fapt se considera ca fiind asigurate de la inceputul voiajului respectiv.
  • DESPAGUBIRI
    • CLAUZA INTERESULUI ASIGURABIL
      • Asiguratul trebuie sa aiba un interes cu privire la riscul asigurat, interes care trebuie sa fie valabil la momentul producerii daunei.
      • Sub rezerva paragrafului anterior asiguratul este indreptatit sa primeasca despagubirea pentru dauna survenita in timpul perioadei de asigurare fara a face atingere faptul ca dauna a survenit inainte de incheierea politei de asigurare, cu exceptia cazului in care asiguratul stia de producerea daunei si nu a informat si asiguratorul.
    • CLAUZA CHELTUIELILOR DE EXPEDITIE
      • In cazul in care, ca rezultat al unor operatiuni in legatura cu riscul asigurat, tranzitul asigurat se incheie intr-un port sau loc altul decat cel mentionat in polita, asiguratorul il va despagubi pe asigurat pentru orice cheltuieli suplimentare rezonabil efectuate cu ocazia descarcarii, depozitarii si reexpedierii bunurilor asigurate catre destinatia precizata in contractul de asigurare.
      • Aceasta prevedere, care nu se aplica in cazul avariei comune sau cheltuielilor de salvare, va fi sub rezerva excluderilor si nu va acoperi costurile provenite din neglijenta grava, insolventa sau neindeplinirea obligatiilor financiare ale asiguratului sau angajatilor / prepusilor acestuia.
    • CLAUZA DAUNEI TOTALE CONSTRUCTIVA
      • Dauna totala constructiva survenita se va despagubi doar in situatia in care bunul asigurat este distrus intr-un asemenea grad incat acesta este in mod justificat abandonat de asigurat fie datorita faptului ca dauna totala reala este inevitabila, deoarece costul salvarii, repararii, reconditionarii si reexpedierii la destinatie ar depasi suma asigurata.
    • CLAUZA VALORII MAJORATE
      • Daca asiguratul asigura bunurile la o valoare majorata, valoarea agreata a bunurilor va fi considerata majorata pana la suma totala asigurata prin aceasta asigurare plus sumele asigurate in toate celelalte asigurari care acopera dauna produsa, iar raspunderea conform asigurarii va fi in aceeasi proportie ca si suma asigurata prin aceasta asigurare fata de suma asigurata totala rezultata. In caz de cerere de despagubire, asiguratul va prezenta asiguratorului toate documentele privind toate celelalte asigurari certificand sumele asigurate.
      • Daca se incheie asigurarea pentru o valoare majorata, se va aplica urmatoarea clauza:
        • Valoarea agreata a bunurilor va fi considerata ca fiind egala cu suma totala asigurata conform asigurarii initiale plus sumele asigurate in toate celelalte asigurari care acopera dauna produsa, iar raspunderea in baza asigurarii va fi in aceeasi proportie ca si suma asigurata prin aceasta asigurare fata de suma asigurata totala rezultata.
      • In caz de dauna, asiguratul va prezenta asiguratorului dovada tuturor sumelor asigurate prin toate celelalte asigurari incheiate pentru aceleasi bunuri.
      • Daca bunurile asigurate/o parte a acestora nu au fost expediate/transportate, cuantumul oricarei despagubiri solicitate in legatura cu acestea se va stabili in functie de suma asigurata aferenta, mai putin (daca au fost incluse) cheltuielile de transport/taxele vamale, toate cheltuielile neefectuate.
  • BENEFICIUL ASIGURARII
    • CLAUZA DE NEAPLICARE
      • Drepturile din asigurare valideaza exclusiv in folosul asiguratului sau al celor desemnati legal de acesta.
      • Asigurarea nu valideaza in favoarea carausului sau a altui mandatar.
  • DIMINUAREA PIERDERILOR
    • CLAUZA OBLIGATIEI ASIGURATULUI
      • In legatura cu daunele acoperite prin aceasta asigurare, este de datoria asiguratului, prepusilor si agentilor sai:
        • sa ia masurile rezonabile in scopul evitarii sau micsorarii daunei si
        • sa ia masuri ca toate drepturile impotriva transportatorilor, imputernicitilor sau altor terti sa fie pastrate si exercitate corespunzator iar asiguratorul va rambursa asiguratului, in plus fata de despagubirea cuvenita pentru dauna acoperita prin asigurare, orice cheltuieli efectuate corect si rezonabil pentru indeplinirea acestei indatoriri.
    • CLAUZA DE RENUNTARE
      • Masurile luate de asigurat sau asigurator in scopul salvarii, protejarii sau recuperarii bunurilor asigurate nu vor fi considerate ca o renuntare sau acceptare a abandonului sau in alte privinte o prejudiciere a drepturilor uneia din parti.
  • EVITAREA INTARZIERILOR
    • CLAUZA PROMPTITUDINII REZONABILE
      • Asiguratul trebuie sa actioneze rezonabil de rapid in toate imprejurarile aflate sub controlul sau.
    • CLAUZA PRIVIND LEGEA SI JURISDICTIA APLICABILA
      • Asigurarea este supusa legislatiei si jurisdictiei romane.

