Asigurarea de raspundere civila legala a CHIRIASULUI fata de PROPRIETAR - UNIQA Asigurari

asigurari uniqa chirias proprietar pitesti arges

ROMANIA, BUCURESTI, Sector 1, Str. Nicolae Caramfil, nr. 25.

secretary@uniqa.ro

Tel:   021.212.08.82, 0725.568.400

Fax:   021.212.08.41, 021.212.08.42, 021.212.08.43

                  UNIQA Asigurari S.A. a luat fiinta la finele anului 2008 cand UNIQA Insurance Group a preluat prima companie cu capital privat din Romania, respectiv UNITA, fondata la Timisoara in 1990. In 2002 Wiener Stadtische a devenit actionar majoritar al societatii, in 2004 este mutat sediul central la Bucuresti pentru ca in 2008 UNIQA Insurance Group sa achizitioneze 100% din actiuni. UNIQA Asigurari S.A. se preocupa permanent si acorda o mare importanta dezvoltarii de produse si de solutii de asigurari integrate, adaptate nevoilor actuale si stilului de viata modern si dinamic. UNIQA Asigurari S.A. este autorizata sa comercializeze produse de asigurare proprii, in Romania, fiind inregistrata in Registrul Asiguratorilor la numarul RA-007-10.04.2003. 

Aspecte Generale: 

UNIQA Asigurari S.A. detine in portofoliu si ofera clientilor sai polita de Raspundere Civila Legala a CHIRIASULUI fata de PROPRIETARUL imobilului inchiriat, pentru asigurarea raspunderii civile a chiriasului in calitate de asigurat, pentru prejudicii produse proprietarului, ca urmare a unor acte sau fapte savarsite din culpa sa, in perioada asigurata, prin care devine raspunzator fata de proprietar in baza contractului de inchiriere, referitoare la folosinta spatiului conform destinatiei, conditiile de intretinere, pastrare si predare a spatiului la incetarea locatiunii.

Obiectul Asigurarii: 

              Obiectul politei de Raspundere Civila Legala a CHIRIASULUI fata de PROPRIETARUL imobilului inchiriat, de la UNIQA Asigurari S.A. il constituie, acoperirea daunele cauzate din culpa asiguratului proprietarului cu care a incheiat un contract de inchiriere in conformitate cu prevederile legale, in timpul perioadei de asigurare si pentru care acesta raspunde in baza contractului de inchiriere.

              Aceasta asigurare produce efecte numai daca exista o cerere de despagubire prezentata in scris de asigurat pe parcursul perioadei de asigurare sau ulterior acesteia, dar fara sa fi depasit termenul de prescriptie.

  • Obligatiile legale ce cad in sarcina chiriasului, specifice inchirierii spatiilor, se refera la folosirea acestora conform destinatiei pentru care au fost inchiriate, indeplinirea conditiilor de intretinere, pastrare si predare a spatiului la incetarea locatiunii, si efectuarea reparatiilor locative, astfel:
    • Chiriasul are urmatoarele obligatii principale:
      • sa ia in primire bunul inchiriat;
      • sa plateasca chiria in cuantumul si la termenul stabilite prin contract;
      • sa foloseasca bunul cu prudenta si diligenta;
      • sa restituie bunul la incetarea, din orice cauza, a contractului de inchiriere.
    • Chiriasul este obligat sa foloseasca bunul inchiriat cu prudenta si diligenta, potrivit destinatiei stabilite prin contract sau, in lipsa, potrivit celei prezumate dupa anumite imprejurari, cum ar fi natura bunului, destinatia sa anterioara, s.a.
    • Chiriasul raspunde pentru degradarea bunului inchiriat in timpul folosintei sale, inclusiv cea cauzata de incendiu, daca nu dovedeste ca a survenit fortuit.
    • Sunt in sarcina chiriasului reparatiile locative de intretinere curenta, a caror necesitate rezulta din folosinta obisnuita a bunului.
    • Chiriasul este obligat, sub sanctiunea platii de daune - interese si a suportarii oricaror alte cheltuieli, sa ii notifice de indata proprietarului necesitatea efectuarii reparatiilor care sunt in sarcina acestuia din urma. Daca in timpul locatiunii bunul are nevoie de reparatii care nu pot fi amanate pana la sfarsitul locatiunii sau a caror amanare ar expune bunul pericolului de a fi distrus, chiriasul va suporta restrangerea necesara a locatiunii cauzata de aceste reparatii. Daca totusi reparatiile dureaza mai mult de 10 zile, pretul locatiunii va fi scazut proportional cu timpul si cu partea bunului de care locatarul a fost lipsit.
    • Chiriasul este obligat sa permita examinarea bunului de catre proprietar la intervale de timp rezonabile in raport cu natura si destinatia bunului, precum si de catre cei care doresc sa il cumpere sau care, la incetarea contractului, doresc sa il ia in locatiune, fara insa ca prin aceasta sa i se cauzeze o stanjenire nejustificata a folosintei bunului.
    • Contractele de inchiriere incheiate prin inscris sub semnatura privata, care au fost inregistrate la organele fiscale, precum si cele incheiate in forma autentica, constituie titluri executorii pentru plata chiriei la termenele si in modalitatile stabilite in contract
    • La incetarea inchirierii, chiriasul este obligat sa restituie bunul inchiriat in starea in care l-a primit, in afara de ceea ce a pierit sau s-a deteriorat din cauza vechimii. Pana la proba contrara, chiriasul este prezumat ca a primit bunul in stare corespunzatoare de intrebuintare potrivit destinatiei stabilite.
    • Daca chiriasul a efectuat lucrari de reamenajare a spatiului fara acordul prealabil al proprietarului, acesta poate alege sa ceara chiriasului aducerea bunului in starea initiala, precum si plata de despagubiri pentru orice paguba ar fi cauzata bunului de catre locatar.
    • Chiriasul are dreptul de a intrebuinta partile si instalatiile de folosinta comuna ale cladirii potrivit cu destinatia fiecareia, fiind insa obligat sa contribuie la cheltuielile pentru acestea (iluminare, incalzire, curatenie, intretierea instalatiilor, s.a.).
    • Chiriasul este raspunzator de asemenea si in situatia in care el, membrii familiei sale sau alte persoane carora le-a ingaduit, in orice mod, folosirea, detinerea sau accesul in spatiul inchiriat, fie au un comportament care face imposibila convietuirea cu celelalte persoane care locuiesc in acelasi imobil sau in imobile aflate in vecinatate, fie impiedica folosirea normala a locuintei sau a partilor comune.
    • Chiriasul poate ceda contractul de inchiriere a locuintei sau subinchiria locuinta numai cu acordul scris al proprietarului, fiind raspunzaor fata de proprietar in cazul incalcarii acestei obligatii.
    • Chiriasul este raspunzator inclusiv pentru degradarea cauzata de persoanele ori lucrurile pentru care acesta raspunde legal si carora le-a ingaduit in orice mod folosirea, detinerea sau accesul la bun, astfel :
      • Raspunderea pentru fapta minorului sau a celui pus sub interdictie: Ciriasul care in temeiul legii, al unui contract ori al unei hotarari judecatoresti este obligat sa supravegheze un minor sau o persoana pusa sub interdictie, raspunde de prejudiciul cauzat altuia de catre aceste din urme persoane. Raspunderea subzista chiar in cazul cand faptuitorul, fiind lipsit de discernamant, nu raspunde pentru fapta proprie. Parintii nu raspund daca fac dovada ca sunt indeplinite cerintele raspunderii persoanei care avea obligatia de supraveghere a minorului.
      • Raspunderea comitentilor pentru prepusi: Chiriasul comitentul este obligat sa repare prejudiciul cauzat de prepusii sai ori de cate ori fapta savarsita de acestia are legatura cu atributiile sau cu scopul functiilor incredintate. Nicio alta persoana, in afara comitentului, nu raspunde pentru fapta prejudiciabila savarsita de minorul care avea calitatea de prepus.
      • Raspunderea pentru prejudiciile cauzate de animale sau de lucruri: Chiriasul proprietar al unui animal sau care se serveste de el raspunde, independent de orice culpa, de prejudiciul cauzat de animal bunului inchiriat, chiar daca acesta a scapat de sub paza sa. De asemenea, independent de orice culpa, chiriasul raspunde si pentru prejudiciul cauzat de lucrul aflat sub paza sa. Are paza animalului sau a lucrului persoana care, in temeiul unei dispozitii legale sau al unui contract ori chiar numai in fapt, exercita in mod independent controlul si supravegherea asupra animalului sau a lucrului si se serveste de acesta in interes propriu.
  • Conform Codului civil, este considerata nescrisa, chiar daca este inserata intr-un contract de inchiriere, orice clauza in temeiul careia:
    • Chiriasul este obligat sa incheie o asigurare cu un asigurator impus de proprietar;
    • Se prevede raspunderea solidara sau indivizibila a chiriasilor din apartamente diferite situate in acelasi imobil, in cazul degradarii elementelor de constructii si a instalatiilor, obiectelor si dotarilor aferente partilor comune ale imobilului;
    • Chiriasul se obliga sa recunoasca sau sa plateasca in avans, cu titlu de reparatii locative, sume stabilite pe baza estimarilor facute exclusiv de proprietar;
  • Cauze exoneratoare de Raspundere, prevazute de lege:
    • Raspunderea chiriasului este inlaturata atunci cand prejudiciul este cauzat de forta majora sau de caz fortuit. Forta majora este orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil si inevitabil. Cazul fortuit este un eveniment care nu poate fi prevazut si nici impiedicat de catre cel care ar fi fost chemat sa raspunda daca evenimentul nu s-ar fi produs.
    • Fapta victimei insesi (proprietarului) si fapta tertului inlatura raspunderea chiar daca nu au caracteristicile fortei majore, ci doar pe cele ale cazului fortuit.
    • Victima (proprietarul) nu poate obtine repararea prejudiciului cauzat de chiriasul care i-a acordat ajutor in mod dezinteresat sau de lucrul ori de animalul apartinand chiriasului de care s-a folosit cu titlu gratuit, decat daca dovedeste intentia sau culpa grava a celui care, potrivit legii, ar fi fost chemat sa raspunda.
    • Nu datoreaza despagubire chiriasul care, fiind in legitima aparare, a cauzat proprietarului agresor un prejudiciu.
    • Chiriasul care a cauzat un prejudiciu, nu este raspunzator daca in momentul in care a savarsit fapta pagubitoare se afla intr-o stare, chiar vremelnica, de tulburare a mintii care l-a pus in neputinta de a-si da seama de urmarile faptei sale. Cu toate acestea, el este raspunzator daca starea vremelnica de tulburare a mintii a fost provocata de el insusi, prin betia produsa de alcool, de stupefiante sau de alte substante inerate in mod voluntar.
    • Parintii sau, dupa caz, tutorii, nu raspund pentru fapta minorului daca probeaza ca aceasta constituie urmarea unei alte cauze decat modul in care si-au indeplinit indatoririle decurgand din exercitiul autoritatii parintesti. De asemenea, parintii ori tutorii nu raspund daca fac dovada ca sunt indeplinite cerintele raspunderii persoanei care avea obligatia de supraveghere a minorului.
    • Comitentul nu raspunde daca dovedeste ca proprietarul cunostea sau, dupa imprejurari, putea sa cunoasca la data savarsirii faptei prejudiciabile, ca prepusul a actionat fara nicio legatura cu atributiile sau cu scopul functiilor incredintate de comitent.
Conditii de Preluare in Asigurare: 