             NOTA
                       Este necesar ca asiguratul, atunci cand a aflat/a fost informat despre orice eveniment acoperit prin aceasta asigurare sa instiinteze prompt, in scris asiguratorul. Dreptul la despagubire depinde de indeplinirea acestei obligatii.
Asigurarea nu acopera pierderea, avarierea sau cheltuielile cauzate de embargo, respingere, interzicere/prohibitie sau retinere de catre guvernul tarii/agentiile sau departamentele sale care efectueaza importul, dar nu exclude pierderea sau avarierea bunurilor asigurate cauzate de riscurile asigurate prin prezenta asigurare si suferite/produse anterior unui astfel de embargo, respingere, interzicere/prohibitie sau retinere.

Conditia de Asigurare "C": 
  • RISCURI ACOPERITE
    • CLAUZA RISCURILOR
      • Asigurarea acopera riscurile de pierdere sau de avariere a bunului asigurat, cu exceptia cazurilor excluse, prevazute mai jos.
        • pierderea sau avaria bunurilor asigurate cauzate de:
          • incendiu sau explozie;
          • esuarea, scufundarea, rasturnarea sau coliziunea oricarui ferry – boat de linie;
          • rasturnarea sau deraierea mijlocului de transport;
          • coliziunea (si anume coliziunea accidentala a mijlocului de transport cu orice alt vehicul sau obiect exterior);
          • descarcarea bunurilor intr-un port de refugiu;
        • pierderea sau avaria bunurilor asigurate cauzate de:
          • sacrificiul in avaria comuna;
          • aruncarea bunurilor sau luarea lor de valuri peste bord;
    • CLAUZA AVARIEI COMUNE
      • Asigurarea acopera cheltuielile si contributiile la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu evitarea unei pierderi cauzate de orice evenimente, cu exceptia acelora prevazute mai jos sau oriunde altundeva in asigurare.
    • CLAUZA „CULPA COMUNA IN CAZ DE COLIZIUNE”
      • Asigurarea este extinsa sa despagubeasca asiguratul pentru suma ce reprezinta proportia raspunderii stabilite conform Clauzei “Culpa Comuna in caz de Coliziune”, daca aceasta clauza este prevazuta in contractul de navlosire. In cazul oricarei pretentii de despagubire formulate de proprietarul navei in baza acestei clauze, asiguratul este de acord sa notifice asiguratorul, acesta avand dreptul, pe propria sa cheltuiala, sa apere asiguratul impotriva unei astfel de pretentii.
  • EXCLUDERI
    • CLAUZA EXCLUDERILOR GENERALE
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din sau provocate de comportamentul voit necorespunzator al asiguratului;
      • scurgerea ordinara, pierderea uzuala in greutate sau volum, ori uzura normala a bunului asigurat;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de ambalarea si pregatirea insuficienta sau necorespunzatoare a bunului asigurat (termenul “ambalare” se considera ca include stivuirea intr-un container sau liftvan ( lada, cutie-ambalaj), dar numai daca stivuirea este efectuata fie inainte de intrarea in vigoare a asigurarii, fie de catre asigurat sau de prepusii acestuia);
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de viciul propriu sau natura bunului asigurat;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de intarziere, chiar daca intarzierea se datoreaza unui risc asigurat (cu exceptia cheltuielilor platibile conform prevederilor de la CLAUZA AVARIEI COMUNE);
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din insolvabilitatea sau neindeplinirea obligatiilor financiare de catre proprietarii, administratorii, navlositorii sau operatorii navei; pierderea sau frustrarea voiajului sau calatoriei; Aceasta excludere nu se va aplica in situatia in care polita de asigurare a fost atribuita reclamantului despagubirii care a cumparat bunul asigurat cu buna credinta in temeiul unui contract cu caracter obligatoriu;
      • daune deliberate, cu intentie sau distrugerea deliberata a bunului asigurat sau a oricarei parti din acesta prin actiunea voit necorespunzatoare a oricarei persoane sau grup de persoane;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din utilizarea oricarei arme de razboi care foloseste fisiunea si/sau fuziunea atomica, nucleara sau alta reactie asemanatoare, ori alta forta sau obiect radioactiv;
      • pierderea ca urmare a oricarui tip de furt, cu exceptia furtului savarsit prin acte de talharie sau prin efractie;
      • lipsurile de bunuri din mijlocul de transport / container cu sigiliu si/sau alte mijloace de inchidere / securizare intacte (cu exceptia cazului in care eventuale avarii la mijlocul de transport / container justifica lipsurile de bunuri).
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PRIVIND STAREA DE NENAVIGABILITATE SI INADECVAREA
      • asigurarea nu acopera pierderea, avarierea sau cheltuielile provenind din:
        • lipsa starii de navigabilitate sau inadecvarea navei sau ambarcatiunii privind transportul in siguranta al bunurilor asigurate, in situatia in care asiguratul sau prepusii sai au cunostinta, in momentul incarcarii bunurilor asigurate, de o astfel de lipsa privind starea de navigabilitate sau inadecvare;
        • inadecvarea containerului/box-palet-ului/mijlocului de transport privind transportul in siguranta al bunurilor asigurate, dar numai daca incarcarea acestora este efectuata fie inainte de intrarea in vigoare a asigurarii, fie de catre asigurat sau prepusii acestuia.