              Pentru a putea sa incheie o polita de Raspundere Civila Legala a CHIRIASULUI fata de PROPRIETARUL imobilului inchiriat, de la UNIQA Asigurari S.A. pentru asigurarea raspunderii civile a chiriasului in calitate de asigurat, pentru prejudicii produse proprietarului, ca urmare a unor acte sau fapte savarsite din culpa sa, in perioada asigurata, prin care devine raspunzator fata de proprietar in baza contractului de inchiriere, referitoare la folosinta spatiului conform destinatiei, conditiile de intretinere, pastrare si predare a spatiului la incetarea locatiunii, solicitantul trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:

  • sa fie fi persoana fizica sau juridica care detine dreptul de folosinta temporara a unui bun imobil (spatiu inchiriat) sau mobil, in baza unui contract de inchiriere incheiat cu proprietarul acestuia, fie cu destinatie de locuinta fie cu
    scopul de a-si desfasura activitatea si care plateste chirie / redeventa. Prin spatiu inchiriat se intelege o cladire (constructie) sau numai o parte din aceasta (apartament, camera, atelier, garaj, depozit, magazin, etc.) inclusiv instalatiile si dotarile acestora precum: calorifere, sobe, instalatii de aer conditionat / ventilatie etc.
    • sunt inclusi reprezentantul legal, administratorii, directorii, actionarii / asociatii sau angajatii cu contract ai asiguratului, in timp ce actioneaza in aceasta calitate pentru acesta.
  • sa intocmeasca cererea chestionar / declaratia de asigurare, care contine informatii relevante care sunt esentiale pentru intocmirea politei;
  • sa puna la dispozitie asiguratorului documentele de identificare ale asiguratului si / sau contractantului, contract de inchiriere;
  • sa plateasca asiguratorului o suma de bani denumita prima de asigurare in baza politei de asigurare incheiata cu acesta, cu scopul de a fi despagubit in cazul in care a suferit un prejudiciu prin manifestarea unuia sau mai multor riscuri asigurate conform politei;

              Cererea chestionar trebuie intocmita in oricare din urmatoarele situatii:

  • incheierea unei polite noi;
  • reinoirea unei polite existente, inainte de data expirarii acesteia;
  • alte situatii care presupun schimbari ale informatiilor continute in polita de asigurare;

             Principalele informatii care trebuiesc furnizate asiguratorului, prin cererea-chestionar, sunt:

  • datele de identificare ale asiguratului si / sau contractantului;
  • informatii generale despre imobilul inchiriat si natura activitatilor desfasurate in cadrul acestuia;
  • informatii sumare privind obligatiile asumate de chirias prin contractul de inchiriere;
  • istoricul si previziunile de dauna;
  • moneda politei;
  • limitele de Raspundere:
    • pe perioada asigurata;
    • pe eveniment;
  • perioada asigurata;
  • modalitatea de plata a primei anuale:
    • integral;
    • in numarul de rate acceptate de asigurator;
  • daca mai exista alte polite similare, valabile, incheiate la alti asiguratori.
Perioada Asigurata: 

             Polita de Raspundere Civila Legala a CHIRIASULUI fata de PROPRIETARUL imobilului inchiriat, de la UNIQA Asigurari S.A. pentru asigurarea raspunderii civile a chiriasului in calitate de asigurat, pentru prejudicii produse proprietarului, ca urmare a unor acte sau fapte savarsite din culpa sa, in perioada asigurata, prin care devine raspunzator fata de proprietar in baza contractului de inchiriere, referitoare la folosinta spatiului conform destinatiei, conditiile de intretinere, pastrare si predare a spatiului la incetarea locatiunii, poate fi incheiata, de regula, pe o perioada de 12 luni dar, in baza unor aprobari speciale, si pe perioade subanuale.

             Raspunderea asiguratorului incepe la data inscrisa in polita de asigurare, dar nu inainte de ora 24:00 a zilei in care s-a platit prima de asigurare cuvenita sau prima rata a acesteia. In cazuri speciale asigurarea poate intra in vigoare la data si ora emiterii politei daca acest fapt este consemnat expres in scris in polita de asigurare.