      • In masura in care asigurarea este andosata/cesionata ulterior persoanei reclamante care a cumparat sau si-a dat acordul sa cumpere bunurile asigurate in baza unui contract ferm, excluderea evidentiata mai sus nu este aplicabila.
      • Asiguratorul nu va invoca excluderea privind starea de navigabilitate a navei si adecvarea acesteia de a transporta bunurile asigurate la destinatie (garantii implicite ale armatorului).
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PENTRU RISCUL DE RAZBOI
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de razboi, razboi civil, revolutie, rebeliune, insurectie sau conflict civil rezultand din acestea, ori orice act ostil al sau impotriva unei puteri beligerante;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de capturare, sechestrare, arestare, retinere sau detentie (cu exceptia pirateriei) si consecintele acestora sau orice tentativa de acest fel;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de mine, torpile, bombe sau alte arme de razboi abandonate.
    • CLAUZA DE EXCLUDERE PENTRU RISCUL DE GREVE
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de grevisti, persoane in greve patronale sau persoane luand parte la tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala rezultand din greve, greve patronale, tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzata de un act de terorism, respectiv un act al oricarei persoane care actioneaza in numele sau in legatura cu orice organizatie care desfasoara activitati indreptate spre rasturnarea sau influentarea, prin forta sau violenta, a oricarui guvern sau stat legal sau nu constituit.
      • pierderea, avaria sau cheltuiala cauzate de orice terorist sau orice persoana actionand dintr-un motiv politic.
  • DURATA ASIGURARII; RASPUNDEREA ASIGURATORULUI
    • CLAUZA DE TRANSPORT
      • Raspunderea asiguratorului incepe, pentru fiecare transport in parte, din momentul in care bunul asigurat paraseste depozitul sau locul de depozitare precizat in specificatia politei ca loc de incepere a transportului, in vederea incarcarii imediate in mijlocul de transport si efectuarii voiajului, dar nu mai devreme de incheierea politei de asigurare si plata primei de asigurare sau, dupa caz, a celei dintai rate a acesteia.
      • Raspunderea asiguratorului continua pe toata durata transportului si inceteaza in una din urmatoarele situatii, oricare dintre ele survine mai intai:
        • cand bunul este descarcat din mijlocul de transport si este livrat in depozitul destinatarului sau in alt depozit final ori loc de depozitare, la destinatia precizata in specificatia politei;
        • cand bunul este descarcat din mijlocul de transport livrat in orice alt depozit sau loc de depozitare, la destinatia precizata in specificatia politei sau inainte de aceasta, pe care asiguratul decide sa-l foloseasca:
          • pentru depozitare, alta decat in cursul obisnuit al transportului;
          • sau
          • pentru alocare sau distributie;
        • cand asiguratul sau prepusii acestuia decid sa foloseasca orice mijloc de transport sau container pentru depozitare alta decat in cursul normal al tranzitului;
        • la expirarea a 60 de zile de la terminarea descarcarii bunului asigurat de pe nava maritima in portul final de descarcare.
      • Daca, dupa descarcarea de pe nava maritima in portul final de descarcare, dar totusi inainte de terminarea asigurarii, bunul urmeaza sa fie expediat catre o alta destinatie decat cea precizata in specificatia politei, raspunderea asiguratorului nu se va extinde dupa inceperea transportului catre o astfel de alta destinatie, daca asigurarea nu a incetat deja in conformitate cu prevederile de mai sus.
      • Asigurarea va ramane in vigoare (cu conditia terminarii ei conform prevederilor de mai sus si respectarii prevederilor de mai jos) in timpul intarzierii care nu este sub controlul asiguratului, in timpul oricarei devieri, descarcari fortate, reexpedieri sau transbordari, ca si in timpul oricarei schimbari a voiajului intervenite din exercitarea unui drept acordat armatorilor sau navlositorilor prin contractul de navlosire.
    • CLAUZA INCETARII CONTRACTULUI DE TRANSPORT
      • Daca, datorita unor circumstante care nu sunt sub controlul asiguratului, contractul de transport se termina intr-un alt port sau loc decat destinatia precizata in acesta, ori tranzitul este terminat altfel decat inainte de descarcarea bunurilor din mijlocul de transport asa cum este prevazut mai sus, atunci asigurarea va inceta de asemenea in acel loc. Face exceptie cazul in care asiguratul notifica prompt asiguratorul, solicitandu-i continuarea asigurarii, asigurarea ramanand in vigoare cu conditia platii unei prime de asigurare suplimentare, daca aceasta este ceruta de catre asigurator:
        • fie pana cand bunul este vandut si livrat intr-un asemenea port sau loc sau, daca nu s-a convenit altfel, pana la expirarea celor 60 de zile de la sosirea bunului asigurat intr-un astfel de port sau loc, oricare dintre aceste situatii survine mai intai;
        • fie pana cand asigurarea inceteaza conform prevederilor de mai sus, daca in aceasta perioada de 60 de zile (sau in orice extindere agreata a acesteia) bunul este expediat la destinatia precizata in specificatia politei sau catre orice alta destinatie.
    • CLAUZA MODIFICARII/SCHIMBARII CALATORIEI
      • Daca, dupa intrarea in vigoare a asigurarii, asiguratul schimba destinatia precizata in specificatia politei, cu conditia ca asiguratorul sa fie avizat prompt de aceasta schimbare, asigurarea continua contra unei prime de asigurare suplimentare si in conditii ce urmeaza a fi agreate de comun acord.
      • In cazul in care bunurile asigurate pentru care se incheie polita de asigurare sunt livrate catre o destinatie diferita de cea precizata in specificatia politei fara ca asiguratul sa aiba cunostinta de acest fapt se considera ca fiind asigurate de la inceputul voiajului respectiv.
  • DESPAGUBIRI
    • CLAUZA INTERESULUI ASIGURABIL
      • Asiguratul trebuie sa aiba un interes cu privire la riscul asigurat, interes care trebuie sa fie valabil la momentul producerii daunei.
      • Sub rezerva paragrafului anterior asiguratul este indreptatit sa primeasca despagubirea pentru dauna survenita in timpul perioadei de asigurare fara a face atingere faptul ca dauna a survenit inainte de incheierea politei de asigurare, cu exceptia cazului in care asiguratul stia de producerea daunei si nu a informat si asiguratorul.
    • CLAUZA CHELTUIELILOR DE EXPEDITIE
      • In cazul in care, ca rezultat al unor operatiuni in legatura cu riscul asigurat, tranzitul asigurat se incheie intr-un port sau loc altul decat cel mentionat in polita, asiguratorul il va despagubi pe asigurat pentru orice cheltuieli suplimentare rezonabil efectuate cu ocazia descarcarii, depozitarii si reexpedierii bunurilor asigurate catre destinatia precizata in contractul de asigurare.
      • Aceasta prevedere, care nu se aplica in cazul avariei comune sau cheltuielilor de salvare, va fi sub rezerva excluderilor prevazute si nu va acoperi costurile provenite din neglijenta grava, insolventa sau neindeplinirea obligatiilor financiare ale asiguratului sau angajatilor / prepusilor acestuia.
    • CLAUZA DAUNEI TOTALE CONSTRUCTIVA
      • Dauna totala constructiva survenita se va despagubi doar in situatia in care bunul asigurat este distrus intr-un asemenea grad incat acesta este in mod justificat abandonat de asigurat fie datorita faptului ca dauna totala reala este inevitabila, deoarece costul salvarii, repararii, reconditionarii si reexpedierii la destinatie ar depasi suma asigurata.
    • CLAUZA VALORII MAJORATE
      • Daca asiguratul asigura bunurile la o valoare majorata, valoarea agreata a bunurilor va fi considerata majorata pana la suma totala asigurata prin asigurare plus sumele asigurate in toate celelalte asigurari care acopera dauna produsa, iar raspunderea conform asigurarii va fi in aceeasi proportie ca si suma asigurata prin asigurare fata de suma asigurata totala rezultata. In caz de cerere de despagubire, asiguratul va prezenta asiguratorului toate documentele privind toate celelalte asigurari certificand sumele asigurate.
      • Daca se incheie asigurarea pentru o valoare majorata, se va aplica urmatoarea clauza:
        • Valoarea agreata a bunurilor va fi considerata ca fiind egala cu suma totala asigurata conform asigurarii initiale plus sumele asigurate in toate celelalte asigurari care acopera dauna produsa, iar raspunderea in baza asigurarii va fi in aceeasi proportie ca si suma asigurata prin asigurarea fata de suma asigurata totala rezultata.
      • In caz de dauna, asiguratul va prezenta asiguratorului dovada tuturor sumelor asigurate prin toate celelalte asigurari incheiate pentru aceleasi bunuri.
      • Daca bunurile asigurate/o parte a acestora nu au fost expediate/transportate, cuantumul oricarei despagubiri solicitate in legatura cu acestea se va stabili in functie de suma asigurata aferenta, mai putin (daca au fost incluse) cheltuielile de transport/taxele vamale, toate cheltuielile neefectuate.
  • BENEFICIUL ASIGURARII
    • CLAUZA DE NEAPLICARE
      • Drepturile din asigurare valideaza exclusiv in folosul asiguratului sau al celor desemnati legal de acesta.
      • Asigurarea nu valideaza in favoarea carausului sau a altui mandatar.
  • DIMINUAREA PIERDERILOR
    • CLAUZA OBLIGATIEI ASIGURATULUI
      • In legatura cu daunele acoperite prin asigurare, este de datoria asiguratului, prepusilor si agentilor sai:
        • sa ia masurile rezonabile in scopul evitarii sau micsorarii daunei si
        • sa ia masuri ca toate drepturile impotriva transportatorilor, imputernicitilor sau altor terti sa fie pastrate si exercitate corespunzator iar asiguratorul va rambursa asiguratului, in plus fata de despagubirea cuvenita pentru dauna acoperita prin asigurare, orice cheltuieli efectuate corect si rezonabil pentru indeplinirea acestei indatoriri.
    • CLAUZA DE RENUNTARE
      • Masurile luate de asigurat sau asigurator in scopul salvarii, protejarii sau recuperarii bunurilor asigurate nu vor fi considerate ca o renuntare sau acceptare a abandonului sau in alte privinte o prejudiciere a drepturilor uneia din parti.
  • EVITAREA INTARZIERILOR
    • CLAUZA PROMPTITUDINII REZONABILE
      • Asiguratul trebuie sa actioneze rezonabil de rapid in toate imprejurarile aflate sub controlul sau.
    • CLAUZA PRIVIND LEGEA SI JURISDICTIA APLICABILA
      • Acesta asigurare este supusa legislatiei si jurisdictiei romane.