             Raspunderea asiguratorului inceteaza:

  • la ora si ziua inscrise in polita de asigurare;
  • la data in care s-a platit intreaga limita de Raspundere inainte de data expirarii politei de asigurare;
  • in cazul incetarii din orice cauza a contractului de inchiriere incheiat de asigurat;
  • cu acordul ambelor parti;
  • prin denuntare unilaterala, sub forma unei scrisori recomandate cu confirmare de primire, cu un preaviz de 20 zile;
  • ìn caz de forta majora;
  • prin desfiintarea de drept a politei in cazul in care asiguratul nu-si indeplineste obligatiile contractuale.
Teritorialitate: 

              Polita de Raspundere Civila Legala a CHIRIASULUI fata de PROPRIETARUL imobilului inchiriat, de la UNIQA Asigurari S.A. pentru asigurarea raspunderii civile a chiriasului in calitate de asigurat, pentru prejudicii produse proprietarului, ca urmare a unor acte sau fapte savarsite din culpa sa, in perioada asigurata, prin care devine raspunzator fata de proprietar in baza contractului de inchiriere, referitoare la folosinta spatiului conform destinatiei, conditiile de intretinere, pastrare si predare a spatiului la incetarea locatiunii, isi exercita acoperirea numai pentru imobilele inchiriate de chirias pe teritoriul Romaniei, si care fac obiectul unui contract de inchiriere intocmit in conformitate cu legislatia specifica din Romania.

Asiguratul: 

                Asigurat pe polita de Raspundere Civila Legala a CHIRIASULUI fata de PROPRIETARUL imobilului inchiriat, de la UNIQA Asigurari S.A. pentru asigurarea raspunderii civile a chiriasului in calitate de asigurat, pentru prejudicii produse proprietarului, ca urmare a unor acte sau fapte savarsite din culpa sa, in perioada asigurata, prin care devine raspunzator fata de proprietar in baza contractului de inchiriere, referitoare la folosinta spatiului conform destinatiei, conditiile de intretinere, pastrare si predare a spatiului la incetarea locatiunii, poate sa fie:

  • persoana fizica sau juridica care detine dreptul de folosinta temporara a unui bun imobil (spatiu inchiriat) sau mobil, in baza unui contract de inchiriere incheiat cu proprietarul acestuia, fie cu destinatie de locuinta fie cu
    scopul de a-si desfasura activitatea si care plateste chirie / redeventa.
    • sunt inclusi reprezentantul legal, administratorii, directorii, actionarii / asociatii sau angajatii cu contract ai asiguratului, in timp ce actioneaza in aceasta calitate pentru acesta.

               Contractant poate fi persoana care incheie polita de asigurare cu asiguratorul pentru asigurarea unui risc privind o alta persoana si se obliga fata de asigurator sa plateasca prima de asigurare precum si sa respecte obligatiile care ii revin
prin polita.

               Beneficiar al asigurarii (proprietar):

  • persoana fizica sau juridica, detinatoare a unui spatiu, care inchiriaza asiguratului spatiul in baza unui contract de inchiriere in calitate de locator, fie cu destinatie de locuinta, fie in vederea desfasurarii activitatii acestuia.
Suma Asigurata: 

              Suma asigurata reprezinta limita maxima in baza careia asiguratorul poate acorda despagubiri celor in drept, in cazul producerii evenimentului asigurat, sau suma totala a despagubirilor ce se pot acorda pe toata perioada de valabilitate a politei de asigurare.

              Limita raspunderii asiguratorului este:

  • Limita de Raspundere pentru fiecare eveniment prevazuta in contractul de asigurare este maximul pe care-l va plati asiguratorul, cumulat pentru totalitatea despagubirilor pentru toate prejudiciile rezultate dintr-un eveniment si a cheltuielilor de judecata in legatura cu acestea.
  • Limita de Raspundere globala prevazuta in contractul de asigurare este maximul pe care-l va plati asiguratorul, cumulat, pentru totalitatea despagubirilor pentru toate prejudiciile rezultate din toate evenimentele intamplate in perioada asigurata, precum si toate cheltuielile de judecata in legatura cu acestea.

              Dupa fiecare despagubire acordata, limita raspunderii stabilita pe perioada asigurata se reduce cu suma platita drept despagubire, asigurarea continuand pentru suma ramasa, prima de asigurare pentru perioada ramasa pana la expirarea politei ramanand neschimbata.

              La cererea asiguratului, limita raspunderii poate fi reintregita, contra platii diferentei de prima corespunzatoare, cu acordul asiguratorului.

Prima de Asigurare: 

                Prima de asigurare se stabileste potrivit tarifului de prime al asiguratorului.

                In cazul in care limita de Raspundere asigurata este stabilita:

  • in lei, primele / ratele de prima de asigurare se stabilesc si se platesc in lei;
  • in valuta convertibila, primele / ratele de prima de asigurare se stabilesc in valuta convertibila si se platesc in valuta sau, in lei la cursul de schimb BNR din data platii.

                Prima de asigurare se achita anticipat si integral, pentru perioada de asigurare mentionata in polita, sau in rate, din care prima rata se plateste inainte de intrarea in vigoare a politei, iar urmatoarele pana la datele scadente mentionate in aceasta. Cuantumul si termenele de plata ale primelor de asigurare sunt cele mentionate in polita de asigurare.

                Asiguratorul nu are obligatia de a-i notifica asiguratului datele de scadenta ale primelor de asigurare.

Sistemul de Fransize: 

              Polita de Raspundere Civila Legala a CHIRIASULUI fata de PROPRIETARUL imobilului inchiriat, de la UNIQA Asigurari S.A. pentru asigurarea raspunderii civile a chiriasului in calitate de asigurat, pentru prejudicii produse proprietarului, ca urmare a unor acte sau fapte savarsite din culpa sa, in perioada asigurata, prin care devine raspunzator fata de proprietar in baza contractului de inchiriere, referitoare la folosinta spatiului conform destinatiei, conditiile de intretinere, pastrare si predare a spatiului la incetarea locatiunii, poate fi incheiata cu sau fara fransize deductibile pe eveniment, in functie de anumite criterii stabilite de catre asigurator.

Riscuri Asigurate Standard: 

               Riscurile care sunt preluate in asigurare prin polita de Raspundere Civila Legala a CHIRIASULUI fata de PROPRIETARUL imobilului inchiriat, de la UNIQA Asigurari S.A. pentru asigurarea raspunderii civile a chiriasului in calitate de asigurat, pentru prejudicii produse proprietarului, ca urmare a unor acte sau fapte savarsite din culpa sa, in perioada asigurata, prin care devine raspunzator fata de proprietar in baza contractului de inchiriere, referitoare la folosinta spatiului conform destinatiei, conditiile de intretinere, pastrare si predare a spatiului la incetarea locatiunii, sunt:

  • vatamari corporale;
  • daune materiale;
  • cheltuielile facute de asigurat in procesul civil, daca procesul este consecinta producerii unui eveniment asigurat.
Riscuri Excluse: 

               Riscurile excluse, care nu sunt preluate in asigurare prin polita de Raspundere Civila Legala a CHIRIASULUI fata de PROPRIETARUL imobilului inchiriat, de la UNIQA Asigurari S.A. pentru asigurarea raspunderii civile a chiriasului in calitate de asigurat, pentru prejudicii produse proprietarului, ca urmare a unor acte sau fapte savarsite din culpa sa, in perioada asigurata, prin care devine raspunzator fata de proprietar in baza contractului de inchiriere, referitoare la folosinta spatiului conform destinatiei, conditiile de intretinere, pastrare si predare a spatiului la incetarea locatiunii, sunt:

  • Asiguratorul nu acorda despagubiri pentru:
    • orice consecinte, directe sau indirecte, ale unui eveniment produs in afara perioadei asigurate;
    • prejudiciile care nu atrag raspunderea civila a asiguratului;
    • prejudiciile produse cu intentie de catre asigurat;
    • prejudiciile cauzate, direct ori indirect, de:
      • SIDA;
      • hepatita;
    • prejudiciile produse ca urmare a intreruperii activitatii sau lipsei de folosinta;
    • prejudiciile rezultate din incalcarea dreptului de proprietate intelectuala (brevete, patente, drepturi de autor, marci comerciale sau embleme inregistrate la organismele specializate din domeniul proprietatii intelectuale);
    • prejudiciile cauzate unei terte persoane juridice care:
      • este, direct sau indirect, in tot sau in parte, in proprietatea asiguratului;
      • este, direct sau indirect, controlata ori condusa de catre asigurat;
      • are in proprietate un asigurat persoana juridica.
    • prejudicii cauzate:
      • unui membru al familiei asiguratului (pana la gradul II de rudenie, inclusiv);
      • unei persoane care se afla in intretinerea, sub tutela sau curatela asiguratului;
      • unei persoane pentru faptele careia asiguratul raspunde potrivit legii (prepus, elev, ucenic, copii minori);
    • prejudiciile cauzate printr-o fapta savarsita la solicitarea expresa a unei autoritati publice (confiscare, expropriere, nationalizare, rechizitionare, sechestrare);
    • prejudiciile care rezulta din pierderea sau distrugerea, in tot sau in parte, de bunuri aflate in grija, custodia sau sub controlul asiguratului sau care sunt imprumutate ori inchiriate acestuia;
    • prejudiciile fara caracter patrimonial (daunele morale) inclusiv cele legate de discriminari de orice fel;
    • amenzile de orice fel, penalitatile, dobanzile, precum si cheltuielile de judecata la plata carora ar fi obligat asiguratul prin hotarare penala, precum si cheltuielile de executare a hotararilor penale privind plata despagubirilor;
    • prejudiciile in legatura cu:
      • orice autovehicul (inclusiv remorca tractata de acesta), autorizat sa circule pe drumurile publice sau pentru care este prevazuta prin lege obligativitatea incheierii asigurarii de Raspundere civila, proprietatea asiguratului, imprumutat, inchiriat sau condus si utilizat de acesta;
      • orice ambarcatiune, nava sau aparat de zbor, proprietatea asiguratului, imprumutat, inchiriat sau condus si utilizat de acesta;
      • incarcarea sau descarcarea mijloacelor de transport mai sus mentionate.
    • pretentii de despagubiri pentru hartii de valoare, documente, registre sau titluri, acte, manuscrise, pietre scumpe, obiecte de platina, aur sau argint, marci postale si altele asemenea, colectii tablouri, sculpturi, tesaturi sau alte obiecte avand o valoare artistica, stiintifica sau istorica, precum si pentru disparitia sau distrugerea banilor;
    • pretentii de despagubire rezultate din nerespectarea termenelor de predare - primire a spatiului / spatiilor inchiriate, nivelul preturilor, neincasarea chiriilor, neocuparea spatiilor detinute de asigurat;
    • pretentii de despagubire pentru daunele produse de asigurat chiriasilor cu care nu are incheiat un contract valabil de inchiriere;
    • pretentii de despagubire pentru daune produse ca urmare a nerespectarii unui anumit climat sau regim termic in spatiile respective, din alte cauze ce nu tin de vina asiguratului;
    • pretentii de despagubire pentru prejudicii cauzate de uzura, vechime si deteriorarea normala a bunurilor sau datorita factorilor atmosferici (temperatura, umiditate);
    • pretentii de despagubire ca urmare a fluctuatiei cursului valutar, penalitati, compensari, indexari, ajustari ale valorii contractului de inchiriere;
    • pretentii de despagubire pentru prejudicii rezultate din neindeplinirea de catre proprietar a obligatiilor prevazute in contractul de inchiriere si/sau care ii revin conform legii;
    • pretentii de despagubiri rezultate din neindeplinirea obligatiilor contractuale sau intelegerilor scrise sau verbale cu exceptia contractelor de inchiriere;
    • pretentii de despagubiri in legatura cu orice raspunderi profesionale si raspunderea managerilor;
    • pretentii de despagubiri in legatura cu orice produs al asiguratului;
    • pretentii de despagubiri rezultate din sau in legatura cu daune cauzate de asigurat propriilor angajati;
    • pretentii de despagubire pentru cheltuieli in legatura cu orice hotarare judecatoreasca, sentinta arbitrala pronuntata, intelegere amiabila intre parti, in tari in care este in vigoare legislatia SUA sau a Canadei;
    • azbest sau orice materiale sau operatiuni / lucrari in legatura cu azbestul; aceasta asigurare nu acopera daune, pierderi, costuri sau cheltuieli de orice natura cauzate direct sau indirect, rezultand din, intamplate prin, derivate din sau aflate in conexiune cu orice Raspundere sau dauna sau paguba in legatura cu azbestul sau cu orice material continand azbest sau cu orice lucrare / operatiune in care se foloseste azbest, indiferent de cantitate;
Clauze Suplimentare: 