            NOTA
                      Este necesar ca asiguratul, atunci cand a aflat/a fost informat despre orice eveniment acoperit prin asigurarea sa instiinteze prompt, in scris asiguratorul. Dreptul la despagubire depinde de indeplinirea acestei obligatii.
Asigurarea nu acopera pierderea, avarierea sau cheltuielile cauzate de embargo, respingere, interzicere/prohibitie sau retinere de catre guvernul tarii/agentiile sau departamentele sale care efectueaza importul, dar nu exclude pierderea sau avarierea bunurilor asigurate cauzate de riscurile asigurate prin prezenta asigurare si suferite/produse anterior unui astfel de embargo, respingere, interzicere/prohibitie sau retinere.

Clauze Suplimentare: 

              La polita CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, de la GENERALI Romania Asigurare Reasigurare SA se poate realiza o extindere suplimentara a riscurilor asigurate, in baza urmatoarelor conditii:

  • Riscuri de razboi;
    • pierderea sau avaria bunului asigurat, cauzate de:
      • razboi, razboi civil, revolutie, rebeliune, insurectie sau conflict civil rezultand din acestea, ori orice act ostil al sau impotriva unei puteri beligerante;
      • capturare, sechestrare, arestare, retinere sau detentie rezultand din riscurile precizate anterior, consecintele acestora sau orice tentativa de acest fel;
      • mine, torpile, bombe sau alte arme de razboi abandonate;
    • cheltuielile si contributia la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu evitarea unei pierderi cauzate de un risc asigurat;
  • Riscuri de greve;
    • pierderea sau avaria bunului asigurat cauzate de:
      • grevisti, persoane in greve patronale sau persoane luand parte la tulburari de munca, revolte sau miscari civile;
      • orice terorist sau orice persoana actionand dintr-un motiv politic;
      • cheltuielile si contributia la avaria comuna si/sau cheltuielile de salvare, platite de asigurat, stabilite potrivit prevederilor contractului de navlosire si/sau legii aplicabile, daca acestea au fost facute pentru sau in legatura cu evitarea unei pierderi cauzate de un risc asigurat 
  • Riscuri de depozitare;
    • pierderea sau avaria bunurilor asigurate, cauzate de:
      • incendiu;
      • trasnet, chiar daca trasnetul nu a fost urmat de incendiu;
      • explozie, chiar daca explozia nu a fost urmata de incendiu;
      • ploaie torentiala inclusiv efectele indirecte ale acesteia;
      • grindina;
      • inundatie;
      • furtuna;
      • uragan;
      • cutremur de pamant;
      • prabusire sau alunecare de teren;
      • greutatea stratului de zapada sau gheata;
      • avalanse de zapada;
      • caderea pe cladiri sau alte constructii a unor corpuri;
      • furt prin efractie, cu exceptia cazului cand bunul asigurat este depozitat sub cerul liber;
  • Furt, jaf si nelivrare;
  • Transbordare - este considerata fiecare „pereche“ descarcare-reincarcare pe alt mijloc de transport fara a schimba insa felul transportului (rutier-rutier sau feroviar-feroviar etc.);
  • Transporturi succesive;
Obligatiile Asiguratului: 

               Principalele obligatii pe care asiguratul le are prin polita CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului, de la GENERALI Romania Asigurare Reasigurare SA sunt:

  • Asiguratul este obligat sa depuna toate diligentele pentru a preveni producerea evenimentului asigurat, luand in acest scop toate masurile necesare, ca si cand nu ar fi asigurat.
  • La producerea evenimentului asigurat, asiguratul este in toate cazurile obligat sa depuna diligentele necesare si sa ia toate masurile, potrivit cu imprejurarile, pentru limitarea pagubelor.
  • Cheltuielile cu privire la obligatia mentionata anterior cad in sarcina asiguratorului in masura in care acestea se dovedesc a fi justificate pentru limitarea si diminuarea efectelor evenimentului asigurat si nu depasesc, singure sau impreuna cu despagubirea, suma asigurata, daca masurile au fost luate judicios.
  • Asiguratul este obligat sa comunice asiguratorului producerea evenimentului asigurat in termenul prevazut in conditiile de asigurare.
  • Asiguratul este obligat sa anunte, in scris, organele abilitate in cercetarea si stabilirea cauzelor producerii evenimentului (de ex. Politie, Pompieri, etc.) si sa solicite eliberarea documentului constatator (de ex. proces verbal de constatare).
  • In toate cazurile, la cererea asiguratorului, asiguratul are obligatia sa puna la dispozitia acestuia actele si informatiile solicitate, sa-i permita acestuia efectuarea de cercetari prin orice mijloace legale si sa colaboreze cu acesta la realizarea de investigatii si proceduri avand ca scop stabilirea realitatii, circumstantelor si marimii pagubei precum si a cauzelor producerii evenimentului asigurat.
  • Asiguratul are obligatia sa conserve dreptul de regres al asiguratorului. In acest sens asiguratul trebuie:
    • sa se abtina de la orice recunoastere fata de terti a responsabilitatii in producerea evenimentului asigurat;
    • sa se abtina de la incheierea oricarei tranzactii, de la renuntarea la dreptul de regres precum si de la incasarea oricarei indemnizatii fara acordul prealabil scris al asiguratorului;
    • sa indeplineasca toate actele, formalitatile si procedurile judiciare si extrajudiciare necesare pentru exercitarea dreptului de regres al asiguratorului.
  • Asiguratul este obligat sa pastreze starea de fapt existenta in momentul producerii evenimentului asigurat (in masura in care starea de fapt permite) pentru a permite asiguratorului sa determine cauzele acestuia, momentul producerii prejudiciului si marimea acestuia . Daca asiguratorul nu efectueaza o constatare in termenul prevazut in conditiile de asigurare, asiguratul este indreptatit sa ia masuri de remediere si/sau reparare a consecintelor produse.
  • In caz de neindeplinire a obligatiilor prevazute in prezentul articol, asiguratul va pierde dreptul la indemnizatie, daca din acest motiv nu se poate stabili realitatea, marimea sau cauzele producerii prejudiciului ori nu se poate exercita dreptul de regres, sau va primi o indemnizatie diminuata proportional, in masura in care neindeplinirea obligatiilor asiguratului a dus la marirea pagubei.
  • La producerea evenimentului, asiguratul este in toate cazurile obligat sa depuna diligentele necesare si sa ia toate masurile, potrivit cu imprejurarile, pentru limitarea pagubelor. Asiguratorul are dreptul de a-si asuma orice initiativa directa in acest scop, fara prejudicierea respectivelor drepturi si fara ca interventia sa poata influenta situatia juridica a bunurilor.
  • Cheltuielile cu privire la obligatia mentionata la paragraful precedent cad in sarcina asiguratorului, daca masurile au fost luate judicios.
  • Asiguratul este obligat sa comunice asiguratorului producerea evenimentului asigurat in termen de 3 (trei) zile de la data luarii la cunostinta despre aceasta.
  • In toate cazurile, la cererea asiguratorului, asiguratul are obligatia sa puna la dispozitia acesteia actele si informatiile solicitate, sa-i permita acesteia efectuarea de cercetari prin orice mijloace legale si sa colaboreze cu aceasta la realizarea de investigatii si proceduri avand ca scop stabilirea realitatii, circumstantelor si marimii pagubei precum si a cauzelor producerii evenimentului asigurat.
  • Sa faca cuvenitele rezerve pe documentele de livrare a marfii si sa prezinte, in termenul si in formele prevazute in reglementarile legale aplicabile o reclamatie scrisa transportatorului si oricui ar detine marfa pana in momentul predarii;
  • Sa ceara fara intarziere, eventual chiar in timpul tranzitului si, oricum, cel mai tarziu in momentul livrarii la destinatie, interventia Comisarului de Avarii sau a expertului desemnat de asigurator. Constatarea daunelor efectuata pe baza de expertiza va trebui, ori de cate ori este posibil, sa se desfasoare in contradictoriu cu transportatorul si orice alt subiect eventual responsabil; in cazul transportului cu mijloace feroviare sau prin posta va trebui redactat procesul verbal in contradictoriu cu administratia interesata.
  • Cand constatarea daunei va trebui efectuata intr-un loc in care asiguratorul nu are Comisar propriu de Avarie sau un expert desemnat, va trebui ceruta interventia unui alt Comisar de Avarie sau expert calificat sau a Autoritatii consulare romane sau, in absenta acestora, a autoritatii competente locale. In cazul daunelor care nu pot fi constatate in momentul predarii, indatoririle prevazute in prezentul articol vor trebui indeplinite de indata ce s-a constatat paguba si, in orice caz, in cadrul termenelor de reclamatie prevazute in contractul de transport;
  • Asiguratul are obligatia sa conserve dreptul de regres al asiguratorului. in acest sens asiguratul trebuie:
    • sa se abtina de la orice recunoastere fata de terti a responsabilitatii in producerea evenimentului asigurat;
    • sa se abtina de la incheierea oricarei tranzactii, de la renuntarea la dreptul de regres precum si de la incasarea oricarei indemnizatii fara acordul prealabil scris al asiguratorului;
    • sa indeplineasca toate actele, formalitatile si procedurile judiciare si extrajudiciare necesare pentru exercitarea dreptului de regres al asiguratorului.