              La polita de Raspundere Civila Legala a CHIRIASULUI fata de PROPRIETARUL imobilului inchiriat, de la UNIQA Asigurari S.A. pentru asigurarea raspunderii civile a chiriasului in calitate de asigurat, pentru prejudicii produse proprietarului, ca urmare a unor acte sau fapte savarsite din culpa sa, in perioada asigurata, prin care devine raspunzator fata de proprietar in baza contractului de inchiriere, referitoare la folosinta spatiului conform destinatiei, conditiile de intretinere, pastrare si predare a spatiului la incetarea locatiunii, nu exista si nu se pot atasa clauze de asigurare prin care sa poata fi preluate in asigurare riscuri suplimentare.

Obligatiile Asiguratului: 

               Principalele obligatii pe care asiguratul le are prin polita de Raspundere Civila Legala a CHIRIASULUI fata de PROPRIETARUL imobilului inchiriat, de la UNIQA Asigurari S.A. pentru asigurarea raspunderii civile a chiriasului in calitate de asigurat, pentru prejudicii produse proprietarului, ca urmare a unor acte sau fapte savarsite din culpa sa, in perioada asigurata, prin care devine raspunzator fata de proprietar in baza contractului de inchiriere, referitoare la folosinta spatiului conform destinatiei, conditiile de intretinere, pastrare si predare a spatiului la incetarea locatiunii, sunt:

  • In scopul prevenirii producerii evenimentelor asigurate:
    • sa ia, pe cheltuiala sa, toate masurile rezonabile preventive necesare;
    • sa respecte toate dispozitiile legale referitoare la activitatea desfasurata si toate obligatiile asumate prin contractul de inchiriere;
    • sa efectueze lucrarile de intretinere, reparatii sau inlocuire a elementelor de constructii si instalatii din folosinta exclusiva, ce-i revin conform prevederilor contractului de inchiriere;
    • sa repare sau sa inlocuiasca elementele de constructie sau de instalatii deteriorate ca urmare a folosirii lor necorespunzatoare, indiferent daca acestea sunt interiorul sau exteriorul cladirii, daca aceste obligatii sunt prevazute in contractul de inchiriere;
    • sa asigure curatenia si igienizarea in interiorul spatiului inchiriat la partile de folosinta comuna pe toata durata contractului de inchiriere;
    • sa foloseasca spatiul inchiriat cu respectarea destinatiei sale;
    • sa subinchirieze spatiul numai cu acordul proprietarului si instiintarea asiguratorului.
  • In cazul producerii unui eveniment asigurat care poate da nastere la o pretentie de despagubire in baza asigurarii:
    • sa puna la dispozitia asiguratorului toate actele incheiate de organele de cercetare, precum si orice alte probe de care dispune sau care sunt solicitate de asigurator;
    • sa comunice catre asigurator, in scris, pretentiile formulate de persoanele pagubite si sa depuna la asigurator orice acte primite in legatura cu aceste pretentii;
    • sa nu faca nici o oferta, promisiune sau plata fara acordul scris al asiguratorului, sub sanctiunea neopozabilitatii acesteia fata de asigurator;
    • sa permita ca asiguratorul sa faca investigatii referitoare la cauza si intinderea daunelor;
    • sa anunte de indata asiguratorul ca a fost actionat in judecata si sa se apere in proces tinand seama si de eventualele recomandari facute de asigurator, inclusiv cu privire la angajarea unui aparator in toate fazele procesuale;
  • In cazul neindeplinirii de catre asigurat / contractant a obligatiilor sale, asiguratorul are dreptul sa refuze plata despagubirii, partial sau integral, in masura in care din acest motiv asiguratorul nu a putut stabili cauza producerii prejudiciului si/sau cuantumul acestuia.
Obligatiile Asiguratorului: 