               In caz de neindeplinire a obligatiilor prevazute in prezentul articolul, asiguratul va pierde dreptul la indemnizatie, daca din acest motiv nu se poate stabili realitatea, marimea sau cauzele producerii prejudiciului ori nu se poate exercita dreptul de regres, sau va primi o indemnizatie diminuata proportional, in masura in care neindeplinirea obligatiilor a dus la marirea pagubei.

    Obligatiile Asiguratorului: 

                   Principalele obligatii, pe care GENERALI Romania Asigurare Reasigurare SA le are in calitatea sa de asigurator, prin polita CARGO pentru asigurarea marfurilor (bunurilor) pe timpul transportului sunt:

    • Asiguratorul are obligatia sa constate si sa evalueze daunele direct sau prin reprezentanti agreati si numiti de acesta, impreuna cu asiguratul sau beneficiarul/primitorul bunurilor avariate, inclusiv prin experti, daca se convine in acest mod de catre cele doua parti.
    • Asiguratorul are, de asemenea, obligatia sa stabileasca si sa plateasca despagubirile cuvenite, in baza documentatiei complete privind cauzele si imprejurarile in care s-a produs riscul asigurat.
    • Termenul de acordare a despagubirilor nu va depasi 30 (treizeci) de zile calendaristice de la data completarii dosarului de dauna cu toate documentele solicitate de asigurator, in forma si continutul cerute de acesta.
    • Asiguratorul are obligatia sa puna la dispoziia asiguratului sau contractantului asigurarii informaii complete si corecte in legatura cu polita de asigurare, atat inaintea incheierii, cat si pe durata derularii acesteia;
    • Asiguratorul are obligatia sa elibereze, la cerere, un duplicat al poliei de asigurare, in cazul in care originalul a fost pierdut sau distrus;
    • Asiguratorul are obligatia sa pastreze confidenialitatea informaiei despre asigurat, de care a luat cunostina in procesul asigurarii;
    • Asiguratorul are obligatia sa ramburseze asiguratului cheltuielile aferente limitarii pagubelor legate de producerea evenimentului asigurat.
    Procedura Daune: 
    • Constatarea daunelor va trebui sa stabileasca pe langa cuantumul, natura si cauza acestora, valoarea marfii la locul de destinatie, in stare de integritate si in starea in care se gaseste ca urmare a evenimentului. Diferenta dintre aceste doua valori va servi pentru stabilirea procentuala a daunei. Daca se procedeaza la vanzarea marfurilor daunate, cu consimtamantul asiguratorului, suma neta realizata va tine locul de valoare estimativa a marfurilor in conditiile in care se gasesc ca urmare a evenimentului.
    • Totusi, in caz de dauna sau de pierdere a unei parti oarecare a marfurilor reparabile, asiguratorul va raspunde numai de valoarea partii afectate sau pierdute, chiar daca aceasta n-a fost evaluata separat, si va despagubi numai cheltuielile de reparatie sau de inlocuire a acestei parti, excluzand orice depreciere a obiectului caruia ii apartinea.
    • Daca asiguratul sau contractantul simuleaza producerea evenimentului asigurat sau exagereaza cu intentie cuantumul pagubei, foloseste spre justificare mijloace sau documente mincinoase sau frauduloase, modifica sau altereaza cu intentie urmele si ramasitele evenimentului asigurat sau faciliteaza agravarea pagubei, intreprinde orice alte fapte care au drept scop inducerea in eroare a asiguratorului cu privire la valoarea pagubei sau producerea evenimentului asigurat, asiguratul decade din dreptul la indemnizatie iar asiguratorul poate rezilia contractul fara restituirea proportionala a primei de asigurare.
    • In mod deosebit, in ceea ce priveste asigurarea de bunuri, prevederile de la alineatul precedent se aplica daca asiguratul sau contractantul declara distruse sau pierdute bunuri care nu existau in momentul producerii evenimentului asigurat, ascunde, sustrage sau masluieste bunuri care nu au fost distruse sau furate ori tainuieste sau sustrage bunuri salvate sau recuperate dupa producerea evenimentului asigurat.
    • Stabilirea indemnizatiei este facuta de asigurator pe baza tuturor clauzelor contractuale tinandu-se intotdeauna cont de fransiza si procentul neacoperit stabilite in contractul de asigurare.
    • Daca despagubirea, calculata potrivit conditiilor politei de asigurare, este mai mica decat fransiza, asiguratorul nu plateste despagubirea; daca despagubirea astfel calculata depaseste fransiza, aceasta se scade din despagubire.
    • Procentul neacoperit ramane intotdeauna exclusiv in sarcina asiguratului fara ca el sa poata, cu riscul decaderii din dreptul la despagubire, sa-l asigure la alta societate.
    • In ceea ce priveste asigurarile de bunuri, la stabilirea indemnizatiei se ia in calcul valoarea pe care bunurile o au in momentul producerii evenimentului asigurat, tinand seama si de natura, calitate, vechime, depreciere, folosinta, adoptare de noi metode, inventii si alti factori similari. Deasemenea, calculul indemnizatiei se va face tinand cont si de valoarea eventualelor recuperari care va fi scazuta din cuntumul pagubei.
    • Indemnizatia nu poate depasi suma asigurata, nici cuantumul pagubei si nici valoarea bunului din momentul producerii evenimentului asigurat, cu exceptia cazului in care, in aceasta din urma situatie, in contract exista prevederi exprese contrare.
    • Plata indemnizatiei (despagubirii) va fi efectuata de asigurator numai dupa ce asiguratul:
      • va face dovada dreptului de a obtine plata indemnizatiei;
      • va declara daca si ce asigurari a mai incheiat pentru acelasi risc;
      • va preda documentele de transport, procesul verbal de constatare al daunei, eventualul raport de expertiza efectuat cu ocazia daunei precum si orice alte documente solicitate de asigurator in vederea determinarii circumstantelor producerii evenimentului asigurat;
      • va preda, la cererea asiguratorului documentatia necesara exercitarii actiunii de regres;
      • va preda facturile si alte documente in original care sa certifice valoarea de asigurare a marfurilor.
    • Inceputul procedurii de stabilire a indemnizatiei, cuantificarea sau plata unor sume nu constituie o recunoastere a obligatiei asiguratorului de a indemniza; ca urmare, asiguratorul isi pastreaza dreptul de a opune noi exceptii care pot conduce la o cuantificare diferita a indemnizatiei sau chiar la negarea dreptului la indemnizatie.
    • Plata indemnizatiei se face in termen de maximum 30 de zile de la data completarii documentatiei dosarului de dauna, daca nu se prevede altfel in contractul de asigurare.
    • In cazul in care, ca urmare a platii indemnizatiei aferente unei daune totale, suma asigurata ramasa in vigoare este zero, polita de asigurare inceteaza de drept incepand cu data producerii evenimentului asigurat.
    • Plata indemnizatiei se va face catre asigurat in moneda in care s-a incasat prima de asigurare.

     

    Notificare DAUNE:

    Se face in centrul de Constatare Daune existent in fiecare oras din Romania.

    www.generali.ro/servicii/solutionare-daune/auto/unitati-constatare

    dauneauto@generali.com

    de LUNI pana VINERI, intre 9:00 – 18:00 -

    Diverse: 

                  Asiguratorul este subrogat in drepturile asiguratului impotriva celor raspunzatori de producerea pagubei iar asiguratul este obligat sa-i prezerve acest drept asiguratorului, sub sanctiunea nedecontarii daunei.

                  Asiguratorul este exonerat de raspundere pentru partea din dauna ce ramane, in sarcina asiguratului fata de tertii prejudiciati, asiguratul raspunzand fata de acestia pentru partea din prejudiciu neacoperita prin asigurare.

                  Modificarea politei de asigurare se poate face numai prin intelegere scrisa intre parti.

                  Denuntarea politei de asigurare se poate face unilateral de catre fiecare parte in 20 de zile si in conditiile expres mentionate.

                  Partile vor fi exonerate de raspundere in conditiile in care vor dovedi ca nerespectarea obligatiilor asumate prin polita se datoreaza fortei majore, definite conform legii civile si dovedite cu documente emise de autoritatile legale competente.

                  Orice diferent intre parti se solutioneaza pe cale amiabila sau in caz contrar in instantele de judecata din Romania.

                  Asiguratul poate apela la Fondul de Garantare a Asiguratilor care este gestionat de Autoritatea de Supraveghere din Romania in cazul in care asiguratorul se afla in procedura de faliment sau insolventa.