               Principalele obligatii, pe care UNIQA Asigurari S.A. le are in calitatea sa de asigurator, prin polita de Raspundere Civila Legala a CHIRIASULUI fata de PROPRIETARUL imobilului inchiriat, pentru asigurarea raspunderii civile a chiriasului in calitate de asigurat, pentru prejudicii produse proprietarului, ca urmare a unor acte sau fapte savarsite din culpa sa, in perioada asigurata, prin care devine raspunzator fata de proprietar in baza contractului de inchiriere, referitoare la folosinta spatiului conform destinatiei, conditiile de intretinere, pastrare si predare a spatiului la incetarea locatiunii, sunt:

  • sa puna la dispozitia asiguratului sau contractantului asigurarii informatii complete si corecte in legatura cu polita de asigurare, atat inaintea incheierii, cat si pe durata derularii acestuia;
  • sa elibereze, la cerere, un duplicat al politei de asigurare, in cazul in care originalul a fost pierdut sau distrus;
  • sa pastreze confidentialitatea informatiei despre asigurat, de care a luat cunostinta in procesul asigurarii;
  • sa primeasca avizarile de dauna;
  • sa constate si sa estimeze valoarea pagubelor dupa producerea riscurilor asigurate, in baza documentelor primite de la asigurati / pagubiti;
  • sa emita oferte de despagubire;
  • sa plateasca despagubirile cuvenite celor in drept la termenele stabilite;
  • sa ramburseze asiguratului cheltuielile aferente limitarii pagubelor legate de producerea evenimentului asigurat.
Procedura Daune: 
  • despagubirile se stabilesc pe baza intelegerii tripartite dintre asigurat, tertul pagubit si asigurator, sau prin hotarare judecatoreasca definitiva, investita cu formula executorie.
  • Tranzactia incheiata intre asigurat si tertul pagubit cu privire la plata despagubirilor nu obliga asiguratorul la nici un fel de plata, nefiindu-i opozabila.
  • Stabilirea despagubirii pe baza conventiei dintre parti se poate face numai daca, din actele intocmite de organele competente, din instiintarea asiguratului si/sau din constatarile asiguratorului rezulta cu certitudine existenta prejudiciului, a faptei ilicite, a raportului de cauzalitate dintre fapta ilicita si prejudiciu, precum si existenta culpei asiguratului.
  • despagubirile nu pot fi stabilite pe baza intelegerii dintre parti, in cazul in care:
    • prejudiciul face obiectul unui proces penal, cu exceptia situatiei in care, potrivit reglementarilor legale, actiunea poate fi stinsa prin impacarea partilor si in cazul in care, desi hotararea instantei penale a ramas definitiva, stabilirea despagubirilor civile ar urma sa se faca printr-un proces civil;
    • nu se poate stabili persoana raspunzatoare de producerea prejudiciului, cauzele si imprejurarile producerii acestuia sau cuantumul sau;
    • se formuleaza cereri de despagubire pentru despagubiri sub forma de prestatii banesti periodice, precum si in cazul in care pentru aceste prestatii periodice se solicita o suma globala;
    • se formuleaza cereri de despagubire pentru prejudiciul rezultat prin reducerea valorii bunurilor deteriorate dupa reparatie.
  • In cazul in care producerea unui eveniment asigurat se datoreaza actiunii simultane sau succesive a mai multor persoane, cuantumul despagubirilor este proportional cu gradul de vinovatie al asiguratului, rezultat din orice mijloc legal de proba.
  • In situatiile de culpa comuna partea de Raspundere a fiecarei persoane vinovate de producerea evenimentelor asigurate va fi cea rezultata din actele emise de organele competente si alte mijloace legale de proba. in cazul in care din aceste documente nu rezulta partea de Raspundere, aceasta se va stabili in cote egale in raport cu numarul partilor implicate in producerea evenimentului asigurat.
  • In cazul in care cel pagubit a contribuit din culpa la producerea evenimentului asigurat sau la marirea pagubei, cel chemat a raspunde va fi raspunzator numai pentru partea din dauna pe care a produs-o.
  • In cazurile in care evenimentul asigurat consta in avarii sau distrugeri ale unor bunuri, iar bunurile avariate sau distruse, pentru care se datoreaza despagubiri fac obiectul unor polite de asigurare de bunuri, asiguratorul acorda despagubiri celui indreptatit in limita diferentei dintre cuantumul pagubei si despagubirile platite in baza politelor de asigurare de bunuri.
  • In cazurile in care evenimentul asigurat consta in decesul sau vatamarea corporala a unor persoane, asiguratorul plateste indemnizatia la care persoana prejudiciata are dreptul conform politei de asigurare independent de despagubirile ce se acorda in baza unei eventuale asigurari facultative de accidente de persoane.
  • In cazul vatamarii corporale, din valoarea totala a prejudiciului asiguratorul va scadea indemnizatia primita din fondurile asigurarilor sociale sau din fondurile angajatorului. In situatia in care persoana vatamata nu beneficiaza de drepturile sociale, despagubirea va avea la baza o adeverinta de venituri in ultimele 6 luni lucrate premergatoare evenimentului, emisa de organele competente (administratia financiara sau angajatorii).
  • In cazul in care prin hotarare judecatoreasca asiguratul este obligat la plata unei prestatii banesti periodice, asiguratorul va plati suma stabilita prin aceasta hotarare in aceeasi forma, pana la concurenta acestei sume sau a limitei de Raspundere stabilita prin polita de asigurare, care este atinsa mai intai.
  • Daca dupa stabilirea prestatiei periodice starea persoanei vatamate s-a imbunatatit, asiguratorul va comunica in scris ca inceteaza plata despagubirilor pana la pronuntarea unei alte hotarari judecatoresti. Asiguratul sau, dupa caz, asiguratorul (daca a fost parte in proces) va solicita instantei micsorarea cuantumului sumelor prestatiilor periodice sau incetarea platii acestora, pe baza documentelor emise de organele competente.
  • Asiguratorul plateste despagubirea nemijlocit persoanei pagubite, instiintand despre aceasta, in scris, asiguratul, in masura in care cel pagubit nu a fost despagubit de catre asigurat. Despagubirea se plateste asiguratului, cu conditia ca aceasta sa fie justificata de acesta si recunoscuta de asigurator, in cazul in care asiguratul dovedeste ca a despagubit persoana pagubita.
  • Prin plata despagubirii stabilite pe baza de intelegere sau prin hotarare judecatoreasca definitiva se sting orice pretentii ale persoanelor pagubite pentru prejudiciul material cauzat prin evenimentul asigurat respectiv, fata de asigurat, respectiv ale asiguratului fata de asigurator.
  • In cazul avarierii sau distrugerii de bunuri, ca si in cazul decesului sau vatamarii corporale, cand organele competente nu au emis acte privitoare la cauzele si imprejurarile in care s-a produs raspunderea civila a asiguratului, precum si privitoare la paguba, acestea pot fi dovedite prin orice mijloace legale de proba, inclusiv declaratii de martori date asiguratorului.
  • In caz de deces, asiguratorul se obliga sa plateasca despagubirea mostenitorilor beneficiarului.
  • Asiguratorul este indreptatit sa amane acordarea despagubirii daca, in legatura cu dauna, a fost instituita impotriva asiguratului o ancheta de catre politie sau o procedura penala, pana la finalizarea anchetei, respectiv a procedurii penale.
  • Persoana prejudiciata nu beneficiaza de despagubire daca evenimentul s-a produs:
    • dintr-un caz de forta majora;
    • din culpa exclusiva a persoanei pagubite;
    • din culpa exclusiva a unei terte persoane;
    • in conditii neelucidate, neputandu-se trage concluzii cu privire la persoana raspunzatoare de producerea pagubei, la cauzele si imprejurarile producerii evenimentului, precum si la cuantumul pagubelor produse.
  • Asiguratorul este indreptatit sa nu acorde despagubiri daca:
    • dauna s-a produs in perioada de suspendare a efectelor juridice ale politei de asigurare;
    • asiguratul / contractantul nu si-a indeplinit obligatiile ce ii revin in polita de asigurare;
    • asiguratul nu a comunicat schimbarea imprejurarilor privind riscul;
    • se constata reaua credinta a asiguratului sau a tertului pagubit in legatura cu producerea sau aparitia oricarui eveniment asigurat;
    • asiguratul sau tertul pagubit nu prezinta suficiente dovezi pentru justificarea dreptului sau la plata despagubirii.
  • Asiguratorul este indreptatit sa initieze, dupa plata despagubirii si in limita acesteia, actiune de recuperare impotriva persoanelor vinovate de producerea sau marirea daunei, pentru partea de dauna care s-a marit, in situatia in care ulterior platii despagubirii se constata ca, in baza prevederilor politei de asigurare, aceasta nu trebuia acordata, inclusiv in situatia in care hotararea judecatoreasca definitiva si irevocabila in temeiul careia s-au acordat despagubiri este schimbata, in tot sau in parte, prin promovarea unei cai extraordinare de atac.
  • Drepturile persoanelor prejudiciate impotriva persoanelor raspunzatoare de producerea prejudiciilor raman intacte, potrivit dreptului comun, cu privire la tot ceea ce depaseste sumele platite de asigurator.

Notificare daune:

Call Center Constatare daune

Tel: 0374.400.400​

Email: info@uniqa.ro

 - de LUNI pana VINERI, intre 8:00 – 20:00 -

Diverse: 
  • In limitele indemnizatiei platite, asiguratorul se subroga in toate drepturile asiguratului contra celor raspunzatori de producerea pagubei.
  • Daca asiguratul renunta la drepturile sale de despagubire fata de tertii raspunzatori, prin acte juridice cu titlu oneros sau gratuit, despagubirea ce poate fi acordata de catre asigurator tertei persoane pagubite se va reduce proportional cu drepturile patrimoniale la care s-a renuntat.
  • Daca plata a fost deja efectuata, asiguratorul va recupera, conform legii, sumele platite cu titlu de despagubire, fie de la asigurat, fie de la terta persoana raspunzatoare de prejudiciu, proportional cu drepturile patrimoniale la care asiguratul a renuntat.
  • Asiguratorul poate fi chemat in judecata de persoanele pagubite, exclusiv in limitele obligatiilor ce-i revin din polita de asigurare.